Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Halleluja! Kameran minns nu vilken brännvidd och fokusavstånd man hade när man sist stängde av!
Och jo, AF verkar betydligt bättre.
Det var ju fint det här!

Måste man inte aktivera menyminne eller vad det heter?
Eller fungerar det ändå det här med att komma ihåg brännvidd o fokus?
Kan inte komma ihåg att jag läste det skulle finnas med.
 
Fantastiskt.. haha, finns ingen kamera i samma segment som nu konkurrerar med LX3:an längre.. Panasonic är ju helt otroliga!

Lutar nog åt en GF1 eller uppföljaren till den om några år ;P
 
För övrigt, om jag vill redigera film från LX3:an.. vilka alternativ finns det som inte är alltför krångliga att använda? Tyvärr kan jag inte öppna .MOV filerna i MovieMaker.. så jag har inte ens kunnat testa.. :(

Tips?
 
För övrigt, om jag vill redigera film från LX3:an.. vilka alternativ finns det som inte är alltför krångliga att använda? Tyvärr kan jag inte öppna .MOV filerna i MovieMaker.. så jag har inte ens kunnat testa.. :(

Tips?

iMovie funkar klockrent tycker jag..

Har inte provat ngt annat.
 
Det betyder att man vid manuell fokus får tillbaks fokusinställningen som den var sist. Jättebra om man som jag ibland ställer in bländare 5,6 och skärpan på två meter för att plåta raskt.
 
Panasonic har tillfälligt slutat tillhandahålla senaste firmware-uppgraderingen.

Från Panasonic UK:
"The download for the firmware update program to Ver.2.0 has been temporarily suspended, in order to make sure the reliability of the firmware, more specifically in case of the use of some newly added functions on Custom shooting mode. The download is expected to be available back again around the 20th Oct.

For the users who have already updated LX3 to Ver.2.0
The camera which has been already updated to Ver.2.0, can be used without any problem after the reset of the camera by selecting the [RESET] in Setup menu. Please note that all settings except the clock setting will be reset to the initial settings. To keep the current settings, please make sure to write down the settings on a note in advance to reset the settings."
"

http://www.dpreview.com/news/0910/09100102panalx3firmwareupdate.asp

Underbar kamera! En mycket trevlig ny bekantskap!

/Nybliven LX3-ägare
 
Senast ändrad:
Panasonic har tillfälligt slutat tillhandahålla senaste firmware-uppgraderingen.

For the users who have already updated LX3 to Ver.2.0
The camera which has been already updated to Ver.2.0, can be used without any problem after the reset of the camera by selecting the [RESET] in Setup menu. Please note that all settings except the clock setting will be reset to the initial settings. To keep the current settings, please make sure to write down the settings on a note in advance to reset the settings."/QUOTE]

Vet någon hur detta ska tolkas i praktiken, dvs har någon gjort detta och vad hände? Och vad betyder den av mig kursiverade meningen? Min LX3 hade version 1,0 då jag köpte den. Uppdaterade den nyligen till 1,4 och häromdagen till 2,0. Om jag nu resetar går den då tillbaka till 1,0 eller till 1,4 eller vad händer? Jag fegar och väntar lite med att reseta till jag hört från någon av er som redan gjort det. Har med 2,0 märkt att bilder inomhus tenderar att bli alldeles för ljusa medan de bilder jag tagit utomhus varit mycket bra vad gäller exp och färger- Har dock ej hunnit kolla i datorn på skärpa mm. Hör gärna från er
 
Någon på Dpreviews forum har fått svar från Panasonic om vad problemen med den nya firmwaren faktiskt är. Verkar inte vara någon större fara...

"This is what Panasonic emailed me about the issues some are experiencing with firmware 2.0 for the LX3.

As many people have previously noted, Panasonic temporarily suspended the availability of v 2.0 firmware for the DMC-LX3. Panasonic's Call Center told me that while using the “Custom Mode” some customers may experience one of the following issues:

1. 1:1 aspect ratio may not function as intended.

2. While zooming, zoom magnification indication may be incorrect, and may stop updating.

3. The on screen guidelines may be off center.

4. The time display for the built-in memory may display the wrong time.

A corrected firmware version should be posted on or about October 20, 2009.

For any customers who have already downloaded and installed v 2.0, and who are experiencing any of these problems, they should "RESET" the camera using the "SETUP MENU" option. This will restore normal operation, but any custom setting will be reset to the factory default settings.

This information will be posted to the Panasonic LUMIX Global Site soon very soon. Customers who have posted this firmware on public file sharing servers should stop distributing this firmware immediately.

Most Important: Please do not to revert back to v 1.3 from v 2.0 as it may cause some side effects."


http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1033&message=33198156
 
Visst är det fint brus i lx3:an. I motsats till många andra så älskar jag brus i digitalkameror. Vad tycker ni? Jag håller mig till iso 800 för att bilderna inte ska bli för livlösa.
 
Var i affärn för att tumma på den hett efterlängtade Canon S90, men så tvekade jag för jag vill egentligen ha G11ans skärpa mot kanterna som S90 lider lite av, men G11 är för klumpig, då, då fick jag se LX3, perfekt storlek! Men nu har den funnits ett tag (å G11ans bilder ser bättre ut på cyberphoto), kan det va nån LX4 på gång snart?
 
Var i affärn för att tumma på den hett efterlängtade Canon S90, men så tvekade jag för jag vill egentligen ha G11ans skärpa mot kanterna som S90 lider lite av, men G11 är för klumpig, då, då fick jag se LX3, perfekt storlek! Men nu har den funnits ett tag (å G11ans bilder ser bättre ut på cyberphoto), kan det va nån LX4 på gång snart?

Det är alltid nån ny apparat på gång. Köp den du känner för och fotografera tills den går sönder, inte till nåt nytt kommer. Ska försöka med det själv och hoppas att min lx3 inte håller för evigt;)
 
Enligt ryktena kan vi vänta oss en uppföljare till jul 2010 (dvs. att den presenteras i sommar). Eftersom Panasonic har haft stora problem att hålla produktionen på en nivå som matchar efterfrågan på LX3:an så vill de nog suga på karamellen ett tag och inte stressa fram en uppföljare i onödan. (Enkel affärslogik: varför byta ut en produkt som fortfarande säljer?) Vi kan nog i alla fall utgå ifrån att en uppföljare kommer att ha Panasonics snabba autofokussystem.

Anders
 
Åh så länge!
Undrar hur den, dagens, står sig mot G11 och S90?
Ja sen har jag inte heller tummat på GH1 (GF1) än... men LX3 är nog mindre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.