Annons

Passar mina gamla tillbehör om jag köper en D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

angervo

Aktiv medlem
Pappa har erbjudit mig en D300 i julklapp om jag lovar att köpa objektiv mm själv. Men tänkte om jag kunde använda de gamla grejerna?
Jag har nu en D40 med kit objektiven: Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor och ett Nikon DX AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3 5-5.6GII ED sen har jag även ett Sigma 50mm f/2.8 EX DG Macro. Fungerar dom med D300:an? Om "Sigman" fungerar, fungerar då autofokusen, nån som vet? Sen har jag en Nikon SB400 blixt, fungerar den? Och en Nikon Fjärrutlösare ML-L3, den är iofs inte då dyr men ändå...
 
Allt utom din fjärrutlösare fungerar! D300 har ingen inbyggd IR mottagare utan du får ansluta en fjärrutlösare till en 10-polig kontakt på kameran.
 
WOW! Att bli erbjuden en D300 som julklapp, sicken pappa. Skulle räcka säkert 13 jular framåt för mina TVÅ barn :)

PS. Med anledning av din objekvit känns väl D300 lite väl "over kill". Kanske skulle du önska dig bättre/roligare objektiv istället. DS,
 
johan.morck skrev:
WOW! Att bli erbjuden en D300 som julklapp, sicken pappa. Skulle räcka säkert 13 jular framåt för mina TVÅ barn :)

Haha joo gör det för mig med =)
Får bara en del av den i julklapp, sen får jag jobba utan lön en sommar till för att jobba ihop resten:p
 
Jaja, det var ju lite annorlunda förståss.
D300, precis som D200 är rätt professionella kameror som du nog kan växa i. Jag tillhör dock de som tycker det är viktigt med bra optik, därför flaggade jag för en annorlunda prioritering. Däremot kommer allt att funka.
 
Visade sig att jag bara får behålla sigma objektivet, eftersom brorsan ska ha dem som följde med D40 kitet...
Kollade lite på någon typ av normalzoom, jobbar som vimmelfotograf så jag bör ha någon typ av zoom...
Nå tips?
 
angervo skrev:
Visade sig att jag bara får behålla sigma objektivet, eftersom brorsan ska ha dem som följde med D40 kitet...
Kollade lite på någon typ av normalzoom, jobbar som vimmelfotograf så jag bör ha någon typ av zoom...
Nå tips?
Kolla på nån av "piraternas" (sigma, tamron mfl)zoomar med omfång runt 17-50 och ljusstyrka 2,8.

Vimmelfotograf i luleå, vad fotar man då för?
 
angervo skrev:
Jag fotar för www.efterfesten.com
Jo, jag har kollat på olika sigma objektiv, nikons egna är ju så jävla dyra!
Aha. Har vart vimmelfotograf själv (i gbg) och mitt ursprung är luleå, därför jag undrade lite..

Jo, själv har jag nikons 17-55 2,8. Helt underbar att använda (förutom möjligtvis tyngden), och otroligt skarp! Men jag har testat tamrons 17-50, och den var väldigt bra den med.
 
imho är D40 med nikkor 17-50/2.8 hundra gånger coolare än D300 med 18-55/5.6. Du måste köpa en glugg som gör D300 rättvisa!


Fotar du vimmel så är en supervidvinkel perfekt, tokina 12-24 kanske? Klarar du dig med 18mm så har Sigma och Tamron fina gluggar med f2.8.

Din blixt passar också bra till detta, det gäller att du fixar någon form av (hemmagjord) bouncer så att ljuset inte blir så skarpt och att spridningen i sidled ökar för att fylla ut supervidvinkeln.
 
marooned skrev:
imho är D40 med nikkor 17-50/2.8 hundra gånger coolare än D300 med 18-55/5.6. Du måste köpa en glugg som gör D300 rättvisa!


Fotar du vimmel så är en supervidvinkel perfekt, tokina 12-24 kanske? Klarar du dig med 18mm så har Sigma och Tamron fina gluggar med f2.8.

Din blixt passar också bra till detta, det gäller att du fixar någon form av (hemmagjord) bouncer så att ljuset inte blir så skarpt och att spridningen i sidled ökar för att fylla ut supervidvinkeln.
När jag fotade vimmel använde jag oftare 55-läget än 17-läget... Och ang blixten, så är mitt råd att köra kameran på ~800 ISO, största bländare och blixten upp i taket med ett litet reflexkort, då en bouncer egentligen bara mest stjäl ljus. Mina erfarenheter...
 
Med min studentbudget så försöker jag få in allt ni sagt i samma objektiv, men det var väldigt svårt =/ Hittade ett Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED. Men det kanske inte är nog ljusstarkt eller nå sånt:p Känns som om det är annars ett användbart objektiv...
Hittade liknande från bla sigma som var lite billigare, men inte så mycket.
 
angervo skrev:
Med min studentbudget så försöker jag få in allt ni sagt i samma objektiv, men det var väldigt svårt =/ Hittade ett Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED. Men det kanske inte är nog ljusstarkt eller nå sånt:p Känns som om det är annars ett användbart objektiv...
Hittade liknande från bla sigma som var lite billigare, men inte så mycket.
Mitt tips är då att du kollar lite på detta:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5252114

Det ligger i samma prisklass. Och sedan, när du får råd, kan du börja titta på telezoomar ifall du känner att du skulle behöva det...
 
ANNONS