Annons

Panik

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag försökt fixa lite med bilderna som jag tog igår. Ser dock att det är ganska mycket brus i bilderna... det önskar man ju att man slapp.

Det betyder nog för hög ISO. Jag brukar använda max 800 på min D80.
Bruset framträder mera i mörka bilder/partier.

Hur mycket hade du skruvat upp??

Bild vore intressant att se.
 
Samma här

Jag ska också fota ett bröllop i aug och har heller aldrig gjort det förut.
tackade nej till ett förra sommaren och fick då sura miner ett tag för det, de bilderna de fick då vart nog sämre än de jag kan ta.
Det kostar ju en hel del att ha en fotograf och de ser väll ett spar alternativ med en de känner som gör det helt for free.
Sedan så tror folk att alla kan fota bra bilder att det är lätt.
så om man misslyckas så tror de att de kan ta mycket bättre kort.
Så jag förstår pressen men om man lyckas så vet man att man klarar av det, kanske kan jämföras med andra hinder livet man ska gå över för att växa.
Lycka till
 
Kanske lite tidigt att fråga.. men...
Vi låtsas att jag sitter här med alla mina fotade bilder och ska fixa dem i mitt program.. Ps elements och tillhörande rawprogram... (mitt ps cs 3 bara tjorvar).
Vilken storlek och antal pixlar/cm är bra för att lämna på en sticka till dem (det blir ju båda "stående" och "liggande" bilder).
Självklart erbjuder jag dem att göra några större mm... om dom vill skriva ut större format.

Tänkte göra några svartvita också.
 
Här kommer två testbilder... dom är i fullt format (obskurna) och fotade i jpg
Fotade med min D80 och 50 mm objektivet.

http://www.vi-fem.se/testbilder/DSC_6166.JPG
1/500
F 1,8
iso 1000

http://www.vi-fem.se/testbilder/DSC_6186.JPG
1/200
F 1,8
iso 1000

Lyckades inte lägga in nån RAW-bild..


Personligen tycker jag inte bruset i bilderna är direkt störande. Men om du vill minska det så har du ju god marginal. 1/500 på 50 mm är väl konservativt, du borde ha kunnat gå ner 2 steg och hamna runt ISO 400. Å andra sidan är den första bilden rejält underexponerad.

Jag förstår faktiskt inte varför du föredrar att fota manuellt men om du känner dig mest tillfreds med det så...

Som påpekats, upplösning du valt är 5 megapixel, din kamera tar bilderna i 10 megapixel - använd det!

Jag tycker idén om att fota i JPG och RAW samtidigt är bra (eftersom du inte är van med RAW). Köp ett nytt minneskort så har du plats för bilderna. Det borde ändå vara en grundgardering att ha med sig ett extra minneskort.

Lycka till!
 
Just ja... den ena bilden var visst lite mörk.. det var när jag slog över till Manuellt en sväng.. men som sagt... det blir it nå mer med det.

Och just det... jag har ändrat till 10 megapixel nu.

Tack för alla råd... jag älskar er!
 
På stilla stående människor räcker det med 1/25 om du är stadig på handen.

Eller för att vara på den säkra sidan 1/60-1/80 kanske då kan du sänka iso mkt.

raw kan du inte lägga upp på nätet. DU måste konvertera till jpg först.

Starta wiew nx o leta efter iconen högst upp som kallas konvertara tror jag.
Minns inte exakt om du kan välja olika format, isåfall jpg (inte hemma vid macen nu)
Sen väljer du kvalitet på jpg filen. Du har 5steg. 2lägsta är dåliga.
För deras cd är det längs till höger alltså bästa kvalitet som gäller.

Sedan om du vill ändra storlek på bilden. Ska du lägga upp här på fs så skriv 1024 i första fältet som kommer det andra automatiskt.

Till bruparet ändrar du inte storlek. Full kvalitet om de vill skriva ut.

Sedan väljer du var du vill spara filerna programmet konverterar. Om du vill skapa en ny mapp eller spara i samma mapp. Spar du i samma mapp blir det en symbol som visar att filen finns både som raw o jpg.

Tänkt på att du kan välja om programmet ska visa jpg eller raw eller alla bilder ifall du inte hittar nya filerna så kanske de bara inte visas men finns där. Det valet är under raden med iconer (vertygsfält med iconer högt upp)

Mina beskrivningar är i mitt minne o på mac varianten så det kan skilja lite. Men i princip.....

Du kanske ska lägge med raw filerna på deras cd/dvd också. Då finns möjligheten för dem att finjustera ifall de lär sig eller känner någon som .....
 
Senast ändrad:
Jag tänkte om jag skulle göra en mapp med bilder i fullstorlek och en mapp med bilder som är beskurna. Dom kanske vill lägga ut nåt på nätet, som Facebook mm och då vore det nog bra om dom inte är så stora.. det är ju inte alla som har program att beskära i.
 
Jag vet inte om det är du eller jag som missförstår men beskära betyder att skära bort delar av bilden och inte använda allt. Det låter som du menar förminska, alltså använda samma bild men i en mindre storlek för att använda på nätet etc. Kan dock vara jag som missförstår dig...
 
Jag vet inte om det är du eller jag som missförstår men beskära betyder att skära bort delar av bilden och inte använda allt. Det låter som du menar förminska, alltså använda samma bild men i en mindre storlek för att använda på nätet etc. Kan dock vara jag som missförstår dig...

Du har rätt.. jag menar förminska... och eventuellt skära bort ibland.
 
Puh... nu var projekt "fota bröllopet" över och det gick över förväntan.
Jag tog av mig skorna och det ångrar jag inte... tyst som en mus smög jag omkring där och knäppte mina kort (blev kring 300 totalt) och ingen verkade det minsta brydd.
Många bilder blev bra, men några behöver fixas.. (raw). Sen så blir det en del som åker i sopkorgen.

Jag hade mitt 50 mm på min D80 och 90 mm macrot på sonens D50 och det var faktiskt den jag fotade mest med. Sen bytte jag till mitt 18-200 när vi gick ut.

Nu återstår projekt fixa bilderna... får nog plugga på lite om RAW.

Som jag skrev tidigare så funderar jag på göra några olika mappar på cd:n så dom kan välja själv vilka dom tycker bäst om.
En mapp med fixade "vanliga".
En mapp med samma fast svartvita och lite annat fix.


Och till sist vill jag tacka för alla goda råd ni delat med er av (ingen nämnd inte glömd), de har verkligen varit till hjälp. Och jag har lärt mig massor.
 
Åh, ska bli så kul att se bilderna! Är glad för din skull att det gick bra! Du kanske kan "snabbredigera" en bild och ladda upp här på forumet, direkt kanske?!... jag talar nog för många när jag säger att jag är nyfiken på bilderna!

MVH Hannes
 
Vore jag inte så klappslut så skulle jag fixa nån bild... är bara lite kluven till att lägga ut nån utan att fråga dem först.
 
Hej!

nu har det nästan gått en månad, jag vet ju inte, kan ju vara så att dom "tackade nej" till att bli uppladdade på fotosidan.

Men annars så är jag och säkert många andra som följde denna tråden nyfikna på att i alla fall få se någon eller några bilder från bröllopet:)

MVH
Niklas Berglund
 
Det har varit så himla mycket så jag har glömt bort att fråga.
Ska höra med dem.
Men det är lite svårt att välja ut en bild.
Den jag tycker är mest intressant är inte den bästa fotomässigt.
Den som är bäst fotomässigt är inte mest intressant... så att säga.
Så jag vet inte riktigt vilken jag skulle välja isf.

Får ta mig en titt när min stordator kommer från lagning... just nu är det lilla minidatorn utan raw-funktion som jag använder.
 
Känns konstigt att svara på en topic som är lite off, men jag har läst igenom alla svar och jag känner att jag vill skriva ett svar, så som jag tycker.

Det som gör mig glad med några av era svar, är att ni peppar och hjälper. Men överlag så är det mesta negativa kommentarer, allt från att man bör boka en riktig fotograf. Men vad är egentligen en riktig fotograf? Kan man någonsin bli riktig, eller utbilda sig till fotograf? Jag har ingen utbildning i foto (förutom foto A som inte gav något), men jag jobbar ändå som fotograf sedan två år tillbaka. Fotar både bröllop och porträtt. Jag fångar känslorna precis lika bra som en "riktig" fotograf, som har jobbat i flera år.

Och sen kan en amatör lyckas precis lika bra som en proffsfotograf. Vad jag har sett så finns det flera amatörer som är lika duktiga som proffsen. Allt handlar om känslan!

Hannes skrev: "Om brudparet vill föreviga sin dag så måste de anlita en riktigt bra bröllopsfotograf. Och glöm inte redigeringen. Den måste vara perfekt, vitbalans, kontrast, retuschering,vissa effekter. Det får inte vara konstiga "färdiga" effekter i billiga program".

Måste allting vara så himla perfekt hela tiden? Att vara BRA är inte alltid att göra varje bild perfekt, med en perfekt exponerad himmel, ett korrekt exponerat ansikte. Återigen, allt handlar om att fånga känslan! En bild med känsla är så mycket mer värd än en tekniskt bra bild.

Och sen, vad ger det egentligen att säga till någon att utrustningen inte räcker till?
Är det helt plötsligt kameran som gör bilderna? Jag trodde att det var personen bakom som gjorde det mesta av jobbet och att kameran bara är ett hjälpmedel för att ta sig dit.

När man fotograferar så är någon gång alltid den första, förr eller senare fotar man kanske sitt första bröllop. Självklart kan man vara nervös, men bilder blir det alltid. Och man kan inte vara bäst direkt, övning ger färdighet. Så varför inte bara peppa varandra istället och hjälpa till?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.