Annons

Panik

Produkter
(logga in för att koppla)

kojbojflickan

Aktiv medlem
Jag fick nyss en förfrågan om att fota en släktings bröllop eftersom han som skulle fota hade gett återbud. Det är liksom lite panik nu eftersom jag aldrig fotat i dom miljöerna.. dvs kyrkan mm.
Jag håller just på att lära mig manuella inställningar för att slippa blixten.. men hur blir det nu?

Jag har en Nikon D80... ett Nikon 18-200 3,5 -5,6 och en extern blixt...Nikon SB-600.
Vilkan inställningar ska man mixtra med.. behöver man blixten och hur riktar man den isf.
Det skulle ju va kul om åtminstonde några bilder ska bli bra.

Så pleeece.. någon som kan förbarma sig och ge några råd.

Det finns säkert hundra inlägg och råd om detta här i forumet.. men jag är så *panikslagen* så jag kan inte ens söka :|
/aw
 
Utrustningen du har är ju inte idealt för bröllop.. och jag tror inte du blir särskilt poppis om du går runt och blixtrar under ceremonin. Försök använda höga iso.
 
Framför allt bör läget förklaras för brudparet, eller vem som nu frågat. Självklart ska du försöka, men det är dumt om de har orealistiska förväntningar. Det är bättre att de blir positivt överaskade än negativt. ;)
 
Din enda chans är att använda ditt 50 mm 1,8. I kyrkan är det mörkt så bländare 1,8 är nödvändigt. Ditt 18-200 kan du använda utomhus (på dagen) men i kyrkan så får du inte använda det för mig ;)

Blixt kan du använda om det är ok för brudparet. Bilderna blir ju ljusa, och du kan använda ditt 18-200 men de blir väääldigt platta och mycket tråkiga. Höj iso till 800 (det är vad D80 max klarar av bra) och kör med ditt 50 mm. Borde funka. Fota alltid i RAW (om du vet vad det är).

/Hannes


EDIT: egentligen så borde de haffa en riktig fotograf, det finns alltid lediga. Inget ont illa menat mot dig, men den väldigt speciella dagen får inget gå fel, och eftersom att du känner dig så osäker så kanske det är bäst så...och din utrustning är inte den ultimata för mörka kyrkor... ta inte illa upp, jag menar inget illa :/

Glöm inte att det ska redigeras bra efteråt också, och snabbt så tackkorten kan delas ut.
 
Senast ändrad:
Det var ju inte precis planerat det här.. hade tänkt gå dit och bara sitta på snyfta och kanske ta nån bild i smyg.
Dom bönade och bad att jag skulle ta lite bilder och jag hann inte tänka efter utan sa ok.
Jag struntar i zoomobjektivet (som jag inte ens gillar) utan kommer använda mitt 50 mm som jag är van vid och det ger ju bäst bilder också.
Jag höjer ISOn också och kör med 1,8. Blixten lämnar jag hemma.
Nu ska jag dit å provfota när dom över...
Hejs!
Och tack för tipsen... ni är guld värda :)
/aw
 
jag kom tydligen försent .Du har redan dragit åstad.

Jag tänkte be dig och brudparet att tydligt prata igenom förväntnignarna på detta. Det är once in a lifetime för de. Och de vill ha bilder som ett kärt minne.
Jag fotograferade själv min systers bröllopp. Vigselakten var utomhus, så jag hade inga problem med blixt och konstigheter. Bilderna blev skarpa och välexponerade. Men ack så ointressanta. En riktig brölloppsfotograf vet vad den ska leta efter, vet hur den ska komponera, och vet hur den ska få brudparet att posera på ett bra sätt. Inget av detta visste jag.
Det var dessutom på analog tid så jag hade ju inte så många exponeringar på mig.
Bilderna blev helt klart inte vad som förväntades när man raggade en släkting till uppdraget. Och jag var inte tillräckligt mogen att säga ifrån.


Hoppas det gick bättre för dig!

Petter ...
 
Vill du?

Jag fick nyss en förfrågan om att fota en släktings bröllop eftersom han som skulle fota hade gett återbud. Det är liksom lite panik nu eftersom jag aldrig fotat i dom miljöerna.. dvs kyrkan mm.
Jag håller just på att lära mig manuella inställningar för att slippa blixten.. men hur blir det nu?

Jag har en Nikon D80... ett Nikon 18-200 3,5 -5,6 och en extern blixt...Nikon SB-600.
Vilkan inställningar ska man mixtra med.. behöver man blixten och hur riktar man den isf.
Det skulle ju va kul om åtminstonde några bilder ska bli bra.

Så pleeece.. någon som kan förbarma sig och ge några råd.

Det finns säkert hundra inlägg och råd om detta här i forumet.. men jag är så *panikslagen* så jag kan inte ens söka :|
/aw

Eftersom du skriver att du får panik så tycker jag du ska börja i en annan ände än kameran. Vill du? Vad händer om du misslyckas?

Vad vill dom att du ta för bilder? ceremonin? Eller bara porträtt?

När du har löst dom frågorna känns utrustningen lite klen för kyrkor i alla fall mörka. Det går men det blir nog lite brusigt. Normalt brukar det inte vara poppis med blixt under ceremonin vill du ändå använda den så skulle jag rikta den uppåt. Ett enbenstativ hjälper dock en hel del. Träna lite innan med det bara.

Är du så tuff att du vågar göra det med en kamera och ett objektiv? Du slinter i ett nervöst ögonblick, vilket gud förbjuder, din kamera ligger i baken oanvändbar?

Var inte meningen att ge dig mera panik det är tufft som det är, dock tycker jag det är skit roligt att fotografera just bröllop.

Lycka till
 
Nu har jag varit på genrepet. Det första prästen säger när jag kommer in är "å här kommer fotografen"... *hrmf*.
Nä, dom vet att jag inte är nån fotograf. Dom vill bara ha några bilder.. tydligen ska ingen annan fota så...
Det känns lite snävt med bara 50 mm objektivet så jag funderar på att låna sonens kamera och sätta på 90 mm macrot.. eller? Å då har jag två kameror också.
Det var iaf inget problem med ljuset för det är en väldigt ljus kyrka.
Dom vill att jag ska fota när dom kommer in... när dom står där framme (bakifrån fotat) och sen framifrån. Jag hittade en plats nedanför predikstolen där framme som jag tror att jag kan gömma mig bakom *tss*. Sen så återstår att gå runt så smidigt som möjligt (helst skulle man vilja vara osynligt). Man vill ju inte stjäla uppmärksamhet.
Sen så får man acceptera att kameran låter när man fotar.
Det som känns "kymigast" är nog att jag måste gå en runda för att kunna fota framifrån och sen att bilderna ska bli överexponerade eller suddiga. Sen så saknar jag zoomen.. men som sagt.. 50 mm ger så pass mycket bättre bilder, så det får bli så.
Fick veta att det är först nästa lördag... *puh* Trodde det var nu på lördag.
Ja, det blir att inhandla vattenfast mascara också.. jag började ju nästan grina redan nu. Hur ska det då gå när det blir skarp läge och halva kyrkan sitter å lipar.
 
Var inte rädd för att prata med prästen innan vigslen och be honom ta det lite lugnare / långsammare än vanligt så att du hinner med att fota. Och du behöver inte vara osynlig! Jag tror inte att deltagarna har ögon för andra än brudparet så fota lugnt!
 
Precis som Sven säger så behöver du absolut inte vara osynlig, alla bröllop har en fotograf, det är absolut inget ovanligt. Under alla år har kamerorna låtit lika högt, på vartenda bröllop, thats life!

Vad har sonen för kamera?
 
Han har min gamla.. en D50.
men vad tror ni om att sätta på macrot på den?

Som reservkamera. Kör med din D80 och 50 mm som prioritet 1. Om du absolut måste så kan du byta till D50 med 90 mm. Jag tror nämligen inte att D50 klarar att höja iso, inte mycket iaf. Det blir väldigt brusigt. Det är det enda dåliga med "gamla" kameror, bruset. På alla andra områden presterar de bra.
 
Måste bara säga att jag upplever tonen som lite "hysterisk" hos somliga. Visst är en bröllopsdag en dag som inte går i repris, och det kan vara knepigt att få till de bra och minnesvärda bilderna. Men jag vill bara tipsa om att inte oroa dig så mycket om att det kan gå fel, det ökar bara risken för att det går åt skogen.
Koncentrera dig bara på att göra ditt bästa. Med lite samarbete med brudparet och övriga medverkande kan du komma långt.
 
Måste bara säga att jag upplever tonen som lite "hysterisk" hos somliga. Visst är en bröllopsdag en dag som inte går i repris, och det kan vara knepigt att få till de bra och minnesvärda bilderna. Men jag vill bara tipsa om att inte oroa dig så mycket om att det kan gå fel, det ökar bara risken för att det går åt skogen.
Koncentrera dig bara på att göra ditt bästa. Med lite samarbete med brudparet och övriga medverkande kan du komma långt.

Klokt skrivet.

Plåtade själv en vigsel med min Nikon D80 och 3.5-5.6/18-135 utan att tappa den i golvet. Dessutom var brudparet nöjda med kvaliten trots att jag körde på högt ASA.
Det går att i förväg fråga de som ska fotograferas om det är OK med ett visst brus. Dessutom är vanligtvis inte den typ av bilder som tas vid själva vigselcermonin något att göra förstoringar av och hänga på väggen.
 
Eftersom att det är ganska länge tills bröllopet är så råder jag brudparet att skaffa en riktig fotograf. Du får absolut inte ta åt dig, jag tror att du kommer att få till bra foton men det är svårt.

Snälla ta dig tid och läs följande text som jag slängde ihop:

En bröllopsfotograf har utrustning som klarar av förhållandena, han ser vad han ska fota, han vet vilka känslor han vill få fram ur ett bröllopsfoto. Det är väldigt svår och måååånga års erfarenhet krävs för att se det. Snälla, du får inte ta illa upp, men det ÄR skillnad mellan fotografierna från en amatör och ett proffs. Och den viktigaste (och enda dagen) måste förevigas på ett bra sätt. Förutom de sagolika porträtten och kyssarna så ska tårarna vid ceremonin fås med på bild, glädjen efter ceremonin ska fås med på bild. Barn och andra runtomkring är viktigt att fota (fast fokusera på brudparet), prästens tal och uttryck ska fås med på bild. Som du märker så är det mycket som ska "fås med". Om brudparet vill föreviga sin dag så måste de anlita en riktigt bra bröllopsfotograf. Och glöm inte redigeringen. Den måste vara perfekt, vitbalans, kontrast, retuschering,vissa effekter. Det får inte vara konstiga "färdiga" effekter i billiga program, Och det ska göras snabbt, till bröllopskorten. helst ska fotografen fixa ett webbgalleri (jag förstår att de inte kräver det av dig, men anlitar man en riktig fotograf så får man det) där alla bilder finns med (och alla ska vara redigerade).


Jag lovar dig att det finns fotografer som ställer upp inom en vecka. ett tips är ju att du kan fota på festen. det borde du klara ganska bra.

/Hannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.