Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Panasonic ska ha en 1-årig världsgaranti för kameror, ett sån't papper kom med min kamera och uppgifter ska fyllas i av återförsäljaren (dock inte gjort för mig). Har inte läst allt det finstilta men om man bara ser till att säljaren fyller i uppgifterna så borde det vara grönt.
 
Dett alåter ju onekligen trevligt, får leta reda på lite mer info om detta. Har för mig att det inte gäller USA men man kan ju ha läst fel förhoppningsvis! :) Återkommer med besked när jag har svart på vitt hur det är.
 
Cyberphoto skriver att även om inte garantisedeln är ifylld så behövs den vid eventuell garatireparation. Därför ska man ta vara på den.
 
Det verkar som om det inte gäller produkter inköpta i USA. Skulle man däremot köpa en produkt i Sverige så kan man få den lagad i USA utan problem, meninte tvärtom.
Allt enligt denna länk :http://www.panasonic.co.jp/globalcs/faq/warranty/index.html

Dock så har de ju en extra "mackgaranti" som man kan köpa i USA som tydligen ska gäller i hela världen. Men det är ju ett evigt skickande med kvitton fram och tillbaka för att det ska fungera, men det är ju iofs bättre än att skicka iväg kameran.
Lite om denna garanti hittas på följande länk: http://www.mackcam.com/ En 5års försäkring som gäller i hela världen ligger på 60$ vilket man får anse vara ganska billigt om det nu fungerar på det sätt som de skriver.
 
Det kan nog stämma. Den garantisedel som följde med kameran är en paneuropeisk garantisedel som redovisar vilka serviceställen det finns över hela världen bl.a i USA.
 
Jo, jag har också upptäckt en liten asterisk som exkluderar USA från garantin...

Har testat närbildslinsen från Soligor ordentligt nu och är nöjd! Den ger verkligen skarpa bilder, kant till kant med 8MP och utan störande färgavvikelser. Funkar också bra med största bländare i tele (3.7). Stor skillnad (iofs som väntat) mot de enkla närbildslinserna, där måste man använda bländare 11 och köra 3MP för att få bort suddiga ytterkanter...
Den fokuserar som närmast i tele på drygt 28 cm och tar då en yta på ung. 30x23mm i 8MP-läge. Bifogar en obeskuren Soligor-bild från helgen. Bildkvalitet är lite svårt att se på såna här småbilder men det ger en idé om förstoringen. Inte lika mycket macro naturligtvis som perhel's raynox 250, den är ju på typ +8 dioptrier, men flugan är väl tagen med 3MP, den här bilden är alltså på 8MP.


Har sett att vi blivit fem FZ30-ägare på fotosidan nu. Dessutom har en kollega på jobbet beställt en. Panasonic-skaran växer ;-)
 

Bilagor

  • darkfly.jpg
    darkfly.jpg
    46 KB · Visningar: 504
När jag lade till Panasonicen i kameraväskan, igår tror jag, så var det 6 ägare efter min operation. Är FZ30 redan ute på begagnat-marknaden? :)

Fick kameran i förrgår och har inte hunnit ut "i verkliga livet" med den ännu. Jag håller på att lära mig funktionerna.

Den ersätter min gamla Olympus C740. Fler pixlar är det, men också väldigt brusiga bilder, åtminstone i skumrasket som råder här hemma. Hoppas på lite väder till helgen så får vi se hur bilderna blir då.
 
Här hänger man inte med, vi blir tydligen fler ännu snabbare än jag trodde ;-)

Kul Robert! Och hoppas du blir nöjd! Jag tyckte också att mina första provskott hemma såg brusiga ut. Har jag vant mig eller var det kameran som skulle 'köras in'? Tycker inte att det är något problem nu men under vissa omständigheter (om man t.ex. kombinerar hög ISO, långa slutartider, mörka homogena ytor) så visst, då syns det. Fjärilen ovan t.ex. var en riktigt mörk bild plåtad med ISO200 i RAW-format. Jag lyfte ljuset och körde den igenom NeatImage. Den förra fjärilen i tråden här är också plåtad med ISO200 men under ljusare förhållanden och då 'försvinner' bruset.
 
PeHa, när du skriver tele i kombination med Soligors närbildslins, menar du då maximalt tele (420 mm)?
 
Yes, jag menar maximalt dvs 420mm.

Tycker att den förstoringen (30x23mm till 8MP) räcker och känns rätt lämplig för allround närbilder. Med 3MP skulle det innebära 18x14mm om jag räknat rätt.

Det är klart, för 'riktig' macro så ska man väl ha något i stil med perhel's raynox men då ska man ju också plåta närmare objektet, ungefär en decimeter. Jag kan ju alltid addera en av de enkla näbildslinserna och få +7 dioptrier men då jag är rädd för att bildkvaliteten blir lidande. Får väl ändå pröva framöver...
 
PeHa.
Tack för svaret. Det blir nog en Soligor försättslins för mig. Den räcker för mina behov. Får väl dra in på grötsaltet till jul:)
 
Vill bara ansluta mig till skaran av FZ30-ägare.
Fick min svarta i föra veckan ochhar ej än hunnit utforska den än.
Men det ska ju (säger dom) bli fint väder imorgon så man får väll passa på då.
 
Ja, den här tchuanye på steve's forum tar otroliga närbilder! Bra inspirationsfaktor!

Det finns en Nikon 4T också med samma dioptri-tal som 6T men med 52mm gänga, har sett den rekommenderas för FZ30. Eftersom den är mindre är den billigare än 6T. Ångrar dock inte Soligor-köpet, den ger ett riktigt bra kvalitetsintryck både i handen och på bilder (dessutom fanns den i lager vid tidpunkten för beställning ;-)


Och, välkommen till dem med FZ30-erfarenheter, Thomas. Såg i din profil att du också har en TCON17. Dags att pröva den i helgen för mig!
 
En ny blandar sig i leken.

Har tittat på ny kamera länge nu och har fastnat mer och mer för fz:an. Kan nog bli en julklapp till mig själv.

Har en fråga (till att börja med): Hur stort minneskort använder ni, hur snabbt och hur mycket får det plats på dem (med RAW, jpeg osv). Statistik och siffror är alltid kul :)

Ska på långresa så man undrar lite hur man ska spara alla bilder...
 
Klintan81 skrev:
En ny blandar sig i leken.

Har tittat på ny kamera länge nu och har fastnat mer och mer för fz:an. Kan nog bli en julklapp till mig själv.

Har en fråga (till att börja med): Hur stort minneskort använder ni, hur snabbt och hur mycket får det plats på dem (med RAW, jpeg osv). Statistik och siffror är alltid kul :)

Ska på långresa så man undrar lite hur man ska spara alla bilder...

Hej!
Jag tycker att kameran är mycket trevlig att använda. Just nu är ju inte ljuset det bästa för fotografering men snart vänder det:)
Jag betällde ett minneskort på 1GB och det verkar rymma ca 240-250 bilder i läge JPEG Fine.
 
Klintan81 skrev:
En ny blandar sig i leken.

Har tittat på ny kamera länge nu och har fastnat mer och mer för fz:an. Kan nog bli en julklapp till mig själv.

Har en fråga (till att börja med): Hur stort minneskort använder ni, hur snabbt och hur mycket får det plats på dem (med RAW, jpeg osv). Statistik och siffror är alltid kul :)

Ska på långresa så man undrar lite hur man ska spara alla bilder...
Hej !
Jag kör med Panasonic 512 Pro HighSpeed. Det är nog det snabbaste du kan hitta, mer än dubbelt så snabbt som Sandisk UltraII. Det fungerar perfekt även till videoklippen. Skall du resa hade jag nog satsat på 1GB versionen. Dessutom är dom här korten mycket prisvärda.
Jag har köpt mitt på Cyberphoto.
 
Senast ändrad:
PeHa skrev:
Ja, den här tchuanye på steve's forum tar otroliga närbilder! Bra inspirationsfaktor!

Det finns en Nikon 4T också med samma dioptri-tal som 6T men med 52mm gänga, har sett den rekommenderas för FZ30. Eftersom den är mindre är den billigare än 6T. Ångrar dock inte Soligor-köpet, den ger ett riktigt bra kvalitetsintryck både i handen och på bilder (dessutom fanns den i lager vid tidpunkten för beställning ;-)


Och, välkommen till dem med FZ30-erfarenheter, Thomas. Såg i din profil att du också har en TCON17. Dags att pröva den i helgen för mig!
Jag har kollat på den också, men tror det kan bli problem med vinjettering pga. mindre dia. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.