Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

passfoton?

Produkter
(logga in för att koppla)

LIMIT

Aktiv medlem
hejj! jag undrar om man får ta passfoton själv om man kan få bilderna som dom skall se ut hos andra fotografer.....?

Och vad behöver man isåfall då? (mer änn en kamera) hehe.

tacksam för alla svar! //kim

Jag har personligen inte varit med om att någon jag känner blivit nekad så länge det ser korrekt ut, körde ID-kortet på ett foto som jag hade tagit hemma i vardagsrummet för några veckor sen, funkade perfekt.

I USA är det knepigare har jag hört, det var något om typ 4 diabilder som behöver vara tagna i samma exponering eller liknande. På en del ställen kör dom med helt sluta digitala system.

tack..då vet jag det!:D
då kan man ju tjäna lite extra för vad kan det kosta att göra det hos en fotoaffär?
//kim

Någon hundring eller två skulle jag tippa på.

Gör man det hemma så får du ut 8 små kort på en 10x15, a 4kr. Sen är det ju tiden och garantin att det fungerar du betalar för hos en butik.

hej Hasse!

jag undrar om du vet hur man får just 402*531 pixlar för om man föröker att ställa in dom måtten i PS så blir det andra mått:s

tacksam för svar

//kim

Du kan använda beskärningsverktyget och skriva in vilka slutdimensioner du vill ha.

Bilagor

• untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    24.3 KB · Visningar: 352
Polisen (ja) kommer att överta all fotografering till passbilder, således kommer bara dessa att vara godkända. Denna information har jag fått från min fotohandlare, som bara suckade..

Jag tror mig kunna avgöra när du skojar Jeppe, men i det här fallet måste jag fråga; Menar du allvar? Hur skulle de hinna med det?

storebror sverige i farten igen...

Man blir ju bara så trött.
Du vet inte när farbror blå ska ta monopål på kortknäppandet?

jimh skrev:
Jag tror mig kunna avgöra när du skojar Jeppe, men i det här fallet måste jag fråga; Menar du allvar? Hur skulle de hinna med det?

Inget skämt... men fotograferingen kommer ske i speciella automater som kommer placeras ut. Om jag förstått allt rätt så skapas hela passet i maskinen.

Upphandlingen är lite omtalad (och som vanligt anmäld).

Ska polisen bli passfotografer också? det har inte jag hört något om, ska fråga på skolan i veckan...
tur att jag redan kan fota då... =)

Aha, så då handlar det om att rationalisera processen? Kan man få passet med sig direkt, och kanske till och med med mindre tidsåtgång för poliserna så är det ju ingen dum idé.

jimh skrev:
Aha, så då handlar det om att rationalisera processen? Kan man få passet med sig direkt så är det ju ingen dum idé.

Gissar att det är nya hårdare krav i.o.m. nya EU passen med biometrisk info. Lite som någon skrev att detg är i USA, en sluten process som är lite svårare att manipulera.

Troligen också delvis av det skäl som jag drog upp i min förra post, att det krävs slutna system för att förhindra fiffel med bilden nu när var och varannan människa kan en god portion photoshop.

I samband med hårdare krav och biometrisk info tror jag inte det är en så dum grej trots allt i dessa "terrortider", i.a.f. så länge det inte inverkar negativt på kötiden.

Som jag förstått är det ännu bara ett förslag, men då det handlar om EU så är det nog bara en tidsfråga innan det sker.

Frågan är bara om Polisen har resurser att fotografera alla, och hur ska det gå med alla fotohandare som har en betydande inkomst från passfotograferandet?

hasse lundberg skrev:
Som jag förstått är det ännu bara ett förslag, men då det handlar om EU så är det nog bara en tidsfråga innan det sker.

Frågan är bara om Polisen har resurser att fotografera alla, och hur ska det gå med alla fotohandare som har en betydande inkomst från passfotograferandet?

det är mycket berättigade frågor, först digitalfoto och sedan passfoto. vad jag hört är förslaget att det ska gälla från nästa höst. för många butiker svarar pass och id foto för lönen till minst en person. digitalfotot innebär även den en minskning av personalbehovet i butiken/labbet. ok om butiken har 10 anställda och en eller 2 får gå, men alla dom små familjeföretagen som redan sliter ont, dom kommer att gå svåra tider till mötes!
små eller inga marginaler på digital, priskrig på bilderna och förlust av pass foto.

passa på att besöka era lokala handlare medan dom finns kvar.

olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar