Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ovetenskaplig undersökning
- Trådstartare Vandraren
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Med småbild 135-film blir det inte många rutor per rulle som blir färdiga bilder. Kanske i genomsnitt 3 av 36? Använder mest småbild till dokumentation, gatufoto, semesterfoto, snapshots, bilder där kameran alltid hänger med. Med 120-film i mellanformat blir det nog fler, kanske 3-4 per 10/12-bildersrulle? Här är man mera noggrann, då det ofta är planerad fotografering som landskapsfoto och liknande, där man tar tid på sig och använder stativ.
Förvarar bilderna i Secol syrafria kartonger i olika storlekar inköpta på DITO.
Vandraren
Aktiv medlem
Med småbild 135-film blir det inte många rutor per rulle som blir färdiga bilder. Kanske i genomsnitt 3 av 36? Använder mest småbild till dokumentation, gatufoto, semesterfoto, snapshots, bilder där kameran alltid hänger med. Med 120-film i mellanformat blir det nog fler, kanske 3-4 per 10/12-bildersrulle? Här är man mera noggrann, då det ofta är planerad fotografering som landskapsfoto och liknande, där man tar tid på sig och använder stativ.
Det var precis så jag kände när jag satt och kollade på neg innan jag började slabba igår. Mycket "kill your darlings" och/eller välja ut en av flera alternativexponeringar.
Jag scannar all film lågupplöst för att få en snabb överblick istället för att kontaktkopiera. Här har jag dock upptäckt att en bild som ser bra ut på skärm inte alls säkert lämpar sig för kopiering på papper.
Syrafria kartonger skall härmed inköpas.
larsborg
Aktiv medlem
Gör en kontaktkopiering av alla negativ, både från färg och sv/v film, av alla 24-36-38 bilder blir några få ointressanta, missad skärpa, i övrigt rätt exponerade, de övriga körs upp till 10x15 cm, för att få en bättre helhet, varje set placeras i en egen liten fotopärm, med plastfickor, köpt en gång från Kodak, flera buntar köpte jag, bra att ha, svåra att få tag på idag.
I samma lilla pärm ligger negativen förvarade, fungerar helt utan ström, i motsatts till digitala arkiv, ha-ha!
I samma lilla pärm ligger negativen förvarade, fungerar helt utan ström, i motsatts till digitala arkiv, ha-ha!
millhouse
Aktiv medlem
Hur många rutor per 36-bilder rulle gör ni slutligen en genomarbetad kopia av, och hur förvarar ni era bilder? Alla kan ju inte hamna på väggen...
Nu tänker jag inte på "semesterbilderna" i 9x13-format utan kanske 18x24 och större.
Hej Hasse!
Nils är inne på den linje som jag har till viss del.Jag arbetar på olika "plan"- den egna fotograferingen och den som är på uppdrag.Den egna fotograferingen är då allt från "semester" till fotoutställningar med ett speciellt tema.För "semester"-bilder blir det ändå så att att jag har väldigt många rullar med mig hem.Efter att filmerna har framkallats så blir det ett antal bilder som man just då känner för mest.Dom andra finns där i neg-arkivet och kan sedan i efterhand bli bilder.Om jag håller på med en utställning så blir det måga rullar också men då har jag "testat" olika "bildtänk",-hur en bild skall återge det jag vill med utställningen.Ibland kan hela filmrullar "åka" till neg-arkivet.
Uppdrag faller nog sig själv, om det är reklambilder eller bröllop.
Allt kan låta underligt för andra men faktum är att den största "bilddödaren" är jag själv.Den roligaste men svårste jag varit med om var när jag för ett antal år sedan gjorde en utställning till Norska UD.Den gången var mitt material över flera år och cirka 3500 diabilder att forma en utställning från.Utställningen skulle vara på 100 bilder. Roligt, men f-n så mycket dålig sömn det blev under dom månder jag arbetade med den.