Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår inte denna ständiga brådskan efter nya modeller hela tiden..

Det gör jag. När vi fotade analogt blev kameran aldrig gammal förrän den gick sönder, du köpte en ny sensor (film) såfort rullen tog slut.. Fantastiskt mycket bättre än idag när du måste byta hela kameran och eftersom tekniken blir gammal så snabbt.. Med film kunde du köpa den senaste sensorn (filmen) såfort den kom ut.. Så jävla mycket bättre!

Om det skulle vara allmänt känt vad tex en aps-c sensor kostar att tillverka och köpa för tex canon eller nikon idag så skulle det bli ramaskri av upprördhet pga överpriserna på kamerorna..
 
Om det skulle vara allmänt känt vad tex en aps-c sensor kostar att tillverka och köpa för tex canon eller nikon idag så skulle det bli ramaskri av upprördhet pga överpriserna på kamerorna..

Man kan undra varför de två största tillverkarna går med brakförluster?

Btw, så kommer min LX3 producera bättre bilder längre fram i framtiden (när massor av nya fina kameror finns) för att den som trycker på knappen (jag) lär sig ta bättre bilder, får bättre bildseende, ökar sitt krav på bilden mm. mm.
 
Fungerar nya mjukvaran med piratbatterier?

Panasonic har lagt ut den nya firmwaren, 2.1, på sin hemsida för nedladdning nu:
LX3_V21


Michael - Laddad ner, men inte installerat än -

Vet någon vad den mjukvaran har för fördelar jmfrt med den vi kunde ladda ner tidigare i höst och som jag har kvar i kameran? Gör den tex att piratbatterier ej fungerar i kameran? I så fall ska övriga fördelar vara stora för att uppväga den nackdelen!
 
Det gör jag. När vi fotade analogt blev kameran aldrig gammal förrän den gick sönder, du köpte en ny sensor (film) såfort rullen tog slut.. Fantastiskt mycket bättre än idag när du måste byta hela kameran och eftersom tekniken blir gammal så snabbt.. Med film kunde du köpa den senaste sensorn (filmen) såfort den kom ut.. Så jävla mycket bättre!

Om det skulle vara allmänt känt vad tex en aps-c sensor kostar att tillverka och köpa för tex canon eller nikon idag så skulle det bli ramaskri av upprördhet pga överpriserna på kamerorna..

Men de flesta använde ändå Tri-x under hela den analoga tiden. En film med ganska mkt "brus/korn" eller?
 
Tri-X is tha shit!

Digitaleran har nu nått sin kulmen, vissa producenter minskar antalet pixlar i nya modeller.

Vad betyder det?

Att antalet pixelpeepare (sk. brusrunkare) har minskat i antal?

De som skall blåsa upp sina bilder i 70 x 100 är ganska få?
 
Det konstiga är att jag aldrig har tyckt att det är ett problem att blåsa upp någon bild till 70x100.. inte ens från min gamla Powershot A620 med 7 megapix.. Fattar inte att folk fortfarande är så besatta av megapix!

Det värsta är att standarden för bildbyråer är 12 megapix! Helt löjligt mått att gå efter.. *suck* Dom borde gå efter antal steg dynamiskt omfång hos raw-filerna från sensorn på bas-iso istället.. *suck suck suck*

Lite LX3 bilder igen:
 

Bilagor

  • P1030805.jpg
    P1030805.jpg
    38.3 KB · Visningar: 644
  • P1030810.jpg
    P1030810.jpg
    54.6 KB · Visningar: 643
  • P1030476.jpg
    P1030476.jpg
    46.4 KB · Visningar: 644
  • Self.jpg
    Self.jpg
    59.1 KB · Visningar: 638
Sökare?

Om man nu skulle vilja ha en LX3 och vill ha en sökare, vad säger ni? LX3-orginalet DMW-VF1, Voigtländers (Som Bernt har) eller Ricohs GV-1? Eftersom jag är ovan att inte ha sökare så är jag lite osöker på hur man skulle klara sig utan den.
 
Det bästa är att testa innan man köper som jag gjorde. Jag valde 21 mm sökaren eftersom den funkar fint för 24 mm när man har glasögon. Lite luft runt själva ljusramen.
 
Om man nu skulle vilja ha en LX3 och vill ha en sökare, vad säger ni? LX3-orginalet DMW-VF1, Voigtländers (Som Bernt har) eller Ricohs GV-1? Eftersom jag är ovan att inte ha sökare så är jag lite osöker på hur man skulle klara sig utan den.

Precis köpt Panasonics egna sökare. Tycker det är ett lyft, gillade inte att fota med armarna utsträckta.
Jag har dock inte testat några andra sökare. Titta Flickr LX3 forum, där finns rätt mycket om sökare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.