Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan väl säga att allt i från "pressrealesen" så har jag "bevakat" kameran esom jag tyckte att den "hade allt" av det jag ville ha av en digital kamera. Sedan var det det här med brus då… men efter att ha läst på diverse forum att det knappast var ett problem vid utskrifter av A-3 så bestämde jag mig.
 
Grattis Ulf...en till i "klubben"...du blir säkert nöjd :)
Här kommer flugan igen denna gången nedbländad till f/8 och rejält stativ. Nackdelen med den här convertern är att skärpedjupet är näst intill obefintligt..men man kan ju zooma ut om man vill. Leica optiken är verkligen skarp. Ändå använder jag inte max skärpeinställning...
 

Bilagor

  • fluga macro 1.jpg
    fluga macro 1.jpg
    52.1 KB · Visningar: 662
och här en 100% crop...även om man inte vill ha det här på FS :)
 

Bilagor

  • fluga macro 2.jpg
    fluga macro 2.jpg
    58.1 KB · Visningar: 663
perhel skrev:
Nackdelen med den här convertern är att skärpedjupet är näst intill obefintligt

Hej flugfångarn; det är knappast någon skillnad på skärpedjupet på konvertern och något annat som ger samma förstoringsgrad.
Ju mer du förstorar desto knepigare blir det att få tillräckligt skärpedjup. Det enda du kan göra är att blända er så mycket det går. Ju mindre bländare desto större skärpedjup.
Skärpedjupet har inget att göra med kvaliteten på konvertern eller huvudobjektivet. Det är ett optiskt
fenomen som man får leva med (och kanske utvecklas).
En annan fråga. Vad är bästa sättet att spara ner bilderna så att de går att lägga ut på forumet?
 
Ok...jag använder Photoshop för att minska ner dom..bilderna ska vara max: 400x400pix och 60kb. stora...om det var så du menade....?
 
Kan väl också tillägga att en orsak till att jag fastnade för FZ-30 är filtergängan (55 mm) vilket gör att jag kan skruva fast min Olympus telekonverter TCON-17 direkt på optiken. Hur slutresultatet blir vet jag inte än. Jag hoppas dock på (420 x 1,7 ) att det ska fungera bra ihop,
 
Det ska nog gå fint, se den här länken där en FZ30 används med flera olika konvertrar bl.a. TCON-17. Om man blåser upp 510mm-bilden till max kan man skönja lite CA runt bakluckan men då tror jag vi är inne på det akademiska området... bilderna ser riktigt bra ut i normala storlekar!
Själv sneglar jag på en Raynox 2020 om det skulle dimpa in pengar... finns också med bland bilderna här.

http://lovelife.smugmug.com/gallery/804122/1/35784487
 
... hmmm, TCON-17-bilderna ser ju faktiskt RIKTIGT bra ut i jämförelse (på den här länken), även jämfört med 2020'an...
 
Har vi bara två medlemmar här på FS som äger FZ30:an...kollade just resentioner ?

(vet att du PeHa också kör FZ30:an)
 
Nja…vi är väl tre åtminstone. Jag fick min i går eftermiddag och testade den lite grann idag tillsammans med TCON-17. Inte särskilt uppmuntrande. Mest beroende på det "dåliga" ljuset och gråvädret som rått här. Hmmm…behöver nog träna mer *lol*

F ö så tror jag att det är en "kompetent" kamera. Åtminstone är mitt första intryck detta.
 
Vi verkar vara fyra medlemmar (inkl PeHa) som äger en FZ-30 men det finns (märkligt nog) två olika sidor för "recensioner" (PeHa har en egen) upptäckte jag när jag skulle lägga till FZ-30 i min kameraväska.
 
OK! Jag har rättat in mig i ledet. Det finns ju två varianter av FZ30 upplagda och jag var ensam om 'min'!

Apropå recensioner, har ni sett att FZ30'an blivit tilldelad DIWA Gold Award? En länk bland många:
http://www.photographyblog.com/index.php/weblog/comments/8001/

Kul att ha en 'erkänd' kamera! Den är visserligen inte ensam om att ha fått priset men den har samlat sig till en kompetent skara kameror, bl.a. EOS 350D.
 
Ännu en länk! Tyckte den var riktigt bra om man funderar på mer optik, bl.a. med ordentligt test av olika telekonvertrar på FZ30. Klicka på Scene 1: Infinite Distance och Scene 2: Long Distance.
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/FZ-30/

Baserat bl.a. på detta så räknar jag med en viss komplettering av utrustningen i helgen (ursäktas genom min födelsedag). Så nu hoppas jag att gråvädret släpper. Antar att speciellt Ulf med ny kamera instämmer i det!
 
Om jag fattat det rätt verkar det som Nikon TC-E17ED verkar vara bästa köp. Någon som vet priset på denna ?
 
Jo, det var ju Nikon-optiken som gjorde bäst ifrån sig men var också klart dyrast... Jag har surfat på diverse siter och det verkar som de som (likt Ulf) har en Olympus TCON-17 verkat väldigt nöjda, därför har jag skaffat en sådan (1150 kr på Cyberphoto)! Var ju inne på en Raynox 2020 men TCON17 gav bättre optiskt resultat, är förhållandevis liten och lätt och kostar dessutom bara en tredjedel av Nikon och hälften av Raynox'en. Dessutom är den ju som gjord för FZ30, 55 mm gänga och passar kameran perfekt. Har bara gjort lite tester inomhus (fortfarande så grått ute) men den verkar riktigt skarp i centrum, aningen mjukare utåt kanterna men absolut godkänt.

En teori: Om man använder 5MP eller 3MP så används (väl?) inte hela bilden på samma sätt. Det är ju som att skära ut en crop i mitten och då slipper man de optiska svagheterna i ytterkanterna. Borde gälla all extra optik, såväl närbildslinser som vidvinkeloptik. Stämmer det? När jag testat verkar det så...

Har också kompletterat med ett set enkla närbildslinser (Hoya, +1, +2, +4) och Soligor-linsen (ackromatisk, +3) har kommit! En bild på 'hela paketet'! Notera att Soligor-linsen var riktigt solid, väger mer än den betydligt större telekonvertern.
 

Bilagor

  • kameran.jpg
    kameran.jpg
    39.8 KB · Visningar: 535
Och sedan måste man ju använda grejorna också ;-)

Gråväder ute så vad gör man? Packade ner kameran och närbildslinserna och tog sikte på fjärilshuset i Hagaparken (en knapp timme härifrån). Det visade sig idealiskt om man vill fota insekter vintertid och jag var inte ensam med kamera!

Försökte undvika blixt och använde mig därmed mycket av ISO200 och 400, klarar sig ändå bra utan störande brus tycker jag...

Soligorlinsen är ju vassare än de enkla närbildslinserna, helt klart, dock är även de enkla klart användbara. Med dem kan plocka ut den bästa delen genom att använda 5 eller 3 MP enligt förra inlägget...

Den här bilden tog jag dock helt utan extra optik, 8MP och bara lite beskärd, riktigt knivskarp även i storformat. Här visade sig kameran från bästa sidan ;-)
 

Bilagor

  • butterfly.jpg
    butterfly.jpg
    54.9 KB · Visningar: 527
Snyggt foto Per!
Den ser onekligen lite maffig ut med telekonvertern på :)

Får se till att få tag på en egen innan jul, blev ingen i födelsedagspresent till mig själv så jag får satsa på julklapp istället.
 
Tackar Christofer! Ja, du får tjata på tomten så att han kommer med rätt klapp ;-) Roligt om vi blir fler som delar FZ30-erfarenheter!
 
Japp, får tjata hål i huvudet på honom. Ser mig efter möjligheter att köpa den från USA, rätt mycket billigare därifrån. Har bra kontakter i USA då min bror har bott där i 6 år så det blir inga problem med garantier och frakt över till Sverige. Skulle det krångla så får man väl vara utan kamera i ett par veckor tills de har lagat den. Vet av erfarenhet att det fungerar att göra på detta sätt då min nuvarnade F300 är köpt på detta sätt och även lagad på garanti i USA. Tråkigt dock att den gick sönder men det är ju en annan historia.
Som sagt, skulle vara trevligt med en egen innan eller lagom till jul.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.