Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panorama

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilsbo

Ny medlem
Hej!
Jag har en Olympus E410 som det finns en funktion på som jag gärna skulle prova och den heter panorama, Men min kamera säger stopp för jag inte har något panoramakort? Jag har mailat olympus men får inget svar där =( Finns det någon på detta emenenta forum som vet var man kan få tag på ett sånt kort?

Mvh Jon
 
Enligt manualen behövs det ett OLYMPUS xD minneskort för att panoramafunktionen ska fungera. Det borde finnas hos de flesta fotohandlare som säljer Olympus kameror.
 
Jag har gjort ett flertal panoramabilder med min E-400 och ett CF-kort. Vad ett xD-kort från Olympus skulle tillföra i sammanhanget har jag aldrig fått klart för mig. xD-kortet är ju dessutom både dyrare per MB, långsammare och finns inte i större storlekar än 2 GB (tror jag).
Med ett bra program med stitching-funktion kan du göra panoramabilder redan nu. Photoshop fixa panorama liksom Irfanview.

---/Thomas
 
... men har Du använt den inbyggda funktionen Panorama, eller har Du bara tagit en serie bilder och sedan stitchat i ett externt program? Det är det förstnämnda sättet som tråden handlar om.
 
Senast ändrad:
Ja jag åkte idag till expert där jag köpte kameran och dom hade kort. Det konstiga är att för två månader sedan så visste dom inte vad jag pratade om.

(edit) men har Du använt den inbyggda funktionen Panorama, eller har Du bara tagit en serie bilder och sedan stitchat i ett externt program? Det är det förstnämnda sättet som tråden handlar om.

Ja tänkte andvända den inbyggda funktionen och kort är nu inhandlat. =)
 
tannler skrev:
... men har Du använt den inbyggda funktionen Panorama, eller har Du bara tagit en serie bilder och sedan stitchat i ett externt program? Det är det förstnämnda sättet som tråden handlar om.
Nej, jag har inte använt den inbyggda funktionen men jag har aldrig hittat någon som har kunnat förklara vad jag skulle vinna på att köpa ett dyrare, långsammare och mindre kort för att åstadkomma det som är väldigt enkelt att fixa med befintliga grejer.

---/Thomas
 
TA0 - Är huvudändamålet med Dina inlägg att hjälpa Ilsbo tillrätta, eller ...?

Jag änvänder heller inte xD ( pga. priset ), men om någon annan vill det, låter jag dom testa. Ilsbo fattade först inte vilket kort det handlade om, men nu kan han testa, det han vill testa - låt honom göra det.
 
tannler skrev:
TA0 - Är huvudändamålet med Dina inlägg att hjälpa Ilsbo tillrätta, eller ...?

Jag änvänder heller inte xD ( pga. priset ), men om någon annan vill det, låter jag dom testa. Ilsbo fattade först inte vilket kort det handlade om, men nu kan han testa, det han vill testa - låt honom göra det.
Mitt ändamål är inget annat än att tala om för Ilsbo att det finns alternativ till att göra panoramabilder med dyra xD-kort vilket kanske inte alltid framgår av manualen.
---/Thomas
 
tannler skrev:
TA0 - Är huvudändamålet med Dina inlägg att hjälpa Ilsbo tillrätta, eller ...?

Jag änvänder heller inte xD ( pga. priset ), men om någon annan vill det, låter jag dom testa. Ilsbo fattade först inte vilket kort det handlade om, men nu kan han testa, det han vill testa - låt honom göra det.

Man kan väl hjälpa tillrätta även om man inte direkt besvarar ursprungsfrågan, genom att hjälpa personen i fråga att hitta en annan, troligen bättre, väg?

Om någon frågar vilket det bästa sättet att klättra upp på ett tåg är, så är det självklara svaret att man ska låta bli det, annars dör man. Har man inte hjälpt då?
 
Jag fattar inte... ett minneskort är väl ett minneskort? Ett lagringsmedia. Vad kan det spela för roll om jag sparar bilder på ett XD-kort, ett SD-kort, en hårddisk eller en diskett för den delen?

Eller är det så att Olympus "lurar" sina kunder genom att mjukvarumässigt kräva att man använder xD-kort för att kunna använda den i kameran inbyggda funktionen för panorama? Snacka om bondfångeri isåfall...
 
erro.se skrev:
Eller är det så att Olympus "lurar" sina kunder genom att mjukvarumässigt kräva att man använder xD-kort för att kunna använda den i kameran inbyggda funktionen för panorama? Snacka om bondfångeri isåfall...

Japp

Det verkar tyvärr inte bättre.
 
Vad jag förstått så räcker det inte med ett xD-kort utan det måste vara Olympus xD. Så egentligen tror jag inte det har med typen av minne att göra utan att vissa funktioner i Olympus kameror kräver någon funktion som bara Olympus har i sina minneskort.
 
Fogel70 skrev:
Vad jag förstått så räcker det inte med ett xD-kort utan det måste vara Olympus xD.

Kan det vara för att Olympus ska kunna sälja sina egna, ännu dyrare, xD-kort...?

Så egentligen tror jag inte det har med typen av minne att göra utan att vissa funktioner i Olympus kameror kräver någon funktion som bara Olympus har i sina minneskort.

Jag har mycket svårt att tänka mig att funktionen för att sammanfoga flera bilder till ett panorama skulle ligga direkt i själva minneskortet.
 
Jag använder PtAssembler som använder sig av gratisprogrammet PanoTools. Med PtAssembler kör jag även en plugin för automatisk stich, och ett annat plugin som heter "Enblend" för automatisk blending mellan bilderna. Ut får jag en tiff där varje delbild ligger i eget lager, blandade mha lagermasker. Oftast blir resultatet helt godkänt direkt, men ibland lyckas inte Enblend helt och hållet, då får man köra lite manuell blending.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.