Annons

Passar min gamla utrustning till KM D5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokis

Medlem
Jag står i läget att införskaffa en ny kamera och valet står mellan Nikon D50 och KM D5D. Jag har varit inställd på Nikon av någon anledning men har läst och läst i forumen och tester och lutar nu starkt istället åt KM D5D. Vad jag har kunnat förstått av alla tester och diskussioner så spelar det ingen större roll egentligen vilken man väljer. Det är andra faktorer som får avgöra tex att jag har objektiv och blixt sedan tidigare som kanske passar. Jag har nämligen en gammal analog Minolta 5000 AF kamera med blixt och objektiv. Vad jag undrar är:
1) Passar och fungerar mitt Minolta 100-200 AF-objektiv till D5D?
2) Passar min blixt som jag har idag till D5D?
3) Min gamla Minolta 5000 AF är lite halvtaskig att fokusera i sämre ljus (inomhus), är det lika med D5D eller Nikon's D50 (alla kameror?), eller är någon av dem bättre än den andra på det?
 
Jokis skrev:
1) Passar och fungerar mitt Minolta 100-200 AF-objektiv till D5D?
2) Passar min blixt som jag har idag till D5D?
3) Min gamla Minolta 5000 AF är lite halvtaskig att fokusera i sämre ljus (inomhus), är det lika med D5D eller Nikon's D50 (alla kameror?), eller är någon av dem bättre än den andra på det?

1 Ja.
2 Nej.
3. Utvecklingen har gått framåt här & D5D & D50 är bättre än din gamla kamera, dom bör dessutom vara jämnbördiga med varandra i detta fall.

//Larsa
 
Tack för svaret!
Eftersom mina gamla objektiv passar blir det nog en D5D, men jag är inte 100% övertygad ännu :). Ytterligare en fundering jag glömde fråga förut:

Batteritiden sägs vara alldelels fantastisk hos Nikon D50 (upp till 2000 bilder enl Nikon), är den lika bra hos KM D5D? Enligt vissa uppgifter kan man läsa att KM klarar ca 550 bilder på en laddning, medan man på deras egen websida kan läsa upp till 2000 st.. hmmm... Förstår ju att det är lite i överkant det antal som tillverkarna anger, men kan man säga att batteritiden är ung lika mellan dem eller är Nikon så mycket bättre?
 
Har själv en D7D & batteritiden på KM:s kameror är inte lika bra som på Nikons. Bl.a. så använder man på KM den stora displayen bakpå till att kolla exponeringsdata, Nikon har en liten display till detta. Använder man dessutom KM:s bildstabilisering så drar den lite mer, & det gör man för den är bra!

Nikonkameran är extremt bra på batterilivslängd men kamerorna har sina för & nackdelar båda två & jag tycker inte att batterilivslängden på min D7D är något problem, de moderna kamerorna håller så länge ändå.

Gå in i en butik & testa de båda & gå på känslan...

//Larsa
 
Svaret på 3 är att jag tycker att min D5D är riktigt bra på att fokusera i dåligt ljus men det frutsätter att man använder den inbyggda hjälpbelysningen.
 
Tack Björn och Larsa för era svar! Skönt att höra att objektiven ska passa och att det inte är nån fara med batterilivslängd samt AF. Min övertygelse är nu nära 100% till KM's fördel :)
Ang att känna och klämma: Det skulle jag vilja göra men tyvärr (i såna här fall) så bor jag i glesbygd och har några mil till butik och dessutom är risken ganska stor att de inte har båda kameramodellerna hemma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.