Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar detta objektiv till min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Esbjoorn

Ny medlem
Jag skulle väldigt gärna vilja köpa ett vidvinkelobjektiv och har kollat runt lite ett tag nu, jag är dock fortfarande ganska ny i kameravärlden och förstår inte alla ord och uttryck ännu. Jag har en Canon Eos 450D.

Jag har läst väldigt mycket om följande objektiv: Canon Objektiv EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. Men frågan är om det passar min kamera? Jag vet ju att min kamera ska klara av EF och EF-S objektiv, men det jag menar är om det är ett för "bra" objektiv för min kamera?

Väldigt tacksam för svar!

Jag har läst väldigt mycket om följande objektiv: Canon Objektiv EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. Men frågan är om det passar min kamera? Jag vet ju att min kamera ska klara av EF och EF-S objektiv, men det jag menar är om det är ett för "bra" objektiv för min kamera?
Nej, det finns inga objektiv som är "för bra" för din kamera.

Som de andra har skrivit, det kommer passa perfekt. :)
Välkommen till Fotosidan också förresten!

/edit
Eller ja, grattis till första inlägget menar jag. ;)

Vill du ha det skarpaste och roligaste marknaden har att ge inom ultravidvinkel ska du också titta på Sigma 8-16 tycker jag. Själv hade jag det till en 7D och till min 450D hade jag Sigma 10-20 som är mer jämlikt optiskt med EF-S 10-22 - fast billigare.

Vill du ha det skarpaste och roligaste marknaden har att ge inom ultravidvinkel ska du också titta på Sigma 8-16 tycker jag. Själv hade jag det till en 7D och till min 450D hade jag Sigma 10-20 som är mer jämlikt optiskt med EF-S 10-22 - fast billigare.

Sigmas objektiv har beteckningen AF, jag har fått för mig att de inte passar min eos 450d, men det är alltså fel? Det vore ju väldigt bra om de passade eftersom det är en ganska stor prisskillnad på dessa och Canons objektiv.

Precis som hos Canon så har även Sigma objektiv både för FF (tex 5DMkII) och crop (tex 450D/7D). Båda jag nämnde passar din kamera - men det trodde jag att jag redan sagt?

Just Sigma 8-16 är dock (tror jag) lite dyrare än Canon 10-22, men väldigt mycket bättre. 10-20 är billigare, och lika bra, bättre på vissa sätt, sämre på andra.

Senast ändrad:
Jag vill bara hålla med de andra här att EF-S 10-22 passar din kamera alldeles utmärkt. Angående om det är "för bra" så kan man konstatera att din kamera är bra nog att göra de allra bästa objektiven rättvisa.

Bra alternativ till EF-S 10-22 är som sagt Sigma 10-20 och 8-16, samt Tokina 12-24. Tamron 10-24 finns också men är tyvärr inte lika skarpt.

Själv har jag ett Sigma 10-20/4-5,6 som jag är mycket nöjd med. Köpte det till en 400D men använder det numera på en EOS 40D.

Senast ändrad:
Det beror väl också på vilket omfång man vill ha när man väljer objektiv. Själv bytte jag mitt Tamron 11-18 mot EF-S 10-22 för att få mer överlapp till mina 17 - xx objektiv.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto