Annons

Papperskopia till DIA själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Skulle behöva göra GAMLA papperskopior till DIA. Tyvärr tar labben 100 kr per bild för detta.

Är det någon som testat att plåta av bilderna själv med dia-rulla i kameran? Vilken optik rekommenderas? Har ex 55mm Makro och stativ.

Hemskt tacksam för tips.

Mvh Olof

Det svåraste är nog att belysa det jämnt.

Samtidigt så får du alla svagheter från papperskopian adderad till dia'ts svagheter.

Lycka till

Ditt 55 mm makro passar säkert bra.
Om du använder vanlig färgdia så är det enklast att fota med dagsljuset som ljuskälla.

Ett alternativ är att använda diafilm för lampljus. Då bör du ha två lampor mitt emot varandra som belyser bilden i 45 graders vinkel. Detta för undvika reflexer.

Ett annat alternativ (om det är svartvita kopior du skall kopiera) är att använda Agfa Scala S/V diafilm. Då behöver du inte bry dig om belysningens färgtemperatur.

Olle

Tack Olle för tipsen. Skall se om det är huvudsak svartvita bilder.

AFGA filmen du tipsade om. Var det generellt att använda SV dia eller är just denna film bra för detta ändamål?

Mvh Olof

Agfa Scala är en S/V diafilm (den enda så vitt jag vet) som kan användas för dom flesta motiv.
Nackdelen är att den är ovanligt dyr.

Olle

Scala är den enda svartvita diafilmen, så du har inte så mycket val! Tyvärr måste du skicka iväg den till Danmark (?) för framkallning så det hamnar någonstans på 250 kr/rulle om jag inte minns fel. Sök på Scala i forumet så hittar du mer info.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar