Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar gamla Nikon objektiv på en D70

Produkter
(logga in för att koppla)

kaviar

Medlem
Funderar på att satsa på en digital systemkamera. Jag har en Nikon sedan tidigare som jag nästan aldrig använder. Fick ärva den av min far för några år sedan. Tänkte att det kunde vara käckt om de grejer jag har går att använda på en ny kamera.

Jag har två objektiv
Nikkor AF Zoom 35~70mm f/3.3~f/4.5
Nikkor AF 180 mm 1:28

samt en blixt som heter Nikon Speedlight SB20

Kamerahuset jag har heter AF 801
 
Objektiven funkar perfekt och ditt 180/2.8 är ett riktigt bra objektiv. Blixten är dock inte kompatibel med kamerans blixtmätning, men går att köra manuellt (eller i autoläge med blixtens egen sensor om SB-20 har sån)
 
Dom AF gluggarna kommer passa.

Det som blir problem är om du har gamla manuella gluggar utan CPU. Då tappar du ljusmätningen
 
Sitter med samma problem

Även jag funderar på att uppgradera min kamera till en D70. Mina objektiv vet jag fungerar till D70, men hur är det med SB-24? Funkar TTL funktionen eller inte? Kan jag använda blixten fullt ut eller finns det begränsningar?

//Fredrik
 
Jag provade SB-24 på D100 och D100 var inte bakåtkompatibel, D100 gillade bara D-TTL blixtar och jag tror att D70 bara gillar I-TTL blixtar. Det funkar alltså, men inte med TTL
 
Se ovan, blixten funkar men du kommer inte få någon hjälp från kameran så du får köra manuellt eller med blixtens egen automatik.

Monica, den där 35-70 zoomen, skaffa kitzoomen 18-70 istället, den är många gånger bättre och snabbare och är dessutom väldigt billig. Teleobjektivet ska du vara väldigt glad över.
 
Re: Sitter med samma problem

Tripod skrev:
Även jag funderar på att uppgradera min kamera till en D70. Mina objektiv vet jag fungerar till D70, men hur är det med SB-24? Funkar TTL funktionen eller inte? Kan jag använda blixten fullt ut eller finns det begränsningar?

//Fredrik

Du kan köra blixten manuellt eller i autoläge, dvs blixten mäter ljuset genom sin egen sensor, du får ställa in bländare och ISO på den. Du förlorar även autozoomen på blixten.

Vill du ha alla funktioner är det SB600 eller SB800 som gäller.

Men vad tusan, autoläget fungerar perfekt. Det som kan vara lite irriterande är om man använder zoomobjektiv och börjar zooma mitt i allt. Det är lätt att glömma att ändra läget på blixten...
 
Senast ändrad:
Följdfråga

oki....då köper jag mig en D70.... om jag tar kitet med 18-70 gluggen, kommer den att vara bakåtkompatibel mot min F801? Blir det då en riktig "18" eller är det någon faktor X som gör att det blir någon annan brännvidd till analogkameran?

//Fredrik
 
Nikons DX objektiv, t ex 18-70, passar inte på kameror för film. Objektiven tecknar inte ut hela formatet så det blir svart i hörnen.
 
objernulf skrev:
Objektiven tecknar inte ut hela formatet så det blir svart i hörnen.
Men å andra sidan så kan ju det vara en effekt i sig att använda sig av om man gillar det. Jag har provat 18-70 på min F90x och i 50-läget är vinjetteringen som minst (dock fullt synlig). Men om man beskär bilden så kan man ju ha användning för objektivet ändå. 18 mm är rätt saftig vidvinkel trots allt.
 
Hmmmm

Tackar!

Är det nån som har en sån bild att visa upp? Skulle vara kul att se vad man ger sig in i.

Jag sitter nämligen med ett 24-79/2.8 och funderar på om jag skall ha 18-70 eller ej...mest med tanke på att få ner prislappen något.

//Fredrik
 
En fråga helt apropå ingenting.
Ni som har kit-linsen 18-70DX. Är det någon av er som tycker zoom-ringen är väldigt trög?
Jag har ju en Nikon 70-300ED också och den är ju hur mjuk och smidig som helst.
 
Jo den är lite trög, min 80-200 2,8D är MYCKET behagligare.. men så är den ju lite stadigare byggd också, och dyrare. :)
 
Det borde ju inte vara speciellt mycket dyrare att göra en mjukare zoom. Nikon 70-300 är ju inte direkt dyr och den är hur fin som helst.
18-70:an känns precis som om den skulle behöva en infettning men det är nog inte att rekommendera =)
 
Men visst blir väl zoomringen mjukare när man "kört in den"? (mina äldsta zoomar är mjukast utom den som varit i närkontakt med en persika)
 
Jo, det stämmer. De lite äldre objektiven känns mycket mjukare men jag tycker min 18-70DX beter sig precis i motsatt riktning. Den kändes fin i början men nu hackar den fram istället för en mjuk rörelse. Kan det vara mina våldsamma försök att få av motljusskyddet som satt sina spår?
 
Det där motljusskyddet ja.. det var någon här som tipsade om att "klämma i hop" motljusskyddet lite (så det blir lite ovalt, det fjädrar så fint så..) när man sätter dit/tar bort det. Provade i dag och det funkade bra. En annan idé kan ju vara att fila ner "stoppklackarna"(på motljusskyddet alltså) som gör att det låser fast. Min erfarenhet är att billigare nya objektiv ofta är lite tråkiga i känslan, medan nya ljusstarkare (och dyrare ;) )objektiv är goa och fina i zoomen.
 
Det tipset fick jag också och det fungerar alldeles utmärkt. Men tyvärr fick jag inte det tipset direkt när kameran var ny. Men jag tror det är så att kit-linsen är seg i zoomen.
Men det är ju inte ett budget-objektiv precis. Den kostar runt 3500 om man köper den separat. De flesta budget-tele är billigare men har ändå mycket mjukare zoomring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.