Jo, det var ju Nikon-optiken som gjorde bäst ifrån sig men var också klart dyrast... Jag har surfat på diverse siter och det verkar som de som (likt Ulf) har en Olympus TCON-17 verkat väldigt nöjda, därför har jag skaffat en sådan (1150 kr på Cyberphoto)! Var ju inne på en Raynox 2020 men TCON17 gav bättre optiskt resultat, är förhållandevis liten och lätt och kostar dessutom bara en tredjedel av Nikon och hälften av Raynox'en. Dessutom är den ju som gjord för FZ30, 55 mm gänga och passar kameran perfekt. Har bara gjort lite tester inomhus (fortfarande så grått ute) men den verkar riktigt skarp i centrum, aningen mjukare utåt kanterna men absolut godkänt.
En teori: Om man använder 5MP eller 3MP så används (väl?) inte hela bilden på samma sätt. Det är ju som att skära ut en crop i mitten och då slipper man de optiska svagheterna i ytterkanterna. Borde gälla all extra optik, såväl närbildslinser som vidvinkeloptik. Stämmer det? När jag testat verkar det så...
Har också kompletterat med ett set enkla närbildslinser (Hoya, +1, +2, +4) och Soligor-linsen (ackromatisk, +3) har kommit! En bild på 'hela paketet'! Notera att Soligor-linsen var riktigt solid, väger mer än den betydligt större telekonvertern.