Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Panorama
- Trådstartare markusd
- Start datum
Biber
Aktiv medlem
Bilagor
markusd
Aktiv medlem
Biber skrev:
Använd panorama tools, finns som plugin till ps.
http://www.path.unimelb.edu.au/~dersch/
Tackar. Har installerat det nu i PS, Berätta gärna hur jag gör för att räta upp horisonten.
niklasl
Aktiv medlem
Är det inte bättre att göra panoraman i ett separat program från början? Helmut Dersch Panotools används bakom både Ptassembler och Ptgui. Nedan ett exempel med Ptassembler (taget med kompaktdigital och förminskat 20 ggr för att passa in här):
Bilagor
Biber
Aktiv medlem
Jag gjorde bara så här lite snabbt:markusd skrev:
Tackar. Har installerat det nu i PS, Berätta gärna hur jag gör för att räta upp horisonten.
1. Filter -> Panorama Tools -> Correct
2. Kör radial shift med värdena 0,-0.014,0,1
markusd
Aktiv medlem
Jag har använt Panorama Maker men horisonten blev ändå inte rak.
Fråga: Det finns ju tolv rutor att fylla i. Vilka ska jag skriva talen i?
Biber skrev:
Jag gjorde bara så här lite snabbt:
1. Filter -> Panorama Tools -> Correct
2. Kör radial shift med värdena 0,-0.014,0,1
Biber
Aktiv medlem
Det är olika för olika färgkanaler, i vanliga fall ska raderna vara likadana.markusd skrev:
Jag har använt Panorama Maker men horisonten blev ändå inte rak.
andewid
Aktiv medlem
PTGui (som nämnts tidigare) är annars ett mycket lätt och kraftfult gränsnitt till panorama tools som klara att klippa ihop många komplicerade panoramas. Tex kan den läsa lins-inställningar från EXIF-information för att underlätta.
Tex går det ofta bra att klippa hop panoramas från handhållen kamera.
www.ptgui.com
www.ptgui.com
niklasl
Aktiv medlem
Håller med. Nu är min erfarenhet från just Ptgui ganska begränsad men i båda programmen kan man välja var horisonten är vilket i sin tur påverkar om horisonten är rak eller inte. Att programmen läser exif-info underlättar en hel del när det gäller inställningarna. Man kan även välja vilken typ av projektion man vill ha. Programmen korrigerar även för ev linsdistortion och i viss mån för ljusbortfall, om man önskar. Ptgui rekommenderas även för att arbeta med enstaka bilder i syfte att korrigera olika typer av distortion såsom kudde/tunna och störtande linjer. Det jag har sett från Photoshops panoramafunktion (som fanns tidigare) har varit av mera begränsad användbarhet.andewid skrev:
PTGui (som nämnts tidigare) är annars ett mycket lätt och kraftfult gränsnitt till panorama tools som klara att klippa ihop många komplicerade panoramas. Tex kan den läsa lins-inställningar från EXIF-information för att underlätta.
www.ptgui.com
markusd
Aktiv medlem
Biber skrev:
Det är olika för olika färgkanaler, i vanliga fall ska raderna vara likadana.
För mig funkar dom där talen inte alls. Du skrev tre tal, men det finns fyra rutor att fylla i för varje färgkanal.
Biber
Aktiv medlem
0Biber skrev:
0,-0.014,0,1
-0.014
0
1
Fyra tal.
Läs dokumentationen, det står hur det fungerar där.
niklasl
Aktiv medlem
Tanka ned Ptassembler och gör det från början där. Då slipper du "draget" i hörnen på din bild: http://www.tawbaware.com/maxlyons/. Programmet är lätt att lära och använda och ger utmärkta resultat. Spara som PSD med lagermask så kan du finredigera övergångarna mellan de individuella bilderna sedan.markusd skrev:
För mig funkar dom där talen inte alls. Du skrev tre tal, men det finns fyra rutor att fylla i för varje färgkanal.
niklasl
Aktiv medlem
Ptassembler är inte gratis (men det är bra) - efter någon månad kostar det en liten peng (om man inte nöjer sig med minibilder). Ptgui kan även arbeta med en enda bild för att korrigera linsdistortion (bra) - är väl det som gör Ptgui "kraftfullare". Båda stödjer ett flertal olika filformat, bl a PSD med mask, QTVR, java-panoraman, etc. Båda stödjer korrigering av färg och ljusstyrka. Båda har Helmut Dersch Panotools som backend (som han tyvärr inte utvecklar längre). Valet är en smaksak - jag råkade börja med Ptassembler. Ptgui verkar utmärkt (testat som hastigast, fick inte till det riktigt, dock) och kan rekommenderas varmt.andewid skrev:
PTAssembler är bra och gratis. Men efter att ha provat båda tycker jag att PTGui känns kraftfullare. Även det stödjer att skapa multilager PSD eller TIFF. Den stödjer också automatisk färg/ljusstyrke-korrigering så att övergångarna blir så bra som möjligt.
niklasl
Aktiv medlem
Inte jag heller, blev ganska paff när programmet inte ville låta mig köra i mitt normala bildformat...andewid skrev:
Oj, mitt fel. Trodde PTAssembler var gratis då jag inte såg nån speciell "30 day notice" när jag körde/installerade det.
Båda är bra och det är väl mest en fråga om vilket man gillar. Det är enkelt att testa båda.
Yes, bara att testa. Vad som dock inte verkar vara bra är vad man hittar i Photoshop. Min bror testade det och han fick samma "hörndrag" som i Söderhamnsexemplet ovan...
kaw
Aktiv medlem
Böjd horisont är inget fel utan bara en följd av den cylindriska projektionen. Med bättre panoramaprogram kan man ändra perspektivet i bilden på samma sätt som när man rätar upp ett hus med shift-objektiv/storformatskamera/i datorn.niklasl skrev:
Vad som dock inte verkar vara bra är vad man hittar i Photoshop. Min bror testade det och han fick samma "hörndrag" som i Söderhamnsexemplet ovan...
Bilagor
niklasl
Aktiv medlem
Hur perspektivet (och horisonten) ska se ut kan man bestämma i panoramaprogrammen, likaså vilken typ av projektion man vill använda.kaw skrev:
Böjd horisont är inget fel utan bara en följd av den cylindriska projektionen. Med bättre panoramaprogram kan man ändra perspektivet i bilden på samma sätt som när man rätar upp ett hus med shift-objektiv/storformatskamera/i datorn.
kaw
Aktiv medlem
Det var väl lite löst skrivet ;-)niklasl skrev:
[...] panoramaprogrammen [...]
I bra panoramaprogram, ja - i mindre kraftfulla som Photoshops funktion, Panorama Factory, Canons PhotoStich - nej.
niklasl
Aktiv medlem
OK: I de två panoramaprogram som jag nämnt i mina tidigare inlägg. Photoshops panoramafunktion har jag redan sågat, PF och Photostitch har jag inte brytt mig om att kommentera (de är hyggliga men erbjuder inte särskilt mycket kontroll över slutresultatet)... De program som nu nämnts är f ö de jag har provat. Det finns fler, varav några mycket dyra. Med de två panoramaprogram som jag nämnt i mina tidigare inlägg, Ptgui eller Ptassembler, har jag dock den kontroll jag behöver till en högst rimlig kostnad!kaw skrev:
Det var väl lite löst skrivet ;-)
I bra panoramaprogram, ja - i mindre kraftfulla som Photoshops funktion, Panorama Factory, Canons PhotoStich - nej.