pdahlen
Aktiv medlem
Ja, 14mm och vill man ha med hela bågen så blir det en 2-4 bilderHar du tagit bilder för ett panorama på vintergatan med vidvinkel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, 14mm och vill man ha med hela bågen så blir det en 2-4 bilderHar du tagit bilder för ett panorama på vintergatan med vidvinkel?
Jaha, där ser man.Har en startracker, men den brukar jag inte använda på typ Vintergatan då det är vidvinkel och där kan man använda ganska långa tider utan stjärnspår
Ok, du kan detta med astrofoto betydligt bättre än mig, så jag skall inte komma med några fler funderingar i ämnet.Vid astro så har jag allt manuellt, fokus, bländare, tid och ISO. AutoISO använder jag annars i all fotografering, då kan jag bestämma tid och bländare själv och låta iso ta ljusvariationer, jag kör mest fågelfoto och där är det bl.a praktiskt att ha det så
Kanske för att ingen har svar på frågan !?Ser ut alla undviker frågan , finns det möjlighet att mäta ”ljushet” i en bild?
Jo men det är så jag också brukar göra, och det fungerar normalt bra i alla fall om man gör panoramat i LR.Normalt när jag gör panorama i LR:
1 använder objektivkorrigering för vinjetteringen.
2 sätter exponeringen för 1 bild, markerar övriga och använder automatfunktionen för att sätta samma exponering i alla markerade bilder.
3 gör ett panorama.
Jo men det är så jag också brukar göra, och det fungerar normalt bra i alla fall om man gör panoramat i LR.
Men saknar ändå något typ av pipett för att mäta ljudnivån i en bestämd punkt. Särskilt jag som fotograferar fåglar uppe i himlen och nere ibland träden så är det svårt i efterhand att få samma ljudnivå på himlen eftersom de har exponerats helt olika, som ett exempel
Men saknar ändå något typ av pipett för att mäta ljudnivån i en bestämd punkt.
Intressant, är på väg att pröva Capture one i närtid, detta verkar ju användbartNågot åt det här hållet?
The Normalize tool overview
Capture One Pro’s Normalize tool is a highly versatile addition that can be used to make easier baseline corrections in any number of commonly occurring scenarios as well as some highly specific us...support.captureone.com
Capture One visar annars RGB-värdena och även ett sammanslaget värde.
Exempel, även om det är enkelt eftersom det finns stora enfärgade områden:
Originalpar:
Visa bilaga 151056
Visa bilaga 151055
Normaliserat på övre högra hörnet i det gula på närmsta vagnen:
Visa bilaga 151058
Visa bilaga 151057
Bilderna är inte rörda i övrigt, så det går väl att få snyggare, men jag letade bara snabbt upp något där det fanns två bilder som liknade varandra.
Får ta och läsa på vad detta är, verkar lite överkurs kan jag tyckaOm man konverterar RGB till LAB
Så kommer l-kanalen att innehålla ljushet (a och b) bestämmer nyans.Convert Rgb to Lab
Convert Rgb to Lab with our online color converter. Rgb color calculator.colormine.org
Med ett program som kan hantera lab-färg (t ex PS) så kan man enkelt justera l-kanalen så at man får samma värde.
Tack, ska se vad det ärI Lightrooms framkallningsmodul under "Settings" finns "Match Total Exposures". Kanske det kan vara lite av vad du söker.
En fråga som indirekt är kopplad till TS frågeställning;
När ni beskriver hur ni går tillväga för att ta ett antal exponeringar till ett panorama, tycker jag att det görs svårare än det behöver vara (eller så är det något jag inte begriper).
Hur som. När jag tar bilder för att sammfoga dom till ett panorama, använder jag (numera) mig av ett verktyg så att jag kan placera objektivets nodpunkt ovan stativets centrum, för att slippa problem med parralax, men jag har alltid A - prioritet och manuellt fokus samt auto vitbalans.
Vad jag har svårt att förstå i resonemangen ovan är varför man skall ha en fixerad slutartid, därför om ljusintensiteten skiftar mellan exponeringarna under det att man tar bilderna för senare sammanfogning, då kommer ju de bilder som inte är avlästa (med ljusmätaren i kameran), att antingen bli över eller underexponerade.
Jag har alltid bestämd (manuell) fokus och fixerad bländare, men slutartiden varierar (ev), beroende på hur starkt ljuset är på just den delen som jag fotar av för mitt panorama.
Saken är ju den att vid ett bestämt bländarvärde bestämmer kameran vilken slutartid som är den rätta, för att få samma ljusmängd att träffa sensorn, vid en bestämd (fixerad) bländare om bilderna som sedan skall ingå i panoramat, har olika intensitet. På så sätt blir varje delexponering korrekt.
Dessutom har jag alltid auto- vitbalans (det kan man alltid ändra i efterhand). Så, vad är det jag inte begriper i ovan skissade resonemang !?
Är med på resonemanget, men det är inget problem jag stött på de få tillfällen jag gjort panoramor (med slutartidsautomatik). Titta gärna på de två som jag lagt upp här på Fs.Ska försöka att förklara kort och enkelt. Vi tänker oss att vi ska sätta ihop 2 bilder med 1/3 överlapp. För att vi inte ska få någon skarv som syns pga olika ljushet/exponering så måste dessa två bilder vara exponerade identiskt dvs högra tredjedelen av bild 1 blir då identiskt exponerad som vänstra tredjedelen av bild 2. Skulle du använda någon form av exponeringsautomatik kan följande inträffa: ett stort ljust- eller mörkt föremål som syns i bild två påverkar bild 2 så att den blir ljusare eller mörkare exponerad (det kan vara en stor ljus sten/hus eller ett stort vitt moln på himlen när det bara är blå himmel i bild1.
Det betvivlar jag inte för ett ögonblick på.Finns jättemycket att se om ämnet på tuben.