Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
passfoton?
- Trådstartare LIMIT
- Start datum
mipert
Aktiv medlem
hasse lundberg
Aktiv medlem
Damocles
Aktiv medlem
Jag har personligen inte varit med om att någon jag känner blivit nekad så länge det ser korrekt ut, körde ID-kortet på ett foto som jag hade tagit hemma i vardagsrummet för några veckor sen, funkade perfekt.
I USA är det knepigare har jag hört, det var något om typ 4 diabilder som behöver vara tagna i samma exponering eller liknande. På en del ställen kör dom med helt sluta digitala system.
I USA är det knepigare har jag hört, det var något om typ 4 diabilder som behöver vara tagna i samma exponering eller liknande. På en del ställen kör dom med helt sluta digitala system.
wikman
Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag tror mig kunna avgöra när du skojar Jeppe, men i det här fallet måste jag fråga; Menar du allvar? Hur skulle de hinna med det?
Inget skämt... men fotograferingen kommer ske i speciella automater som kommer placeras ut. Om jag förstått allt rätt så skapas hela passet i maskinen.
Upphandlingen är lite omtalad (och som vanligt anmäld).
wikman
Aktiv medlem
jimh skrev:
Aha, så då handlar det om att rationalisera processen? Kan man få passet med sig direkt så är det ju ingen dum idé.
Gissar att det är nya hårdare krav i.o.m. nya EU passen med biometrisk info. Lite som någon skrev att detg är i USA, en sluten process som är lite svårare att manipulera.
Damocles
Aktiv medlem
Troligen också delvis av det skäl som jag drog upp i min förra post, att det krävs slutna system för att förhindra fiffel med bilden nu när var och varannan människa kan en god portion photoshop.
I samband med hårdare krav och biometrisk info tror jag inte det är en så dum grej trots allt i dessa "terrortider", i.a.f. så länge det inte inverkar negativt på kötiden.
I samband med hårdare krav och biometrisk info tror jag inte det är en så dum grej trots allt i dessa "terrortider", i.a.f. så länge det inte inverkar negativt på kötiden.
hasse lundberg
Aktiv medlem
Som jag förstått är det ännu bara ett förslag, men då det handlar om EU så är det nog bara en tidsfråga innan det sker.
Frågan är bara om Polisen har resurser att fotografera alla, och hur ska det gå med alla fotohandare som har en betydande inkomst från passfotograferandet?
Frågan är bara om Polisen har resurser att fotografera alla, och hur ska det gå med alla fotohandare som har en betydande inkomst från passfotograferandet?
Olle Lundström
Aktiv medlem
hasse lundberg skrev:
Som jag förstått är det ännu bara ett förslag, men då det handlar om EU så är det nog bara en tidsfråga innan det sker.
det är mycket berättigade frågor, först digitalfoto och sedan passfoto. vad jag hört är förslaget att det ska gälla från nästa höst. för många butiker svarar pass och id foto för lönen till minst en person. digitalfotot innebär även den en minskning av personalbehovet i butiken/labbet. ok om butiken har 10 anställda och en eller 2 får gå, men alla dom små familjeföretagen som redan sliter ont, dom kommer att gå svåra tider till mötes!
små eller inga marginaler på digital, priskrig på bilderna och förlust av pass foto.
passa på att besöka era lokala handlare medan dom finns kvar.
olle