ANNONS
Annons

Panasonic FZ5 eller Canon Powershot S2? (var "Help!!")

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Help!!

Skall köpa en ny kamera men har väldigt svårt för att bestämma mig för vilken. Har kollat lite på Panasonic FZ5 och Canon Powershot S2 IS. Vilken av dom tror ni är bäst? Av det jag läst i forumet här verkar många tycka att FZ5:an är nåt att satsa på.

Finns det nån annan som är bättre eller likvärdig?

Jag är ute efter en kamera med mycket zoom och så bra bilder som möjligt så klart! :)

Hjälp mig!

//Madde
 
Mycket likvärdiga kameror. Panasonicen är den biligare. Jag gillade S2:an skarpt när jag testade den.

Test av S2:an finns i Allt om digitalfoto nr 7/2005.
 
Äger själv en Canon S2 IS

Jag skrev en del om megazoomar i tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=43085

Eftersom jag har en Canon S2 kan jag bara svara angående den. Jag valde också mellan just Panasonic FZ5 och Canon S2. Valet för mej blev Canon kameran av huvudsakligen två anledningar.

Först för att kameran använder R6 batterier. Med en laddare och två uppsättningar kraftfulla batterier klarar man sig långt. Uppladdningsbara batterier är mycket billigare än specialbatterier och vanliga R6 finns att få tag i överallt när reserverna ligger kvarglömda hemma eller man själv är långt ifrån ett elutag...

För det andra har Canon S2 större slutartidsområde vilket kan vara till fördel för att styra bländaren (alltså skärpedjupet).

Rent allmänt tycker jag att kameran är oerhört skarp (och då jämför jag med min digitala Nikon) och ger ett mycket bra resultat. Den optiska stabiliseringen fungerar effektivt.

Nackdelarna är att sökaren är dålig. Det är svårt att se detaljer men man ska väl inte jämföra med en spegelreflex...
Dessutom kan autofokuseringen missa ibland på tele (uppskattningsvis i cirka 5-10% av fallen vilket är ganska mycket).

Som jag sa i ett tidigare inlägg är det mycket kamera och mycket lattjo man får för pengarna.

Sammantaget skulle jag inte avråda någon från att köpa en sådan här "leksak". Canon eller FZ5.
 
Tack så mycket för era svar! (tar dock gärna emot fler!)

Jag är så kluven. Just deth är med att det är "vanliga" batterier i Canonen väger ju klart till dess fördel! Men det viktigaste är ju bilderna helt klart!

Tittade även lite på en Sony DSC-H1, nån som vet nåt om den?
 
Kollade in fotona... Fotot som är taget med Canon har enligt mig bättre färgåtergivning, det som är taget med Panasonic är mera kallt i färgen och blaskigare. Fotot som är taget med Canon verkar också vara en aning skarpare. Min åsikt är att Canon-fotot är bättre!

Charlotta
 
Såg förut att Panasonic kommer med en ny modell nu snart, FZ30. Den lär väl bli dyrare men det kan det vara värt om den är mycket bättre. Vad tror ni? Borde jag vänta och se?
 
Beatles!
Oj, var det inte här man skulle gissa på låtar?

Så, då var piken mot dåliga trådrubriker utdelad.

Du verkar inte vilja köpa en DSLR, så tror jag att du kommer att byta kamera efter en tid. För du verkar ju genuint intresserad av foto.

Stirra dig inte blind på tekniska prestanda. Vill man ha perfekta bilder, men inte har råd med utrustningen, så kommer man ändå inte att kunna få perfektion oavsett hur bra konsumentkamera man väljer. Då tycker jag det är bättre att göra fotograferingen så rolig som möjligt och acceptera de (trots allt ganska bra) bilder man får av en sån kamera.

Roligt är det när batterierna räcker länge, eller är billiga att köpa extra. När kameran inte lägger sig i fotograferandet alltför mycket, med automatik för ditten och datten. När det är enkelt att få ut bilderna ur kameran. Att man kan ha med sig kameran jämt, och använda den i väder och fest.

Två megapixel mer, eller två gånger mer zoom, är inget som uppväger krångel när man ska ta bilden eller när man ska få ut den för presentation. Det är du som tar bilden, kameran är bara ett verktyg som ska fungera så smidigt som möjligt.
 
Sony DSC H1 verkar bra, enligt tester skall den ha bättre autofokus än S2.

Den går på 2 st aaa batterier och är lite billigare än S2. Batteriladdare medföljer dessutom.

Men jag är nöjd med min tidigare Canon så det lutar åt att det blir en Canon för mig.

mvh
Pär
 
Re: Äger själv en Canon S2 IS

Ronnie Sidwall skrev:
För det andra har Canon S2 större slutartidsområde vilket kan vara till fördel för att styra bländaren (alltså skärpedjupet).

men är du inte begränsad till vissa slutartidsintervall vid vissa bländare? FZ5 har en del beränsningar, t.ex är kortaste slutartid i bländarautomatikläget 1/1000 s för F2.8-F3.6.
Detta innebär att FZ5 inte kan ha F 2.8 vid starkt solljus (där kortare slutartid än 1/1000 s behövs), även om kameran vid F8 klarar 1/2000 s. Jag fick det förklarat att det beror på konstruktionen, att bländare och slutare är integrerade. Har S2 en annan lösning?


När det gäller FZ5 så är defaultläget för färginställning ganska trist. Jag tycker "Pict. adj. Natural" blir bättre, men bilder i tester är tagna med "standard". Det finns även ett "vivid"-läge.


När det gäller batterier så har AA-batterier fördelar, men de är större, tyngre och de laddningsbara (Ni-MH)har större självurladdning än Li-Ion-batterier.
Den lättare vikten och mindre storleken var argument som talade för FZ5 för min del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.