Lundbybo skrev:
Cropfaktorn, oavsett om det är 1.3, 1.5 eller 1.6, gör ju att det blir en brännviddsförlängning jämfört med vanlig 35 mm. Om man tittar på vinklar i förhållande till den mindre mindre sensorn så förstår man hur det hänger ihop. Det känns dock som även ljusinsläppet borde bli mindre. Det finns objektiv i kameramobiler som har 1:2.8 och jag ser inte de objektiven som särskilt ljusstarka. Den konkreta frågan är:
Är ett objektiv med bländaröppning 1:2.8 ljussvagare på en DSLR än på en SLR?
Om du, vilket jag starkt misstänker, menar den ABSOLUTA ljusstyrkan, d v s hur mycket ljus som kommer in kameran och faktiskt bidrar till att bygga upp bilden så är svaret obetingat JA!!!
Objektivets numeriska apertur på motivsidan (NA) är i normala fotosammanhang lika med ingångspupillens radie dividerat med avståndet mellan motiv och ingångspupill. Genom att kvadrera NA får vi direkt fram hur stor andel av motivets ljus som objektivet fångar upp.
Om objektivens motivvinkel och ingångspupill är lika kommer objektiven att samla in lika mycket ljus oavsett brännvidder, relativa bländartal eller sensorstorlekar.
Exempel: En 1,5-crop-sensor inställd på ISO 400 och ett objektiv inställt på 1:2,8 kommer att leverera samma bildresultat (brus, skärpedjup o d) som en tekniskt likvärdig småbildssensor inställd på ISO 900 och ett objektiv med 50 % längre brännvidd inställt på 1:4,2.
Om du mot förmodan menar med vilka vinklar ljuset faller in mot sensorns mitt så är de däremot lika. De RELATIVA bländartal som står på objektivet bestämmer hur det ljus som redan samlats in kommer att träffa sensorn och därigenom själva ljusintensiteten (fotoner per ytenhet) men säger inte ett jota om hur mycket ljus objektivets ingångspupill tagit upp. Små sensorer måste få fler fotoner per ytenhet (d v s ha objektiv med lägre relativt bländartal) för att kunna ta emot lika många fotoner på sin lilla yta och kunna bygga upp de olika bilddetaljerna med samma goda fotonstatistik.
Lundbybo skrev:
En extender på 2 eller 1.4 ger ju det fenomenet?
JA, och av exakt samma anledning! Med en 2X-konverter måste man backa till dubbla avståndet för att få samma motivutsnitt och då halveras NA om vi använder lika stor ingångspupill, d v s vi måste fyrdubbla exponeringstiden för att kunna samla in lika många fotoner.
Observera att det alltså INTE försvinner något ljus i konvertern (med undantag för några procent i reflexer i glasytorna) utan det är det fördubblade avståndet som orsakar ”ljusförlusten”. Fördubblar vi avståndet utan att samtidigt fördubbla ingångspupillen får vi ALLTID samma ”ljusförlust” oavsett vilken metod vi använder, gör vi sensorn mindre utan att sänka ISO-talet får vi samma exponeringstid men mer brus p g a mindre sensor, använder vi en telekonverter måste vi öka ISO-talet för att få samma exponeringstid och får då mer brus p g a det högre ISO-talet.