ANNONS
Annons

Panorera framgångsrikt

Produkter
(logga in för att koppla)

veliaze

Medlem
Jag är ganska ny på fotografering då jag haft min eos 500d med kit obj + EF-S 55-250 sedan september 2009. Sedan dess har jag läst mkt artiklar osv på nätet om fotografering osv osv och tycker mig ha ganska bra koll (för att vara nybörjare) på dethär med fotografering...

Jag har gjort en deal med min pappa att jag skall fotta honom tillsammans med hans motorcykel i sommar som han sedan skall hänga upp på väggen och inför det så kände jag att jag vill få lite grepp om hur man panorerar framgångsrikt för att få fram fartkänslan.
(och ja, jag är fullt medveten om att detta kan göras enkelt i PS, men nu vill jag lära mig fotografera!)

Igår var eg. första gången jag testade, och då testade jag panorera på bilar på en relativt trafikerad väg och jag fick det aldrig riktigt bra.

Mina inställningar på kameran var som följer.
obj: 18-35mm (testade alla brännvidder)
AI Servo på
Bländarautomatik
IS på.

Första bilderna hade jag alldeles lång slutartid vilken skapade oskärpa på bilarna (om dem ens syntes på bilden haha). Så jag minskade slutartiden och det blev efterhand bättre. De sista bilderna jag tog varierade jag mellan 1/50 till 1/100. problemet jag hade igår var främst att få en skarp bild på bilen SAMTIDIGT som att få med en hög fartkänsla i bakgrunden. För ju kortare slutartider jag körde, desto mindre fartkänsla i bakgrunden, men skarpade bilar...
När jag fick en bra bild på bilen (dvs någorlunda skarp - troligtvis obj begränsning ioförsig) så var inte fartkänslan kanske inte ritkigt där...

Nu när jag tittar igen så kanske jag ioförsig lyckades med en bild...
bilen ser bra ut, fartkänslan är där...den bilden är tagen med 55mm. Är det kanske det som gör det (blandannat)? Funkar det bättre med mitt teleobj? Finns det andra bra knep att ta till då det igår mest kändes som tur och otur om jag fick någon bild...
Föresten borde kanske nämna att jag använder stativ också...

Tacksam för alla idéer och tips ang panorering.

EDIT: I slutet av min session slog jag föresten av IS också eftersom jag tänkte att det kanske försökte motverka min panorering och så sätt ställde till mer oreda än nytta. Vet ej om det påverkar.

Jepp, det funkar bättre med teleobjektiv. Objektivets IS känner av panorering i sidled så det kan du låta vara aktiverat.

Beroende på hur snabbt motivet rör sig så får du anpassa slutartiden. Kortare slutartid ju fortare det går.

Man ska sträva efter att vara parallellt med motivet i möjligaste mån. Så det mest idealiska vore att stå i insidan av en kurva.

Tillägg:
Kör med AI-servo och seriebildstagning :)

Senast ändrad:
Det gäller att hålla motivet stilla i sökaren och följa det med samma hastighet. Med en stor bländare kan bakgrundsoskärpan hjälpa till lite.

Jag är ganska ny på fotografering då jag haft min eos 500d med kit obj + EF-S 55-250 sedan september 2009. Sedan dess har jag läst mkt artiklar osv på nätet om fotografering osv osv och tycker mig ha ganska bra koll (för att vara nybörjare) på dethär med fotografering...

Jag har gjort en deal med min pappa att jag skall fotta honom tillsammans med hans motorcykel i sommar som han sedan skall hänga upp på väggen och inför det så kände jag att jag vill få lite grepp om hur man panorerar framgångsrikt för att få fram fartkänslan.
(och ja, jag är fullt medveten om att detta kan göras enkelt i PS, men nu vill jag lära mig fotografera!)

Igår var eg. första gången jag testade, och då testade jag panorera på bilar på en relativt trafikerad väg och jag fick det aldrig riktigt bra.

Mina inställningar på kameran var som följer.
obj: 18-35mm (testade alla brännvidder)
AI Servo på
Bländarautomatik
IS på.

Första bilderna hade jag alldeles lång slutartid vilken skapade oskärpa på bilarna (om dem ens syntes på bilden haha). Så jag minskade slutartiden och det blev efterhand bättre. De sista bilderna jag tog varierade jag mellan 1/50 till 1/100. problemet jag hade igår var främst att få en skarp bild på bilen SAMTIDIGT som att få med en hög fartkänsla i bakgrunden. För ju kortare slutartider jag körde, desto mindre fartkänsla i bakgrunden, men skarpade bilar...
När jag fick en bra bild på bilen (dvs någorlunda skarp - troligtvis obj begränsning ioförsig) så var inte fartkänslan kanske inte ritkigt där...

Nu när jag tittar igen så kanske jag ioförsig lyckades med en bild...
bilen ser bra ut, fartkänslan är där...den bilden är tagen med 55mm. Är det kanske det som gör det (blandannat)? Funkar det bättre med mitt teleobj? Finns det andra bra knep att ta till då det igår mest kändes som tur och otur om jag fick någon bild...
Föresten borde kanske nämna att jag använder stativ också...

Tacksam för alla idéer och tips ang panorering.

EDIT: I slutet av min session slog jag föresten av IS också eftersom jag tänkte att det kanske försökte motverka min panorering och så sätt ställde till mer oreda än nytta. Vet ej om det påverkar.

Har du bara en på/av-knapp för IS? Många IS-objektiv har även stabilizer-mode där det ena är för panorering.
Annars är det bara att träna vidare, om du tränar en timme om dagen så borde det sitta innan sommaren är över.

/Karl

Träning träning. Tele är att föredra, du kan få bra fartkänsla även med 1/200-320. Kör med TV & ställ in den tid du vill prova. Nackdelen är att kameran styr bländare så har du inte så ljusstarkt så får du kompensera m ISO. Kör med AI servo & mittre fokuspunkten. Kör du med kort brännvidd så kan det bli lite för stressigt så då vill du köra m kortare tid för att få skärpa. Få till en bra linje så du kan följa motivet för du klarar dig rätt länge innan du måste slå på IS. Träna utan stativ!!!!!

Tiderna verkar rimliga. från 1/15 upp till 1/125 del.
Stativ hjälper till.

Något du kan tänka på är hur du tar själva bilden.

Andas ut sakta, armarna tätt mot kroppen, följ motivet jämnt och fint, OCH SLUTA INTE att följa motivet bara för att du har tryckt av.

Om man tar flera bilder efter varandra så brukar det hjälpa till med att man inte slutar att följa.

Så jag skulle tro att du gör rätt redan nu.

Tack för alla tipsen!
Skall definitivt ha dessa i tankarna nästa gång jag får tillfälle att testa...
Hur dumt det än låter så hade jag inte ens tanken på att sätta kameran i seriebildstagning :) Det låter ju självklart nu när man hör det...men, men det är det som gör att jag ännu är amatör :)

Skall testa med mitt 55-250 nästa gång och seriebild...
Tror framför allt att det var det som ställde till det (+ orutinen av att panorera)...

Tack återigen, det var mkt uppskattat!

Tack för alla tipsen!

Hur dumt det än låter så hade jag inte ens tanken på att sätta kameran i seriebildstagning :) Det låter ju självklart nu när man hör det...
Varsågod
Jag tar bara en bild i taget men det viktiga är att inte din rörelse avbryts bara för att man har tryckt knappen neråt.

Tidigare så brassade jag på med en massa bilder men nu när man börjar bli lite stadigare så väntar man så kanske det blir 1-3 bilder & de blir lika bra. Allt handlar om träning.

Skulle nog tvärtom mot tidigare inlägg råda dig till att släppa stativet. Såvida det inte handlar om en snigels förföljelse av en Kommunalarbetare så gör det ingen nytta ;-)

Något som kan vara till nytta är att planera var du tänker ta bilden, och då menar jag på vilket avstånd ifrån dig och vilken komposition av fotot du tänker använda dig av. Gör de inställningar du kan i förväg.

Fördelen med att panoreringsfotografera din pappa på motorcykel är ju att ni kan snacka ihop er i förväg om hur bilderna ska tas. Hastigheten på ekipaget behöver ju heller inte där vara så där fasligt uppskruvat, även måttlig fart ger väl tillräcklig fartkänsla. Förutsatt då att slutartiden är lite långsammare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar