Känns konstigt att svara på en topic som är lite off, men jag har läst igenom alla svar och jag känner att jag vill skriva ett svar, så som jag tycker.
Det som gör mig glad med några av era svar, är att ni peppar och hjälper. Men överlag så är det mesta negativa kommentarer, allt från att man bör boka en riktig fotograf. Men vad är egentligen en riktig fotograf? Kan man någonsin bli riktig, eller utbilda sig till fotograf? Jag har ingen utbildning i foto (förutom foto A som inte gav något), men jag jobbar ändå som fotograf sedan två år tillbaka. Fotar både bröllop och porträtt. Jag fångar känslorna precis lika bra som en "riktig" fotograf, som har jobbat i flera år.
Och sen kan en amatör lyckas precis lika bra som en proffsfotograf. Vad jag har sett så finns det flera amatörer som är lika duktiga som proffsen. Allt handlar om känslan!
Hannes skrev: "Om brudparet vill föreviga sin dag så måste de anlita en riktigt bra bröllopsfotograf. Och glöm inte redigeringen. Den måste vara perfekt, vitbalans, kontrast, retuschering,vissa effekter. Det får inte vara konstiga "färdiga" effekter i billiga program".
Måste allting vara så himla perfekt hela tiden? Att vara BRA är inte alltid att göra varje bild perfekt, med en perfekt exponerad himmel, ett korrekt exponerat ansikte. Återigen, allt handlar om att fånga känslan! En bild med känsla är så mycket mer värd än en tekniskt bra bild.
Och sen, vad ger det egentligen att säga till någon att utrustningen inte räcker till?
Är det helt plötsligt kameran som gör bilderna? Jag trodde att det var personen bakom som gjorde det mesta av jobbet och att kameran bara är ett hjälpmedel för att ta sig dit.
När man fotograferar så är någon gång alltid den första, förr eller senare fotar man kanske sitt första bröllop. Självklart kan man vara nervös, men bilder blir det alltid. Och man kan inte vara bäst direkt, övning ger färdighet. Så varför inte bara peppa varandra istället och hjälpa till?