Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt objektiv är också glappt, har märkt att yttersta glaset inte ligger helt rakt heller.. men men, den fungerar ju perfekt så jag ska inte klaga..

Nu till nåt mer intressant: BILDER!
 

Bilagor

  • P1020080.jpg
    P1020080.jpg
    96.1 KB · Visningar: 489
  • P1010964.jpg
    P1010964.jpg
    57.9 KB · Visningar: 489
  • P1010965.jpg
    P1010965.jpg
    53 KB · Visningar: 489
  • P1010676.jpg
    P1010676.jpg
    62.9 KB · Visningar: 491
  • P1000662.jpg
    P1000662.jpg
    61.8 KB · Visningar: 490
Mer vidvinkel till LX 3 + lite erfarenheter

Fantastiskt fina bilder. Är det orginalvidvinkelkonvertern du använt?

Har en LX3. Är nöjd med den men tycker den i IA-läget konstant väljer en stor öppning med litet skärpedjup. Har ej sett i pdf-instrboken om man kan sätta begränsningar för IA vad gäller bländaröppning. Kör därför mest i A-läge. Som andra i tråden konstaterat att den är för långsam då det gäller att fota rörliga barn. Tar då hellre min DSLR Dynax 5. Saknar också större zoom.

Tycker om att fota interiörer och skulle därför vilja ha mer vidvinkel och därför läst lite på säljsiterna men blir ej riktigt klok på vad som behövs. Dels finns det en adapter DMW-LA4, dels en telekonverter DMW-LW46 som tydligen kräver den nämnda adaptern. Kan någon upplysa mig lite om egenskaper och vad som ger bäst resultat. Tacksam också för tips om inköpsställe och priser.
 
titta på ebay, sök bara på LX3 under photo, så hittar du massor av tillbehör både orginal och aftermarket.mkt bra priser kan det vara med.som det verkar så är det inte når fel på min kamera ang. objektivet.då kan man vara lite lugnare!
 
Blir det en fördröjning när man tar kort med LX3? (som det tydligen är på G10.) Eller tas bilden så fort man trycker?

Har läst nånstans att det nästan är ljudlöst när man tar kort, stämmer det?
 
Ökat telefoto med LX3

titta på ebay, sök bara på LX3 under photo, så hittar du massor av tillbehör både orginal och aftermarket.mkt bra priser kan det vara med.

Tack för tipset men innan jag handlar behöver jag mer faktainfo om vilka tillbehör jag behöver för stt få mer telefoto med min LX3 och hur kamerans räckvidd påverkas. Utnyttjas fortfarande hela sensorn?
 
Fördröjning med LX3

Blir det en fördröjning när man tar kort med LX3? (som det tydligen är på G10.) Eller tas bilden så fort man trycker?

Har läst nånstans att det nästan är ljudlöst när man tar kort, stämmer det?
Ja den är ljudlös. Man kan ställa in pip- eller klickljud som hörs vid bildtagning. Jag upplever den som långsam och blir irriterad då det barn jag ser skratta på displayen då jag trycker på avtryckaren har en helt annan min på bilden. Kanske är det att jag valt fel fokusmätning. Vet ej men fortsätter undersöka saken. Manualen är omfattande.
 
Camera RAW är ett insticksprogram i Photoshop för att kunna bearbeta RAW-filer. Det gäller dock att detta program har stöd för respektive kameramodell som hanterar RAW.
Detta insticksprogram måste dock uppdateras emellanåt, särskilt som kameratillverkarna ger ut nya modeller.

Men jag fann svaret hos ADOBE:

Citat ADOBE:
"Supported cameras for Camera Raw 5 and Lightroom 2
Support for the following cameras is included in Camera Raw 5 and Lightroom 2. Camera Raw 5 and later is not compatible with Photoshop CS3."
I listan finns LX3.
 
Tack för svar, men då har jag alltså fått två svar som avviker från varandra, en som upplever en fördröjning, och nu en som säger att den tar "omedelbart".

Enligt de respektive mätningar som DPReview och Imaging Resource gjort så är LX3:an förhållandevis långsam (0,5-0,9 s) i autofokusläge och något snabbare (0,3 s) med manuell fokus. I förfokuserat läge är fördröjningen så gott som obefintlig. Sen är det förstås så att olika personer upplever fördröjningen på olika sätt. Jag tycker allt över 0,2 sekunder är snudd på plågsamt (även om man lär sig att leva med det) medan andra tycker att fokuseringstiden är oväsentlig så länge kameran fokuserar rätt.

Panasonic tog fram ett snabbare autofokussystem för G1:an, för att matcha en konventionell spegelreflexkamera, och det verkar vara det systemet som gäller sedan dess. Räkna med att alla Panasonics framtida kameror är rejält mycket snabbare än dagens.

Anders
 
Enligt de respektive mätningar som DPReview och Imaging Resource gjort så är LX3:an förhållandevis långsam (0,5-0,9 s) i autofokusläge och något snabbare (0,3 s) med manuell fokus. I förfokuserat läge är fördröjningen så gott som obefintlig. Sen är det förstås så att olika personer upplever fördröjningen på olika sätt. Jag tycker allt över 0,2 sekunder är snudd på plågsamt (även om man lär sig att leva med det) medan andra tycker att fokuseringstiden är oväsentlig så länge kameran fokuserar rätt.

Panasonic tog fram ett snabbare autofokussystem för G1:an, för att matcha en konventionell spegelreflexkamera, och det verkar vara det systemet som gäller sedan dess. Räkna med att alla Panasonics framtida kameror är rejält mycket snabbare än dagens.

Anders

Tack. Men jag blev inte mycket klokare av det där. Jag får väl gå till en fotohandlare och testa.
 
Blir det en fördröjning när man tar kort med LX3? (som det tydligen är på G10.) Eller tas bilden så fort man trycker?

Har läst nånstans att det nästan är ljudlöst när man tar kort, stämmer det?
Vem säger att G10 har mer fördröjning? Inte jag i a f. Jag jämförde kamerorna o tyckte nog att G10 var snabbare. Men allt i livet är också subjektivt...
 
Tack för svar, men då har jag alltså fått två svar som avviker från varandra, en som upplever en fördröjning, och nu en som säger att den tar "omedelbart".

Jag har aldrig upplevt det som något problem, och då har jag använt den mycket flitigt sedan mars månad. Det ligger ju i autofocus lägets natur att kamerorna måste "känna sig fram".
På den analoga tiden togs bilden riktigt "instantly".
 
Det ligger ju i autofocus lägets natur att kamerorna måste "känna sig fram".

Jag har nog varit otydlig. Jag har öht inte haft en tanke på fokuseringshastigheten när jag ställt min fråga. Utan jag har velat veta hur lång fördröjningen är från det att fokuseringen finns där.

Ett tidigare svar sa "så gott som obefintlig". Och då tolkar jag det som att LX3 är i princip nästan lika ögonblicklig som en vanlig systemkamera när väl fokuseringen finns där. Men jag är inte säker på att jag förstått rätt.
 
Dynax 5D mycket snabbare än LX3

Jag har nog varit otydlig. Jag har öht inte haft en tanke på fokuseringshastigheten när jag ställt min fråga. Utan jag har velat veta hur lång fördröjningen är från det att fokuseringen finns där.

Ett tidigare svar sa "så gott som obefintlig". Och då tolkar jag det som att LX3 är i princip nästan lika ögonblicklig som en vanlig systemkamera när väl fokuseringen finns där. Men jag är inte säker på att jag förstått rätt.

När mina yngsta barnbarn är på besök har jag båda kamerorna liggande klara. Vill jag ta närbilder på ansiktena då de pratar och skrattar är LX3 för långsam. Dynax tar DIREKT! You get what you see. Dynaxens 0,3-0,9 sek fördröjning (enl testen ovan) är en evighet. Jag vet inte varför det blir så. Mina barn fotar samtidigt med sina IXUS-kameror och de bilderna blir klart bättre vad gäller fångade ansiktsuttryck etc. Förklara det den som kan...
 
Jag har nog varit otydlig. Jag har öht inte haft en tanke på fokuseringshastigheten när jag ställt min fråga. Utan jag har velat veta hur lång fördröjningen är från det att fokuseringen finns där.

Ett tidigare svar sa "så gott som obefintlig". Och då tolkar jag det som att LX3 är i princip nästan lika ögonblicklig som en vanlig systemkamera när väl fokuseringen finns där. Men jag är inte säker på att jag förstått rätt.

Jovisst. När kameran väl har fokuserat (med avtryckaren nedtryckt till hälften) är fördröjningen innan exponering så gott som obefintlig. Men somliga kameror tar flera sekunder på sig att fokusera!

Anders
 
Om man fotar i raw med LX3, duger det medföljande Silkypix då, eller bör man använda något annat? Förslag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.