Annons

Rött färg stick vid utskrift...

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara en fundering: Epson borde väl ha både bättre kunnande kring hur man bygger ICC-profiler till sina skrivare och större resurser än en av oss Epson R1800-användare. Jag tycker det skulle vara märkligt om en av världens ledande skrivartillverkare helt skulle gå bet på att optimera utskrifterna från sin egna skrivare. Men visst, det kan säkert finnas en viss procent skrivarexemplar som faktiskt avviker i sitt beteende så pass mycket från normen att de måste kompenseras för sitt beteende på ett eller annat sätt.

Annars är väl detta med färger väldigt mycket en fråga om tycke och smak till sist, även om ICC bygger på en vetenskaplig metod? Alla har ju sina preferenser och det är väl säkert en del av dessa som inte synkar med Epsons.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Annars är väl detta med färger väldigt mycket en fråga om tycke och smak till sist, även om ICC bygger på en vetenskaplig metod? Alla har ju sina preferenser och det är väl säkert en del av dessa som inte synkar med Epsons.
Nej, det finns inget tycke och smak inblandad här. En skrivare ska skriva ut exakt de färger som jag skickar till den, inga andra. Finns flera objektiva mätmetoder att mäta om skrivaren återger det motiv vi ser på skärmen på ett korrekt sätt. För att göra en snabb, enkel test använder jag en liten testkarta www.profiler.nu/skrivart.html som sedan kan mätas in. För att göra en utvärdering av en skrivare använder jag en betydligt större färgkarta, som gör det möjligt att kontrollera exakt hur skrivaren återger färger. Och då kan man se att den profil som Epson skickar med inte klarar av att återge färger korrekt.

Det subjektiva ska ju ske vid skärmen. Det är där vi ska avgöra hur bilden ska se ut. Skrivaren ska sedan återge detta på bästa möjliga sätt.

Stefan
 
stefohl skrev:
Nej, det finns inget tycke och smak inblandad här. En skrivare ska skriva ut exakt de färger som jag skickar till den, inga andra. Finns flera objektiva mätmetoder att mäta om skrivaren återger det motiv vi ser på skärmen på ett korrekt sätt. För att göra en snabb, enkel test använder jag en liten testkarta www.profiler.nu/skrivart.html som sedan kan mätas in. För att göra en utvärdering av en skrivare använder jag en betydligt större färgkarta, som gör det möjligt att kontrollera exakt hur skrivaren återger färger. Och då kan man se att den profil som Epson skickar med inte klarar av att återge färger korrekt.

Det subjektiva ska ju ske vid skärmen. Det är där vi ska avgöra hur bilden ska se ut. Skrivaren ska sedan återge detta på bästa möjliga sätt.

Stefan

Visst, men det handlar ju här om en standardprofil som skapats för en typ av skrivare - skrivare som individuellt varierar i uppförande inom vissa toleranser. Alla har samma profiler - men vissa individer av R1800 skrivare passar uppenbarlign sämre än andra ihop med denna standardprofil.

Det finns då två vägar att gå:
1.Antingen gör man en ny profil som passar ens skrivarindivid bättre än orginalet (själv eller köper tjänsten), installerar den och väljer ICM och lämnar resten åt systemet

2. eller så försöker man kompensera med de möjligheter som faktiskt finns i drivrutinen (Color Control/Färgkontroller) att kompensera bristerna i den kombination skrivare/profil/valt papper man har för respektive standardprofil.

Är man proffs/eller vill känna sig som ett och dessutom har både tiden och resurserna så är valet säkert självklart. Är man inte det utan kanske bara en glad amatör som ändå är missnöjd med sina utskrifter har Epson ändå varit så schyssta att förse oss med ett alternativ i det ganska lättförståeliga drivrutinsgränssnitt, så vi trots bristande proffskunskaper i alla fall har en chans att lösa problemet utan att behöva krossa spargrisen eller bryta ihop över vår ofullkomlighet i vårt försök att bygga egna profiler från scratch. Man har ju i alla fall en given befintlig standardprofil för det papper man använder att utgå ifrån när man gör sina egna finjusteringar. Det är klart mycket enklare än att börja med ett tomt "ark".Man behöver kanske inte göra det konstigare än så. Huvudsaken för de flesta är nog trots allt att problemet blir löst och inte nödvändigtvis hur.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Visst, men det handlar ju här om en standardprofil som skapats för en typ av skrivare - skrivare som individuellt varierar i uppförande inom vissa toleranser. Alla har samma profiler - men vissa individer av R1800 skrivare passar uppenbarlign sämre än andra ihop med denna standardprofil.
Det är nog tyvärr betydligt värre än så. Eftersom de profiler som jag tog hem från andra tillverkare fungerade utmärkt tillsamman med den skrivare jag testade verkar det ju som om det exemplar inte avvek särdeles mycket från en genomsnittlig R1800. Så det är nog ganska säkert att den standardprofil som Epson levererar inte är den som beskriver skrivaren bäst.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det är nog tyvärr betydligt värre än så. Eftersom de profiler som jag tog hem från andra tillverkare fungerade utmärkt tillsamman med den skrivare jag testade verkar det ju som om det exemplar inte avvek särdeles mycket från en genomsnittlig R1800. Så det är nog ganska säkert att den standardprofil som Epson levererar inte är den som beskriver skrivaren bäst.

Stefan

Har du några bra exempel för Epsons papper som du tycker fungerar bättre? Om de finns att ladda ner kan ju folk se det som en lösning och då är det väl det man borde rekommendera för de som upplever ett problem och inte att de själva ska sätta igång och uppfinna hjulet igen.

Alternativet för mig skulle annars fortfarande vara att kompensera Epsons standardprofiler som första alternativ om jag upplevde att jag borde göra nånting åt detta. Det ligger trots allt närmare till om man inte kan få schyssta färdiga profiler från nåt annat håll snabbt och överkomligt.
 
Glöm inte att utskrivna bilder skall granskas i dagsljus och inte i vanligt lampljus.
Jag har monterat ett lysrör med "dagsljus" vid datorn och detta ger en skillnad, även om det är en snikvariant.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Har du några bra exempel för Epsons papper som du tycker fungerar bättre? Om de finns att ladda ner kan ju folk se det som en lösning och då är det väl det man borde rekommendera för de som upplever ett problem och inte att de själva ska sätta igång och uppfinna hjulet igen.

Jag har inte provat dessa, men de kan ju vara värda att göra ett försök med. http://www.epson.com/cgi-bin/Store/EditorialAnnouncement.jsp?BV_UseBVCookie=yes&oid=59082650

Sedan kan jag kanske tycka det lite märkligt att man köper en dyr skrivare som kan producera fantastiskt bra bilder och sedan drar sig för att lägga ner 500 kr på en profil, men jag är ju partisk.

Stefan
 
stefohl skrev:
Du behöver en spektrofotometer, t ex en sådan EyeOne Pro som Stina skaffat sig. Den kostar cirka 15000 kr. Sedan krävs det en del erfarenhet, de första 100 profilerna jag gjorde är jag inte direkt stolt över. Det var tur att de profilerna var avsedd för eget bruk ;-)

Stefan

Jag har inte gjort hundra än, men tio och känner att jag fattat hur det hela fungerar. Programvaran är ju mycket instruktiv och bra och jag kan inte se hur jag skulle kunna förbättra mitt arbete med profilerna så värst mycket mer.

Är det något finlir jag missat?
Det är det säkert ...
 
Stina.D skrev:
Jag har inte gjort hundra än, men tio och känner att jag fattat hur det hela fungerar. Programvaran är ju mycket instruktiv och bra och jag kan inte se hur jag skulle kunna förbättra mitt arbete med profilerna så värst mycket mer.


Programmen är mycket bättre idag än när jag började. Men vad jag har lärt mig är mest hur man kontrollerar att en profil verkligen är bra. Om den inte är bra, då får man fixa till den :)

Jag har skrivit om detta med att testa profiler i mina artiklar här, så du kan göra det själv.

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag har inte provat dessa, men de kan ju vara värda att göra ett försök med. http://www.epson.com/cgi-bin/Store/EditorialAnnouncement.jsp?BV_UseBVCookie=yes&oid=59082650

Sedan kan jag kanske tycka det lite märkligt att man köper en dyr skrivare som kan producera fantastiskt bra bilder och sedan drar sig för att lägga ner 500 kr på en profil, men jag är ju partisk.

Stefan

Tack för länken. Jag undrar bara om jag ska ladda ner dessa profiler separat eller om de uppdaterade varianterna faktiskt följer med när man installerar den version av Epsons utskriftshanterare som ligger på Epson-webben men det kan jag fråga Epson. Jag har redan tagit hem hela hanteraren för nån dag sen med de profiler som följde med den.

Jag tycker annars inte det är konstigt att ingen vill betala för nånting längre på webben. Folk har blivit inskolade i det beteendet under ett antal år nu. Det finns exv. en vulgär uppfattning att "Linux" är gratis (vilket det inte alltid är beroende på förpackning) som kan utsträckas till allt som går på Linux är gratis. Utan att väcka nån slumrande operativsystemsdebatt, så vet vi ju att alla måste tjäna pengar på nåt sätt och det gäller ju även de som lever i den världen. Att påstå nåt annat är väl studentikost.

Det är ännu värre med utbildningskostnader. Vi köper datasystem för miljoner men slarvar notoriskt med utbildning av de som ska använda dem, vilket gör att man aldrig kan utnyttja annat än en bråkdel av systemens potential med onödigt låg produktivitet som resultat.

Sen är det ju också så att lösningen på skrivarproblemet faktiskt har fler än en lösning och att det enklaste och billigaste alternativet kanske ändå år att skruva lite i drivrutinen om problemet är hyfsat väldefinierat - för mycket rött. Dessutom är det det som kräver minst insats initialt
 
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Sen är det ju också så att lösningen på skrivarproblemet faktiskt har fler än en lösning och att det enklaste och billigaste alternativet kanske ändå år att skruva lite i drivrutinen om problemet är hyfsat väldefinierat - för mycket rött. Dessutom är det det som kräver minst insats initialt

Om den »enkla« lösningen innebär att du måste gå över till en sekunda lösning, som alltid kommer att ta längre tid, då är det nog ett fall av att snålhet bedrar visheten.

Stefan
 
stefohl skrev:
Om den »enkla« lösningen innebär att du måste gå över till en sekunda lösning, som alltid kommer att ta längre tid, då är det nog ett fall av att snålhet bedrar visheten.

Stefan

Så sant men jag vet inte om det är det som är problemet. Det är väl snarare så att man riskerar andra typer av problem såsom att ens inställningar försvinner vid datorbyten etc. Det är ju enklare att lägga in en fast definierad profil än ett "handmeck". Jag tror sånt ofta är självsanerande. Är man inte nöjd med den enkla lösningen så fixar man förmodligen en annan.
 
stefohl skrev:
Jag har inte provat dessa, men de kan ju vara värda att göra ett försök med. http://www.epson.com/cgi-bin/Store/EditorialAnnouncement.jsp?BV_UseBVCookie=yes&oid=59082650

Sedan kan jag kanske tycka det lite märkligt att man köper en dyr skrivare som kan producera fantastiskt bra bilder och sedan drar sig för att lägga ner 500 kr på en profil, men jag är ju partisk.

Stefan

Ja du är definitivt partisk ser jag i din profil. (Faktiskt omedvetet roligt såg jag när jag korrade :) )

Jag har nu installerat Epsons nya profiler och testat en av dessa (Premium Glossy). Följde Epsons manual som hade ett exempel med Photoshop som jag tillämpade i Lightroom istället.

Jag skrev sen ut efter att ha valt motsvarande (Premium Glossy) i drivrutinen i Windows där jag valde ICM och ingen färghantering.

Resultatet blev bättre än tidigare försök att printa från Lightroom men inte alls bra ....

Sen gjorde jag motsvarnde utskrift i Epsons Photo Print program efter att ha sparat ut bilden i JPG. Valde motsvarande profil och lät programmet göra resten.

Resultatet med Photo Print uppfyller helt mina förväntningar och känns faktiskt lite bättre. Ser marginellt "klarare/krispigare" ut i färgerna än tidigare.

Däremot är utskriften från Lightroom fortfarande oanvändbar och en stor besvikelse. Får lätt "bandade" väl mörka utskrifter fortfarande, men Lightroom är ju fortfarande en beta så jag får väl vänta tills den släppts. Får testa vidare.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Däremot är utskriften från Lightroom fortfarande oanvändbar och en stor besvikelse. Får lätt "bandade" väl mörka utskrifter fortfarande, men Lightroom är ju fortfarande en beta så jag får väl vänta tills den släppts. Får testa vidare.
Tror du kommer att bli lika besviken på den skarpa versionen, eftersom de inte har uppdaterat just denna del mellan den sista betan och den skarpa. Sedan är jag rätt övertygad om att problemet inte sitter i Lightroom, utan i Epsons drivrutin.

Stefan
 
stefohl skrev:
Tror du kommer att bli lika besviken på den skarpa versionen, eftersom de inte har uppdaterat just denna del mellan den sista betan och den skarpa. Sedan är jag rätt övertygad om att problemet inte sitter i Lightroom, utan i Epsons drivrutin.

Stefan

Nä nog är det Lightroom allt. Mina utskrifter med Epsons utskrifthanterare blev även de rödbandade i helgen på vissa lite mörkare motiv, men det är åtgärdat nu. Det som krävdes var en skrivarhuvudjustering och upprepade mustycksrengöringar. Nu ser testutskrifterna ut med Epsons utskrifthanterare ut som de ska och jag är helt nöjd med de senaste utskrifterna.

Speciellt skrivarhuvudjusteringen gjorde att de fula röda bandningar jag fått vid de senaste utskrifterna försvann. Jag kan inte se några såna tendenser alls nu. Däremot håller utskrifterna från Lightroom fortfarande inte alls måttet. Orena dunkla färger, fula bandningar och alldeles för mörkt, så jag exporterar även i fortsättningen ut mina bilder i JPEG och printar vidare med Epson-verktygen, det funkar fin fint nu.

Ska testa om de nya profilerna ger lite bättre sting i svart vita utskrifter än standardprofilerna när jag får tid.

Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Speciellt skrivarhuvudjusteringen gjorde att de fula röda bandningar jag fått vid de senaste utskrifterna försvann. Jag kan inte se några såna tendenser alls nu. Däremot håller utskrifterna från Lightroom fortfarande inte alls måttet. Orena dunkla färger, fula bandningar och alldeles för mörkt, så jag exporterar även i fortsättningen ut mina bilder i JPEG och printar vidare med Epson-verktygen, det funkar fin fint nu.
Då låter det som du gör någon felinställning i programmet, för det ska inte skilja sig åt.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.