Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte du ska använda manuella inställningar.

Om du glömmer att ändra så blir alla efterföljande bilder kass kanske.

Du kommer nog att ha mycket att tänka på i alla fall. Gör det inte krånligare än det behöver vara.
Bländar prio blir nog bra. Läs på lite om skärpedjup vid olika brännvidder o bländare.
Du kanske ska ändra ljusmätnings teknik. Från matrix till centrumvägd eller spot. Läs på.

D80 kan du ställa in så den höjer iso för att hålla en vis slutar tid, läs på om det o prova.
Då slipper du hög iso när du inte behöver det. (har själv en D80)

Jag skulle nog ta med 18-55zoomen senare för mingelbilder med SB600 på kameran.
Då kan du köra manuella på kameran o TTL på blixten för snabbare slutartider o skarpare, men då blir bakgrunden mörkare......
Ta med dem även om du inte planerar att använda den, du kan ändra dig under tiden.....

Jag säger som många andra. Fota i RAW. Ger så stora möjligheter att justera(rädda) utan att tappa kvalitet.
Även om du inte vet allt hur det funkar nu. Så lär dig senare. Bröllpet kan du inte fotta igen.
Spar rawfiler på cd/dvd som backupp först sedan kan du börja labborera.

Kör bara RAW, jpg tar också plats på minneskortet. Du konverterar enkelt raw filerna i Nikon wiewNX med några enkla knappryckningar till jpg. (kan hjälpa dig o förklara detta)
 
Det är ju rättså många fönster där inne och kameran verkar ha problem att bortse från ljuset därifrån när jag fotade i bländarprio. Bilderna blev jättemörka så fort ett fönster var i bilden.

Det är ju ändå inte så många olika inställningar man behöver justera när man är där inne om man hittar nåt som funkar från början... det verkar räcka med att ändra slutartiden (om jag kör M). Jag ska dit å kolla i morron igen och se om det är öppet... (snacka om överambitiös).

Jag älskar utmaningar, så jag tror det är det som gör att jag lägger så himla mycket energi på att skaffa mig info om det här... och sista tanken är inte tänkt förens detta är över.

Ang mingelbilder så slipper jag det eftersom jag inte kommer att vara på festen. En av brudtärnorna tar över där.

Ang RAW så vet jag att det är det bästa... men jag brukar vara slö och dra lite i min favvospak Levels... kanske inte det bästa just i detta fall men jag är inget proffs på RAW. Jag får klura vidare på det..

Hoppas nu inte att jag blir sjuk.. det värker i kroppen, ont i skallen och snorig.. vill ju inte missa detta.
 
Försök ta mycket kort med kort skärpedjup. Det är det som skiljer bilder från alla kompaktkameror mot din. Så det brukar sälja. Sen ska självklart kompostion osv vara rätt, men hur tråkigt det än är så brukar "amatörer" framförallt gå igång på korta skärpedjup. Så det är ett enkelt sätt att framstå som proffsig.
(Och med ditt 50mm:s objektiv så ska det gå att fixa. (Du hade väl tillgång till ett 90 macro, det fixar du snygga porträttbilder med också.)
Och som Kenneth sa, var inte alls rädd för att synas. För att ta bra bilder måste du också våga ta plats, om än så diskret som möjligt. Ingen ser det som något konstigt när du är officiell fotograf![/QUOTE]

Tack för tipset.. kort skärpedjup älskar jag.. . så det får väl bli ett antal såna också...
 
Har just varit där med sonen som modell och fotat i bländarprio.. det funkar helt klart bäst. Sen så tog jag en del bilder med bländare 3,5 och 4,5 också och det funkade hur bra som helst.
Dagens lärdom... Ta av mig skorna och gå i strumplästen.

Ang RAW så är jag rädd att bilderna blir dåliga pga att jag inte kan fixa dem. Om jag tar en bild som blir jättebra i jpg och vill att den ska bli lika bra i RAW.. hur gör jag då.. klickar på auto i programmet... eller?
Jag har laddat ner wiew NX 2..
 
Jag förstår att det kan kännas osäkert att börja med raw just i detta sammanhanget men du har inget att förlora! Det har du om du gör tvärt om. En kanonbild i jpeg som kanske är underexponerad, brusig el.dyl. har du större möjlighet att rädda om du har raw-filen. Känner du dig ändå osäker - skaffa mer minne och kör med båda.
 
Har just varit där med sonen som modell och fotat i bländarprio.. det funkar helt klart bäst. Sen så tog jag en del bilder med bländare 3,5 och 4,5 också och det funkade hur bra som helst.
Dagens lärdom... Ta av mig skorna och gå i strumplästen.

Ang RAW så är jag rädd att bilderna blir dåliga pga att jag inte kan fixa dem. Om jag tar en bild som blir jättebra i jpg och vill att den ska bli lika bra i RAW.. hur gör jag då.. klickar på auto i programmet... eller?
Jag har laddat ner wiew NX 2..

Har du gott om minneskort? I så fall kan du ju kosta på dig att köra RAW + Jpg. Då har du lätttillgängliga jpg bilder, och är det någon som känns bra, men lite över/underexponerad så kanske den kan räddas i RAW, men då kan du ta det i lugn och ro efteråt.

edit Kör Canon själv och har därmed ingen koll på NX. Sorry :)
 
Minnet är på 4 gb... om jag fotar i både RAW och jpg så hamnar jag på ca 10 mb tillsammans... hur många bildpar blir det då?... jag har noll koll på matte.
 
Fö, att kameran inte klarar fönstrens ljus i mörk miljö, dvs ger mörka bilder kan botas på två sätt. antingen byter du till spotmätning, då tar kameran bara hänsyn till en mindre del av det du siktar på. Alternativ två är ju att använda exponeringskompenssation. Ta en bild, blir det då mörkt skruva upp kompensationen och pröva tills det blir lagom.

Tredje alternativet är att köra HELT manuellt, men det skulle jag inte rekommendera i en så stressad situation.
 
Minnet är på 4 gb... om jag fotar i både RAW och jpg så hamnar jag på ca 10 mb tillsammans... hur många bildpar blir det då?... jag har noll koll på matte.

Bara 10 Mb? Det låter nästan lite lite. Men stämmer det så blir det 4 Gb = 4000 Mb/10 = 400 bilder.

(Ungefär, bildstorleken varierar beroede på motiv)
 
Fö, att kameran inte klarar fönstrens ljus i mörk miljö, dvs ger mörka bilder kan botas på två sätt. antingen byter du till spotmätning, då tar kameran bara hänsyn till en mindre del av det du siktar på. Alternativ två är ju att använda exponeringskompenssation. Ta en bild, blir det då mörkt skruva upp kompensationen och pröva tills det blir lagom.

Tredje alternativet är att köra HELT manuellt, men det skulle jag inte rekommendera i en så stressad situation.

Jag tänkte fota i bländarprio men växlar till Manuellt just när ett fönster är i vägen.. ska försöka undvika just fönsterbilderna.
 
Bara 10 Mb? Det låter nästan lite lite. Men stämmer det så blir det 4 Gb = 4000 Mb/10 = 400 bilder.

(Ungefär, bildstorleken varierar beroede på motiv)

Jag provfotade en bild nu och då var raw:en på 8,51 mb och jpg:n på 1,72 mb... men som du säger så växlar det med motiven... kan det skilja mycket?
Jag har inställningen M på bildstorlek... 2896x1944/5,6 m
 
Jag provfotade en bild nu och då var raw:en på 8,51 mb och jpg:n på 1,72 mb... men som du säger så växlar det med motiven... kan det skilja mycket?
Jag har inställningen M på bildstorlek... 2896x1944/5,6 m

Det kan skilja en del. I princip kan man säga att en plottrig bild tar mer utrymme och en enkel bild på tex en homogent färgad vägg tar mindre utrymme. Men fotar du bara rakt ut i omgivningen så är det nog en hygglig genomsnittsbild.
Jag skulle personligen inte rekommendera att fota med mindre än högsta upplösning på jpg... Allt handlar om att man vill köpa sig så stora marginaler som möjligt när man tex kanske måste behandla eller beskära bilden...
Minneskort kostar ju inte mycket idag, så överväg att skaffa ett till kanske? Låna av kompisar över dagen kanske?
 

Spotmätning istället för standard som brukar vara en mätning över stora delar av bilden/sökaren. Nu har jag som sagt var inte en Nikonkamera, så jag kan inte berätta hur du ställer in det. Men om vi ropar HJÄLP, NIKONMÄNNISKA, så ska du se att någon snart berättar hur du ska göra :)
 
Det kan skilja en del. I princip kan man säga att en plottrig bild tar mer utrymme och en enkel bild på tex en homogent färgad vägg tar mindre utrymme. Men fotar du bara rakt ut i omgivningen så är det nog en hygglig genomsnittsbild.
Jag skulle personligen inte rekommendera att fota med mindre än högsta upplösning på jpg... Allt handlar om att man vill köpa sig så stora marginaler som möjligt när man tex kanske måste behandla eller beskära bilden...
Minneskort kostar ju inte mycket idag, så överväg att skaffa ett till kanske? Låna av kompisar över dagen kanske?

Jag kör på RAW och jpg Hög... påverkas jpg kvaliteten av valet av bildstorleken?
 
Googlade lite.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag sitter med en lånad D80 utan manual.

Hur ställer jag in spotmätning?


Det är knappen till vänster ovanför toppdisplayen, den det står format med rött vid. Håll in den knappen och vrid bakre hjulet tills du ser spotmätning i displayen.
 
Googlade lite.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag sitter med en lånad D80 utan manual.

Hur ställer jag in spotmätning?


Det är knappen till vänster ovanför toppdisplayen, den det står format med rött vid. Håll in den knappen och vrid bakre hjulet tills du ser spotmätning i displayen.

Tror jag ska vara en duktig flicka och plocka fram instruktionsboken :)
 
Jag kör på RAW och jpg Hög... påverkas jpg kvaliteten av valet av bildstorleken?

Nu är jag ju inte säker på hur stora bilder din kamera kan ta. Men grundregel, så bra jpg som möjligt och så stor bildstorlek som möjligt. Och ja alla varianter påverkar filstorleken, men det kvittar, du får inte köra annat än det bästa för mig om det inte är supernöd :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.