Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, då har man kört LX3an några dagar och jag måste säga att detä r med delade känslor. Främst för att jag i ivern glömt bort sensorns storlek och konsekvenserna av det. Därmed infann sig en viss besvikelse när det gäller dynamsiskt omfång och upplösning vid högra ISO. Men å andra sidan så infinner sig glädjen i att ha en liten kamera. Det innebär att man får tänka om lite. Fokusera mer på bildens innehåll och komposition än på teknik :) Har länge suktat efter en liten kamera med stor sensor och suget blev inte direkt mindre av att få en LX3a i sin hand. Men jag har tittat på E-P1 och GF1 och de känns ju inte direkt så himla små. Så, jag tror att LX3 får bli kvar ett tag, åtminstone tills det finns bättre alternativ eller motsvarande med inbyggd sökare. Ska provgöra ett tag utan extern sökare och känna om behovet av en uppstår efterhand. En smula irriterande är det dock.

Några blandade bilder.
 

Bilagor

  • 4063876279_2562af4ce3.jpg
    4063876279_2562af4ce3.jpg
    98.8 KB · Visningar: 1,142
  • 4063876435_162d6a7b7b.jpg
    4063876435_162d6a7b7b.jpg
    85.5 KB · Visningar: 1,144
  • 4068567914_3dd33c6240.jpg
    4068567914_3dd33c6240.jpg
    20.4 KB · Visningar: 1,138
  • cykla.jpg
    cykla.jpg
    22.5 KB · Visningar: 1,138
LX3:an håller måttet än för mig i alla fall och ska inte bytas ut mot nån större typ med överpris. LX3 är en underbar kamera när man lärt sig den och utrustat den med extrasökare och skinnklädsel nertill. Fint grepp och bra vikt samt helt ok hastighet samt bildkvalla.
 
Jag gjorde upptäckten att Lightroom gör underverk med råfilerna kvalitetsmässigt. Inga som helst problem att plåta i 400 iso enligt min smak. Har inte fått den kvaliteten som här med Silkypix. Men det kan bero på mig.
 
Jag gjorde upptäckten att Lightroom gör underverk med råfilerna kvalitetsmässigt. Inga som helst problem att plåta i 400 iso enligt min smak. Har inte fått den kvaliteten som här med Silkypix. Men det kan bero på mig.

Hm, intressant.. Jag har bara testat ACR och Silkypix, men där är Silkypix mycket svårare att få till färger o kontraster osv.. Men för Svartvitt tycker jag silkypix har funkat bättre, men nu ska det bli intressant att testa i Lightroom :)
 
Hm, intressant.. Jag har bara testat ACR och Silkypix, men där är Silkypix mycket svårare att få till färger o kontraster osv.. Men för Svartvitt tycker jag silkypix har funkat bättre, men nu ska det bli intressant att testa i Lightroom :)
Lightroom använder samma konverterare som ACR, så det blir ingen skillnad om det rör sig om likvärdiga versioner.
 
Hm.. jag har fått problem med min LX3. Det går inte att överhuvudtaget komma åt bilderna på något annat sätt än via den bifogade sladden.. Jag har försökt med alla möjliga kortläsare men det går helt enkelt inte.. Har någonting gått sönder?!

Har någon upplevt samma problem? Hjälp! (har nämligen inte med mig sladden över jul!)
 
Det är inte så att ditt minneskort är av typen SDHC och de kortläsare du testar med saknar stöd för detta?

Annars är väl usb-kontakten i kameran av standard typ (mini usb type B), kanske finns det en att låna där du är nu?
 
Instämmer med det Sara skriver ovan. När du använder kamerans USB-sladd fungerar kameran som kortläsare och kan du komma åt bilderna då är det sannolikt inte fel på kameran eller kortet.

Jag skulle prova med ett annat minneskort i kameran, ett som du vet fungerar i någon av de kortläsare du har tillgång till.
 
Det kan även vara så att kortet är för "stort" eller för snabbt för din kortläsare. Så var det med min gamla kortläsare.
 
Det är inte så att ditt minneskort är av typen SDHC och de kortläsare du testar med saknar stöd för detta?

Annars är väl usb-kontakten i kameran av standard typ (mini usb type B), kanske finns det en att låna där du är nu?

Tack för ditt svar Sara, men jag har försökt att hitta sladdar hos alla jag varit hos och ingen har en sån usb-sladd.. Alla är liiite för stora för att passa.. Tror inte det är någon standard.
 
Hej!
Väntar min LX3:a i veckan och har inte bestämmt mig för hur stort minneskort jag ska ha. Tänkte använda kameran att filma lite men mest fota.
Tacksam för tips på minnesstorlek.

/Henke
 
Jag har ett 4gigs kort.. Beror på hur många bilder man tar.. Jag aldrig haft mer än 50 bilder samtidigt på kortet innan jag tömt det i datorn.. Det får plats ca 770 jpegs på högsta upplösning och ca 310 Raw-filer...

Här är det senaste jag skapat med min älskade lilla LX3:
 

Bilagor

  • Snow.jpg
    Snow.jpg
    15.1 KB · Visningar: 625
  • Home.jpg
    Home.jpg
    18.6 KB · Visningar: 625
Till min Leica D-LUX 4 hade jag ett 16 GB, SanDisk Ultra II, SDHC 15 MB/s. Räckte till ungefär en veckas semester om jag både filmade och fotade, fotar bara i RWL.
 
Ok, tack! Jag funderar på 8 eller 16gig. Med tanke på filmning. Någon som har koll på hur mycket minne det slukar när man filmar några minuter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.