Annons

Pantone

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeG

Medlem
Hej,

Jag har stött på ett litet problem. Jag försöker återskapa färger jag
fotograferat så de blir korrekta vid utskrift, inget konstigt i sig.
Exempel, jag har fotat en monter på en mässa som var tryckt i PMS319,
men när jag skickar bilderna till kunden säger de att färgen är fel.
När jag kontaktar pantone för att få reda på hur färgen ska se ut så
rekommenderar de att jag köper deras produkter, vilka kostar runt
1000kr för att få reda på hur pms319 ska se ut (man måste köpa en hel
drös färger på samma gång, det går inte att köpa bara en). Jag undrar
finns det något sätt att få hem en provkarta med bara en färg, gärna
lite större typ 5x5cm eller liknande utan att lägga ut sådana pengar?

Tack på förhand!

Mvh,

Mikael Gustafsson

Du har ju pantonefärgerna i photoshop. Så där kan du få reda på vilken rgbfärg 319 har, och sen mäta med pipetten och se om du ligger rätt i bilden.

så har du ju iallafall kommit halvvägs till att få rätt färg vid utskrift.

Pms 319

En provkarta är bra att ha, men oftast så cmykas PMS vid tryck och då blir det oftast ett annat resultat ändå. En monterdisplay är knappast tryckt i PMS (fast omöjligt är det ju inte)

r=44
g=201
b=219

Bilagor

• Pantone_319_C.jpg
    Pantone_319_C.jpg
    2 KB · Visningar: 477
Men hörru Mats, du brukar väl veta bättre än såhär? ;)
Du kan ju inte droppa RGB-värden utan att uppge vilken färgrymd du pratar om.

Blir ju skaplig skillnad på de värdena i ProphotoRGB, AdobeRGB och sRGB.

//D

Hehe, ja men å andra sidan vet man inte så mycket om resten heller, t.ex. vilken färgrymd bilden ligger i, ska den tryckas, ligga på en websida etc. Här handlar det nog mest om att få en känsla av samma färgton som i verkligheten. Det finns MASSOR av parametrar som gör en exakt återgivning hopplöst svår.

Hopplöst svår? Svårt, men absolut inte hopplöst. Om man inte kan få ordning på en Pantone-färg, så får man väl se till att lära sig hur det går till :)

Stefan

Men stefan, du vet precis lika väl som jag att det inte alltid är lätt att översätta PMS färger till rgb och i synnerhet inte till cmyk. Många PMS färger ryms ju inte ens inom RGB som du vet. Det går ganska lätt att få "känslan" av en specifik pms-färg i en bild, men det ÄR många variabler att ta hänsyn till. Du är inte ensam om att ha erfarenhet av detta, så en lite ödmjukare ton hade inte varit fel.

Men stefan, du vet precis lika väl som jag att det inte alltid är lätt att översätta PMS färger till rgb och i synnerhet inte till cmyk. Många PMS färger ryms ju inte ens inom RGB som du vet. Det går ganska lätt att få "känslan" av en specifik pms-färg i en bild, men det ÄR många variabler att ta hänsyn till. Du är inte ensam om att ha erfarenhet av detta, så en lite ödmjukare ton hade inte varit fel.

Tyckte nog bara att det andades lite av att detta är så svårt så det är ingen idé att försöka få till det. Och jag håller med om att det kan vara svårt, men det är långt ifrån omöjligt. Så bara för att det inte är lätt finns det väl ingen anledning att inte försöka lära sig hur man gör.

De färger som inte ryms inom den tryckbara färgrymden går naturligtvis inte att få till korrekt, men det är faktiskt 75-85% av PMS-färgerna som är möjliga att återge korrekt. Nu är ju Pantone 319 en av de färger som ligger utanför det omfång som kan tryckas på ett bestruket papper.

Stefan

Tyckte nog bara att det andades lite av att detta är så svårt så det är ingen idé att försöka få till det.

Okej då, det lät ganska hopplöst, det kan jag hålla med om nu när jag läser det igen. Du har säkert liksom jag, råkat ut för kunder som pekat ut en PMS-färg som de vill ha i trycket, men inte velat betala för en femte färg. Besvikelsen blir då stor när inte trycket överensstämmer med deras färgkarta.

Jag menar att det är ganska lätt att få till en känsla av rätt PMS-färg, även om den inte stämmer med den riktiga PMS-färgen.

Hopplöst, nej då
Omöjligt, ja ibland
:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar