Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Klintan81 skrev:
En ny blandar sig i leken.

Har tittat på ny kamera länge nu och har fastnat mer och mer för fz:an. Kan nog bli en julklapp till mig själv.

Har en fråga (till att börja med): Hur stort minneskort använder ni, hur snabbt och hur mycket får det plats på dem (med RAW, jpeg osv). Statistik och siffror är alltid kul :)

Ska på långresa så man undrar lite hur man ska spara alla bilder...

Hej igen!
Letade fram bruksanvisningen :) Där står det att "ungefärligt antal bilder" för 1 GBs minneskort vid 8M upplösning följande: 38 TIFF; 240 JPEG (Fine); 480 JPEG; 54 RAW. För 512 MB är det hälften och för 2 GB lite drygt det dubbla antalet bilder mot antalet på 1 GBs kortet.

Jag har nog tänkt skaffa ytterligare ett minneskort på 1 eller 2 GB samt ett extra batteri. Batterikapaciteten räcker till ca 280 exponeringar om du använder LCD-skärm (enligt bruksanvisningen).
 
Tack så mycket! Som sagt siffror är alltid kul. Men om man inte ska bli ruinerad får man nog hålla sig ifrån tiff och RAW på resan och hoppas på att man inte knäpper Bilden med stort "B" just då :)

Nu är det bara kameran som ska inhandlas. Men som det låter på er så behöver jag inte ens fråga om ni är nöjda med fz:an. Ni verkar gilla den...

Tror ni att den passar bra till actionsport också (skidor och surf mm). Känns smidigare att släpa på än en systemkamera med olika objektiv och grejer...
 
Hejsan! Om tillbehör apropå det ovan:

Minne; jag köpte ett stort (2GB) med tanke på RAW-bilder och video. Om man läser manualen rekommenderas ett snabbt minne, 10MB/s, för högsta video-kvalitén. Mitt Sandisk Ultra II Plus ligger på den hastigheten (står 9-10MB/S) och videon verkar fungera bra, vet inte om kameran drar nytta av ännu högre hastighet.
Annars vore det bra, åtminstone för mig, att ha ett extra minneskort i väskan, två gånger har jag kommit ut för att plåta och upptäckt att minneskortet sitter kvar hemma i datorn. Aningen irriterande! Har lagt ner 32MB-kortet nu som reserv.

Närbildslinsen; jo, Nikon 6T är säkert ett tryggt beprövat köp. Kul att se när du tagit någon bild, perhel! Och se om jag kan åstadkomma motsvarande med Soligor'en (men det är nog inte bara i linsen det sitter ;-)

Batteri; jag beställde och fick hem ett extra Panasonic S006E. Funkade inte! Laddaren bara blinkade så nu har jag fått göra min första retur angående kamerautrustning. Lite jobbigt med sån't när man handlar över nätet.

Telekonverter; idag var det verkligen inget foto-väder, lite bättre häromda'n. Tog den här bilden (obeskuren) med 3MP genom fönstret på ett par talgoxar vid vårt fågelbord. Avståndet är bara drygt 5 meter och brännvidden alltså 1.7*668 = 1136mm! Små fåglar kräver verkligen en rejäl tele! Har inte testat bildkvalitén med TCON-17 ordentligt, får bli när förhållandena (alltså vädret) blir bättre.
 

Bilagor

  • talgoxe.jpg
    talgoxe.jpg
    44.8 KB · Visningar: 376
Apropå actionsport; FZ30 borde passa väldigt bra för actionsport-bilder utomhus, den har många bra egenskaper och funktioner för det. För sportbilder inomhus passar väl däremot en DSLR bättre, t.ex. eftersom bildstabilisatorn inte hjälper för att få korta slutartider. Där är det ju hög ISO som gäller.
 
PeHa
Om man glömmer minnet kvar i datorn så blir väl fotona minnesbilder? :)

Imponerande bild. Jag har försökt mig på samma sak men är inte alls nöjd med resultatet. Kanske är det ljuset? Just nu är det bl 3,7 och 1/2 sek i gråvädret *lol*

Läste en annan tråd om bärbara hårddiskar här på FS. Kollade in Zebramedia som säljer en PDX 70(?). Tar SD-kort, 40 gb för 2.250 kr. Kan ju vara ett alternativ om man ska ta många bilder. Fast då gäller det ju att inte glömma minnet *lol*

Ha en bra dag!
 
PeHa
Jättefin bild på talgoxarna, men den brännvidden kräver väl ändå ett rejält stativ trots antiskaken ?
 
Visst, ett stativ var riggat bakom gardinen med fågelbordet i siktet. Så fort något landade var det bara att 'trycka till'. Använde mig dessutom av Burst Mode i High Speed-läget. Många bilder blev det...
 
PeHa skrev:
Visst, ett stativ var riggat bakom gardinen med fågelbordet i siktet. Så fort något landade var det bara att 'trycka till'. Använde mig dessutom av Burst Mode i High Speed-läget. Många bilder blev det...

Har du trådutlösaren till FZ-30an?

Jag märkte at det är lätt att få skakningsoskärpa (trots bildstabilisering) vid avtryck (långa tider och tele) och funderar på att skaffa trådutlösaren.
 
Har bara en engelsk manual (eftersom jag handlade på Inwarehouse till lägsta pris) så jag använder dem termerna. Men det är alltså 'multibild' jag menar, då kameran tar ett antal bilder vid avtryck, kan vara oavbrutet så länge avtryckaren hålls ned.
 
Nej, ingen trådutlösare, jag använder 2-sekunders-timern ibland. Trådutlösaren vore inte fel, går det att använda en standardmodell (ej Panasonic)?
 
PeHa skrev:
Nej, ingen trådutlösare, jag använder 2-sekunders-timern ibland. Trådutlösaren vore inte fel, går det att använda en standardmodell (ej Panasonic)?

Standard. Tror inte det. I varjefall inte den som jag uppfattar som "standard" vilken ska skruvas fast. Panasonicens kabel sätts under vänstra luckan i "remote". 1 meter lång och fungerar såvitt jag vet som avtryckaren.
 
Var ut nu i lördags och tog en del kort även att inte vädret var det bästa. Måste pröva TCON17.
Fick en liten "lustig" efekt då jag inte drog på upp till 420 mm. Detta kort är taget med ca 150 mm. Så fort jag var under så blinkade "konverteringsikonen" rött. Men drog jag upp den till 420 mm så blev det fast och vit. Någon som har en förklaring på det?

Ang. mängden minne så har jag 2 GB (Panasonic High Speed) funger bra tycket jag.
 

Bilagor

  • båt_vinter.jpg
    båt_vinter.jpg
    38.1 KB · Visningar: 399
Thomas, vid 150mm får jag inte alls den där extrema vinjetteringen. Det ser ut ungefär sådär vid 2x (alltså 70mm) och blir bara ett titthål ännu längre ner. När jag zoomar upp så försvinner vinjetteringen helt ungefär då 4x visas dvs ca 140 mm och allt ovanför ser fint ut även om röda ikonen inte slocknar förrän vid full tele. Är det en TCON-17 med 55 mm gänga som du har (det finns ju några varianter)?

Inbyggda blixten går inte att aktivera om kameran är inställd för telekonvertering. Tror inte att hänsyn tas till telekonvertern på andra sätt. Man skulle ju kunna tänka sig att kameran prioriterar snabbare slutartider och att stabilisatorn optimeras men jag tror inte det, står inget i manualen.
 
Eller, kom just på, är det 150 mm inklusive konvertereffekten du menar, isåfall låter det ju som att de fungerar ungefär likadant ;-)
 
I bruksanvisningen står det att man ska se till att ikonen är vit för annars motsvarar prestandan inte specifikationen. Detta gäller väl vid användning av Panasonics DMW-LT55 förmodar jag. Om det är samma för TCON-17 vet jag inte.
 
PeHa skrev:
Thomas, vid 150mm får jag inte alls den där extrema vinjetteringen. Det ser ut ungefär sådär vid 2x (alltså 70mm) och blir bara ett titthål ännu längre ner. När jag zoomar upp så försvinner vinjetteringen helt ungefär då 4x visas dvs ca 140 mm och allt ovanför ser fint ut även om röda ikonen inte slocknar förrän vid full tele. Är det en TCON-17 med 55 mm gänga som du har (det finns ju några varianter)?

Jo då, det är en TCON-17 med 55 mm gänga allt.
Du har helt rätt... Ringen försvinner när ringen är satt till 135 mm (3x).
Gäller att ha koll själv oxå... :)
 
Ok, då var vinjetten utklarad.

Och Ulf, jag skulle tro att allt som gäller Panasonics LT55 för kamerans del gäller även den här konvertern, det är ju samma förstoring och så.

Men det vore ju intressant om någon hade en LT55 för att jämföra bildresultaten.
 
Tele och tele... För några månader sen köpte jag en WCON-07 vidvinkel till min Olympus C740. I förmiddags skruvade jag på den på FZ30. Det gick över förväntan. (Skulle gärna lagt in bild här, men vet inte hur man gör, den ligger i Nybörjare.)

Har läst lite på nätet om att det blir en liten, blurrig fläck exakt i centrum, och jag kan se den på vissa bilder, på andra inte. Man får anstränga sig för att hitta den.

WCON-07 ger motsvarande 24 mm istf 35, så nån jätteskillnad är det inte. Ibland vill man ha riktigt fet vidvinkel, skulle inte ha nåt emot runt 15 mm...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.