Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Papper för för foton och enklare saker?

Produkter
(logga in för att koppla)

plumsis

Medlem
Jag har en Epson 1290 med nyinförskaffat CFS system. Nu har det helt plötsligt blivit billigt att printa ut, så jag vill printa ut massor.

Jag undrar lite vad ni andra har för upsättning av fotopapper och andra papper?

Jag har precis skaffat grejorna och håller på och testar mig fram lite. Har köpt Epson papper av följande typer:

Premium Glossy Photo Paper
Matte Paper Heavyweight
Photo Quality Inkjet Paper.

Premium är dyra men fungerar bra för de fotografier man vill ha med glansig yta.

Någon som vet något billigare alternativ till dessa. Har hört att scandinavien Photos egna papper skall vara bra och att man även skall kunna köpa dem direkt ifrån Fuji på Rulle. Någon som har erfarenhet ev detta?


Matte Paper kostar inte så mycket och ger ganska fina matta bilder. Men jag tycker de är lite väl matta till att användas till annat så som CD omslag, affischer m.m. Text blir inte så bra på dem.

Photoquality paper var väldigt billiga och ger fina utskrifter om man inte använder för mycket färg. Men jag tycker de är lite väl matta och för tunna för att användas till affischer, CD-omslag, broshyrer m.m.

Det jag skulle behöva komplettera med är någon typ av papper som är tjockare än Photo Quality Paper och något glansigare samt lika billiga. Någon som vet något bra papper med dessa egenskaper. Skall som sagt användas till enklare trycksaker så som Broschyrer, CD-omslag, affischer m.m.

Just nu kan jag inte bestämma mig om jag skall använda Mattepapper eller Photoquality för detta.

Lästa att man kunde köpa bestruket papper ifrån ett tryckeri och använda till detta. Någon som har testat? Hur är kvalitén,tjocklek,glansighet,pris?

Sedan skulle jag vilja ha någon typ av fotopapper som ger en halvmatt yta typ en blandning mellan Premium och Matte. Kanske Scandinavien Photos Satin papper skulle passa för detta? Någon som har testat?

Sriv gärna nere vad ni använder för papper till olika grejer.
 
plumsis skrev:
Lästa att man kunde köpa bestruket papper ifrån ett tryckeri och använda till detta. Någon som har testat? Hur är kvalitén,tjocklek,glansighet,pris?


Jag har testat med matt bestruket papper, runt 90 grams. Det fungerade fint. Fick en bunt gratis av en bekant som är tryckare.

Du kan ju gå till ett tryckeri eller en pappersgrossist och kolla vilka pappersytor och pappersvikter de har. Ofta har de bara större storlekar, men det borde de kunna skära till, i alla fall på ett tryckeri, till de storlekar du vill ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.