Annons

Panasonic LX3 vs Canon G9/G10

Produkter
(logga in för att koppla)

pixelröra

Aktiv medlem
Lx3 tråden i detta forum verkar jobbigt lång, så jag börjar en ny i stället. Jag har en Canon G9 som fungerar bra, men jag blev sugen på det mer vidvinkliga objektivet i G10. Samtidigt låter LX3:an som ett mycket intressant alternativ pga mindre brus, mer vidvinkel och bättre videoupplösning.

Är det någon här som har provat båda modellerna? Eller som vet om någon bra testsida som gjort jämförbara tester. Så vitt jag kan se har inte dpreview testat LX3:an.
 
G10 har inte kommit ut än, alltså har ingen testat G10.

Personligen tycker jag inte att en kamera som har max brännvidd på motsvarande 60mm är särskilt intressant, men det är jag det.
 
Visst hade det gärna fått vara mer omfång, men 24 mm lockar också på sitt sätt. Att man valt ett snävare omfång ligger väl mycket i att man verkligen tagit hänsyn till kvalitet på optiken, samtidigt som kameran fortfarande skall hållas liten o lätt i mått och vikt.

Egentligen en ganska sjysst liten reserv. Sensorn lär också vara större än det vi tidigare sett på kompakter.
 
LX 3 vs G10

Hej,

G10 blir en stryktålig följeslagare, detta står nog helt klart för de flesta som arbetat med G modellerna tidigare. Men LX 3 har en del godis saker som många väldigt gärna vill ha i sin kamera.

De saker som jag ser direkt är föjande:

LX 3 har en bättre lins. f2.0 och 24mm, detta är mycket attraktivt!
Vidare kör den HD upplösning i video läget, och har 2,5fps mot G10 0,7fps.

Orginal tillbehören till LX 3 ser mycket bra ut, även om de kostar en del. 18mm adaptern lär ju betyda en hel del för de som tänker skaffa ett u/w hus.

Tyvärr hittar jag inget om orginal tillbehör till G10, kanske någon annan kan ge oss mer info om dem.

För de få som har mycket pengar finns ju LX 3 även i Leica utförande, skillnaden är märket(!) och mjukvaran.

/B
 
G9 ligger ljusår efter LX2/3.

Det är i knepiga ljussituationer såsom mottjus och kontrastrik ljus, ljusa husväggar och skugga vid marken. där bränns det ut som aldrig förr med G9. Panasonic LX2/3 klarar mottjus och svårt ljus mycket bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.