Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

paparazzi

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl bra att folk har kameran med sig. Dessutom lär det ju underlätta i utredningen.

Men att kalla det paparazzi är fel.

En fotograf som försöker smälla en copywriter på fingrarna när det kommer till språkbruk...

Vart har världen tagit vägen?

;-)

copywriter skrev:
En fotograf som försöker smälla en copywriter på fingrarna när det kommer till språkbruk...

Textmänniskor brukar tro att vi fotografer i det närmaste analfabeter... :) Vi ska dessutom skjutsa dem runt då de aldrig har körkort.... *s*

Jag antar att jag brutit många gränser då jag gått från fotograf till redaktör/informatör tillbaka till heltidsfotograf... :)

Jag brukar lässa korr på tidningen... :) Reportrarna och redigerarna är så stressade...

Kan inte låta bli...

froderberg skrev:
Textmänniskor brukar tro att vi fotografer i det närmaste analfabeter... :) Vi ska dessutom skjutsa dem runt då de aldrig har körkort.... *s*

Jag antar att jag brutit många gränser då jag gått från fotograf till redaktör/informatör tillbaka till heltidsfotograf... :)

Jag brukar lässa korr på tidningen... :) Reportrarna och redigerarna är så stressade...

"Textmänniskor brukar tro att vi fotografer i det närmaste analfabeter..." Saknas det inte något i den meningen, kanske ett verb eller så?

"lässa" Så var det det här med stavningen...

Du gick nog rätt väg, Magnus. ;) ;)

/Arne

Re: Kan inte låta bli...

Arne S skrev:
"Textmänniskor brukar tro att vi fotografer i det närmaste analfabeter..." Saknas det inte något i den meningen, kanske ett verb eller så?

"lässa" Så var det det här med stavningen...

Du gick nog rätt väg, Magnus. ;) ;)

Hrmmm jag skriver som vanligt för fort. Eller inmatningsfel som det så vackert heter... :)

Är rätt nöjd med mitt val... :)

Men allvarligt talat så är det en väldig fördel att ha lite koll på båda världarna.

På tal om skriva korrekt så tycker inte jag att "..." och smileys efter meningar är god Svenska.

Egentligen borde det vara så att om man har så dålig humor att man måste visa detta genom att sätta ut en smiley efter var rad så bör man nog undvika humor.

Det räcker med en smiley för att visa att man skämter :)

En annan sak som inte är så god svenska är när man inte läst huvudinlägget och redan efter andra inlägget börjar att diskutera nått helt annat.

Själv skulle jag aldrig göra nått så dummt.

Och sen kan vi ju komma in på kommunikationsteori. Det viktigaste är inte att ha god svenska utan att bli förstådd. Tyvärr förstår så få människor ironi eller humor i skriven form att man måste lägga dit en glädjegubbe.

Ah, en språkpolis som varken kan stava eller använda stor bokstav vid rätt tillfälle. Kalas.

Jag anser att det är en väldig skillnad på den svenska man använder i olika diskussionsforum jämfört med annan skriftlig kommunikation. Man får och kan helt enkelt anpassa sitt språk efter situation. På samma sätt som man gör när man anpassar sitt språk beroende på om man pratar med familjen eller myndigheterna. Att använda smileys är det allmänt etablerade sättet att visa att man är ironisk för folk man inte känner så väl. Och att sedan avsluta meningar med punkter...

Välkommen in i matchen, Jimmy Boy.

Vad god humor är vet jag inte. Ditt inlägg fick åtminstone mig att skratta. Men det berodde nog på annat.

Det är dock en intressant diskussion. Som ingen kommer vinna. Smaken är som baken.

Att jag överhuvudtaget svarar så här småsurt beror på att jag jag jobbar med skriven kommunikation. Språket utvecklas hela tiden. För tio år sedan var det i det närmaste tabu att inleda meningar med "Och". Nu är det mer etablerat. Sen ska vi inte tala om hur sms och internet påverkat våra, eller åtminstone ungdomars, stavningsregler. Då kan vi hålla på hela dagen.

Vi utvecklar språket. Inte tvärtom.

Ett ord som "juste" har gått från att stavas just så till "schysst" och nu "schyst".

Dumt stavas dock med ett m och svenska med liten bokstav. Fortfarande.

Vänligen,

/Svenskläraret

Nekomy skrev:
På tal om skriva korrekt så tycker inte jag att "..." och smileys efter meningar är god Svenska.

Egentligen borde det vara så att om man har så dålig humor att man måste visa detta genom att sätta ut en smiley efter var rad så bör man nog undvika humor.

Det räcker med en smiley för att visa att man skämter :)

En annan sak som inte är så god svenska är när man inte läst huvudinlägget och redan efter andra inlägget börjar att diskutera nått helt annat.

Själv skulle jag aldrig göra nått så dummt.

Det jag inte har förstått med dessa fotografer är hur de nervärderar sig själva. Att stå på en stege med 200 andra fotografer för att ta samma eller liknande bilder för att sedan sälja till olika tidningar kan knappast vara kul, givande eller äns lönsamt.

Om 30 st fotografer tar en bild på samma sak samtidig är ju risken stor för att bilderna inte är eller värda så mycket.

Bilderna blir även sämre och en standard Pappiz bild är knappast bättre än en amatör bild trots att de har utrustning som borde kunna göra kalas bilder.

Pappizar är för mig fotovärdens nerdar.

En bra "Pappiz" jagar väl scoop. Du måste tänka på kändisfotografer som står i klungor där ALLA vet att kändisar dyker upp.

En riktig paparazzi lär känna sina "offer" o tar bilder när de minst anar det o givetvis när ingen annan är närheten. Då blir bilderna "värdefulla". Om det sen är hedervärt kan väl kanske diskuteras ;-)

Kan rekommendera boken En Paparazzis heder eller nåt liknande... den gick på rean sist för 25 spänn... jag hann förstås köpa den före rean.

En pappiz är en proffisionell stalker. De förföljer sina offer och oftast kan man se ett släptåg med dessa fotografer jaga bilar med kändisar i. För mig är pappiz kändisfotografer som är ett steg värre och iställer för att möta kändisar offentligt så smyger de sig in på folks privatliv och stör.

Jag tänker inte läsa den boken du sade. Den kanske är bra men jag har andra böcker på gång att läsa. Kan man fråga om författaren själv är pappiz eller kändis?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar