Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill poängtera att jag absolut inte känner mig kompetent att ta bra bilder i en sånt situation och har ju liksom inte erbjudit mig att fota. (det är ju stor skillnad mot att ta vanliga vardagsbilder mm) och det vet dom om.
Jag håller med om att en duktig fotograf kan göra ett superbra jobb och dessutom har dom ju rätt utrustning. Själv skulle jag nog anlita någon om jag skulle gifta mig eftersom de bilderna är mer värda än studiofoton.
"Brudparet" har inga förväntningar på bilderna utan är tacksam att någon överhuvudtaget fotar.
Många tror ju att det automatiskt blir bra bilder för att man har en systemkamera och ett skarpt objektiv.
Jag testade idag på genrepet och behövde inte ändra isot utan körde på 800 som jag brukar ha. Enda gången det blev för mörkt var när dom just kom in från "farstun".
Men nu så här i efterhand så skulle jag nog inte sagt ja.. men dom hade ingen annan som skulle ta nå bilder.
Ang festen så kommer jag inte att vara där men då tror jag att någon annan fotar "vanliga" bilder.
Det jag lider mest av är att jag inte kan zooma. Utomhus brukar jag få skarpa bilder med 18-200 men inomhus går det inte alls utan blixt.
När dom var på studentbalen som fotade jag dem utanför i parken med 18-200 objektivet och då blev bilderna jättebra (tror dom har en referens till det och tror att det ska bli likadant nu).

citat: Det jag lider mest av är att jag inte kan zooma. Utomhus brukar jag få skarpa bilder med 18-200 men inomhus går det inte alls utan blixt. Slut på citat.

Har du fötter kan du använda dessa som fotzoom. Både lätt och billigt.

Precis.. fötterna är perfekta när man har objektiv utan zoom. Men i just den miljön känns det lite osmidigt.
Undrar hur proffsen gör.. . skulle vara intressant att se bara för skoj skull.

...
När dom var på studentbalen som fotade jag dem utanför i parken med 18-200 objektivet och då blev bilderna jättebra (tror dom har en referens till det och tror att det ska bli likadant nu).

Som sagt. Prata igenom förväntningarna med bruparet innan brölloppet! Både för din egen och för deras skull. Visa bilderna från genrepet. Visa andra bilder tagna under liknande omständigheter (ljus och miljö).
Om de förstår vilken kvalitet du kan leverera, och risken för misslyckande, och ändå vill att du fotograferar. Då är det bara att köra.

Lycka till!

Petter ...

Precis.. fötterna är perfekta när man har objektiv utan zoom. Men i just den miljön känns det lite osmidigt.

Du vet vilka bilder du vill ta och då kan du också bestämma var i kyrkan du behöver stå. Du skall helst ha en förövning med eller utan personer men där du kan kolla bildvinklar och ljus.

Du fixar detta! inte så förbannat avancerat som vissa vill få det till..
Skippa helmanuellt läge och kör på bländarprioritet så har du en sak mindre att tänka på.
Släng på 50an 1,8 som spar mkt iso och sen åk dit och ha kul..
Jag lovar att dina bilder blir minst 100% bättre än medelsvenssons som är tagna med kompaktkamera..

Jag skrev ett sms och föreslog att dom skulle fundera på om inte en "riktig" fotograf vore bäst. Men då sa min make att:
- Hur många som gifter sig har en "riktig" fotograf i kyrkan.
Jo, det är väl så...

Jag skulle vilja provfota med sonens D50 och mitt 90 mm macro för att kunna få lite närbilder också.
Såvida dom nu inte anlitar en fotograf.
Tror jag har högre krav på mig själv än vad dom har... men så är det väl när självförtroendet inte är det bästa och man är perfektionist.

Tack för alla kommentarer :)

Ja, hur många brudpar tycker det är värt att hyra in en proffsfotograf till vigselakten? Av de 7 bröllop jag varit på de senaste åren har enbart 1 varit med inhyrd fotograf. Tycker absolut det råder en hysteri här på forumet att alla måste ju bara ha de där mästerliga "once-in-a-lifetime-bilderna".

Klart jag vet att bröllop är en engångshändelse men nog tittar folk oftare på frugans diamantring än på våra bröllopsfoton :) Merparten av bröllopen ovan var bilderna tagna av glada amatörer med kompaktkameror men det verkar inte bröllopsparen bry sig om.

Va fasen, det finns de som gifter sig i rådhuset i jeans och t-shirt och är lika glada för det :)

Om jag förstår det rätt så har du varit med på genrepet.
Och du tog bilder...

Då är det jätteenkelt.
Åk hem till dem och visa bilderna.

Sen vet dem om de vill köpa en proffisionell fotograf eller inte.

Jag tycker du ska känna efter själv först och främst om du verkligen VILL göra det. Jag tycker du låter lite småvelig. Känner du att det är över din förmåga är det bättre att avsäga sig uppdraget, snarare än att ha megaångest inför och kanske till och med efter, över resultatet.

Vill du göra det så kör, som sagt, piska upp ison, kör med fasta 50´an och ha kul. Det kanske finns någon i din närhet som har en ljus vidvinkel du kan låna och ha på sonens hus?

Visa dom repbilderna, som Erik säger.

Det blir ingen inhyrd fotograf så jag fotar utan några krav överhuvudtaget.
Egentligen velar jag inte (jo, kanske lite=dåligt självförtroende, men vem har inte det) men det är bara att förtränga osäkerheten och köra på och inte tänka så mycket (mantra). Får tänka att det oftast blir bra i slutändan och ofta bättre.
Vilken fotograf/hobbyfotograf har inte höga krav och tittar på bilderna och tycker att de kunde blivit bättre. Medan den ovane tycker att de är fantastiska.
Jag tar min kamera som huvudkamera och 50 mm objektivet.
Sen tar jag sonens med 90 mm macrot.
I fickan tar jag fisheyet (provade på genrepet och det blir några jättacoola bilder). Så det blir några bilder med det också.
Sen har jag planerat var jag ska stå och hur jag ska gå för att få bilder framifrån.
Jag kör på bländarprio (tror jag) och låter kameran välja slutartid.
Ios tror jag funkar med 800.. får testa lite.
Blir det lite för ljusa/mörka bilder så kan man justera det i ps efteråt.
Tror jag kör vanlig jpg. RAW är ju bäst men det tar ju sån himla plats.
Jag är ingen älskare av såna där uppstyltade bilder där folk ler på beställning så det blir nog inte många såna.

Vill inte bli tjatig i denna tråden men det kanske kan vara till hjälp för någon annan som hamnar i samma sits. Vi är ju trots allt här för att lära oss av varandra och utvecklas i våran passion för fotandet... Visst!
Tror just det här med bristande självförtroende är något som många brottas med, men då blir man så glad att någon säger -Kör på och ha kul. I stället för att vi ska lägga en börda på oss själva att det ska vara så perfekt på en gång.

Grattis! jag tror att du kommer att få jättekul.
(grattis för att ni kommit överns om förväntan, och grattis att du valde att ta uppdraget)

Petter ...

Jag tror att du nog delar en utbredd uppfattning om att man som bröllopsfotograf ska ta fantastiska bilder på präst, brudpar och gäster (enligt ett tidigare inlägg) samtidigt som fotografen ska vara osynlig som en fluga på väggen. Det går inte ihop.

Jag är inte proffs på just bröllopsfotografering, men som journalist med uppdrag att fotografera även vid olika evenemang så har jag fått viss erfarenhet av att jobba där det är mycket publik.
Acceptera att du syns, men jobba diskret. Det vill säga välj en strategisk plats som du kan ta flera bilder från, använd kläder som inte låter när du rör på dig, och vela inte när du ska ta en bild utan gör det snabbt och distinkt.

Jag igen...
Jag åkte förbi kyrkan idag och såg att det var en hantverkare där. Så jag smet in och frågade om jag fick vara där och fota lite och det tyckte dom nog var riktigt kul.
Jag provade dom olika objektiven och körde först på bländarprio, men kameran mätte nog ljuset som kom in från fönstren ibland, för några bilder blev jättemörka (förutom fönstren då). Så jag testade Manuella och då blev det bättre.
En annan sak som jag upptäckte nu när jag ser på bilderna är att tänka på andra detaljer i bilderna än brudparet mm.. fick några bilder med typ en ängel med bara halva skallen mm. En bänk kom med i bild när jag fotade gången (där dom kommer in) och då såg jag att bänken var väldigt suddig och resten skarpt (skitfult). Så nu blir det att tänka på såna saker. Men man lär sig ju massor av det här :)

Ett litet problem har dock uppstått.
När jag går ut och ska fota när dom kommer ut genom dörren så blir det totalt andra inställningar. Det är väldigt ljust och snöigt och bilderna blir... ljusa, minst sagt... eller ska man kalla den kritvita.
Jag har provat att ha kortare slutartid och det blir ju så klart bättre, men jag undrar om det kanske är bättre med något annat.
Alltså.... om jag kör med mitt 50 mm, ska jag ändra ison, slutartiden, eller bländaren.. Det ska ju liksom gå ganska snabbt att ändra inställningarna så det gäller att ha dem i skallen.

När jag går ut och ska fota när dom kommer ut genom dörren så blir det totalt andra inställningar. Det är väldigt ljust och snöigt och bilderna blir... ljusa, minst sagt... eller ska man kalla den kritvita.
Jag har provat att ha kortare slutartid och det blir ju så klart bättre, men jag undrar om det kanske är bättre med något annat.
Alltså.... om jag kör med mitt 50 mm, ska jag ändra ison, slutartiden, eller bländaren.. Det ska ju liksom gå ganska snabbt att ändra inställningarna så det gäller att ha dem i skallen.

Ljuset i kyrkan kan du möjligen förutse så att du kan hitta en manuell inställning som funkar men självklart kommer det att krävas helt andra inställningar utanför kyrkan. Vad dessa blir är förstås betydligt svårare att förutse.

Jag vet inte hur det funkar på Nikon, men har du kanske några positioner på programväljaren som du kan förprogramera? Jag har (Canon) två positioner C1 och C2 som jag brukar förprogramera om jag vet att jag behöver ändra inställningar snabbt. Som t.ex. vid lagsporter, då har jag högt ISO, kort slutartid, seriebildtagning, följande autofokus m.m. på C1. Vid slutsignalen så byter jag glugg och ändrar till C2 så har jag förprogramerat lägre ISO, bländarprioritet, single shot o.s.v. klart för lagbilder och översikt. Mycket smidigt.

Jag igen...
Jag åkte förbi kyrkan idag och såg att det var en hantverkare där. Så jag smet in och frågade om jag fick vara där och fota lite och det tyckte dom nog var riktigt kul.
Jag provade dom olika objektiven och körde först på bländarprio, men kameran mätte nog ljuset som kom in från fönstren ibland, för några bilder blev jättemörka (förutom fönstren då). Så jag testade Manuella och då blev det bättre.
En annan sak som jag upptäckte nu när jag ser på bilderna är att tänka på andra detaljer i bilderna än brudparet mm.. fick några bilder med typ en ängel med bara halva skallen mm. En bänk kom med i bild när jag fotade gången (där dom kommer in) och då såg jag att bänken var väldigt suddig och resten skarpt (skitfult). Så nu blir det att tänka på såna saker. Men man lär sig ju massor av det här :)

Fota i RAW, det ger dig mer möjligheter att rädda felexponerade bilder. Just växlingarna är ju svåra. Än mer när det kanske är sol ute och brudparet stannar på gränsen till det mörka inifrån kyrkan, då får man överexponera. Ta några snabba bilder, titta i displayen och justera med exponeringskompensationen om det behövs.
När det gäller ISO, var inte rädd att skruva upp det så mycket som det behövs inne i kyrkan. Hellre brus än rörelsoskärpa, det kan jag lova dig.
Sen när du kommer ut kan du lätt skruva ner ISO så lågt som möjligt, sannolikt ner på lägsta ISO, 200:a eller vad det är på din kamera.
Visst är det bra att leja en erfaren fotograf, men alla måste vi genomlida bröllop för att nå dit.- Själv har jag fotat ett gäng bröllop nu och tar betalt för det. Det svåraste hindret man har är ju ofta självförtroendet... Försök ta mycket kort med kort skärpedjup. Det är det som skiljer bilder från alla kompaktkameror mot din. Så det brukar sälja. Sen ska självklart kompostion osv vara rätt, men hur tråkigt det än är så brukar "amatörer" framförallt gå igång på korta skärpedjup. Så det är ett enkelt sätt att framstå som proffsig.
(Och med ditt 50mm:s objektiv så ska det gå att fixa. (Du hade väl tillgång till ett 90 macro, det fixar du snygga porträttbilder med också.)
Och som Kenneth sa, var inte alls rädd för att synas. För att ta bra bilder måste du också våga ta plats, om än så diskret som möjligt. Ingen ser det som något konstigt när du är officiell fotograf!

Överhuvudtaget är ju ett sätt att få bra bilder att våga gå nära. Närmare än vad man egentligen som svensk är bekväm med :)

........ En bänk kom med i bild när jag fotade gången (där dom kommer in) och då såg jag att bänken var väldigt suddig och resten skarpt (skitfult). Så nu blir det att tänka på såna saker. Men man lär sig ju massor av det här :)
..........

Nu har jag inte sett just den bilden, men ofta blir det snyggt och mer djupkänsla i bilden om man har något suddigt i förgrunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar