Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpt på avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Så fort jag tar porträttbilder på längre än 3 m avstånd med min canon550d (50mm-1,8 och 85mm) så blir det inte skarpt?!
Är det kameran det är fel på eller gör jag fel? Jag har testat kort slutartid, högre bländartal och hållet mig till lågt Iso..men aldrig blir det riktigt skarpt när jag laddar in bilderna i datorn..
Ska fota bröllop i sommar och börjar bli nervös..jag vill ju kunna ta fina skarpa bilder på brudparet på avstånd och ändå ha kort skärpedjup.

Snälla hjälp!!!
Vad beror detta på

Det är troligen någonting som inte riktigt stämmer med avståndsinställningen om du inte får skarpa bilder trots att du håller still och använder kort slutartid. Det är ett mycket vanligt fel hos systemkameror med fasdetektering för AF.

I korthet beror det på att kameran aldrig kontrollerar att det blir skarpt utan bara ställer in objektivet från ett oskarpt läge till ett där man hoppas att det ska bli skarpt. Det gäller inte bara Canon, utan det är lika för alla kameror som har AF på det sättet. En misspassning, som dels kan ligga i kameran, men som kanske i högre grad ligger i programmet som styr AF i objektivet. Eftersom det är ett komplext fel, där flera faktorer kan inverka, måste man kontrollera både kamerahuset och objektivet, vilket är mer komplicerat när man har optik från andra tillverkare än kameran.

Så om dina objektiv som har problemet är från Canon, då lämnar du in kamera och objektiv hos en auktoriserad Canon-verkstad för att åtgärda felet. Om grejerna är nya så ska det gå på garanti, men om de är äldre så kostar det.

Ok..inget svar man hade hoppats på direkt. Verkar både dyrt och krångligt. jag hela tiden tänkt att kameran inte är tillräckligt bra. Men det verkar ju galet att det kan vara fel på kameran..eller menar du objektiven? Finns det inget jag kan testa innan jag lämnar in den???

Prova kameran i LiveView-läge (inte quick-focus). Om d får skarpa bilder då så är problemet Autofokus som beskrevs tidigare. Men blir det lika oskarp så ärproblemet något annat. Troligen optiken.

I LiveView använder kameran kontrastfokus, vilken drar ojbektivet fram och tillbaka tills den hittar bäst kontrast.

Om prylarna är tillräckligt nya så går en AF-justering på garantin.

Petter ...

Prova kameran i LiveView-läge (inte quick-focus). Om d får skarpa bilder då så är problemet Autofokus som beskrevs tidigare. Men blir det lika oskarp så ärproblemet något annat. Troligen optiken.

I LiveView använder kameran kontrastfokus, vilken drar ojbektivet fram och tillbaka tills den hittar bäst kontrast.

Om prylarna är tillräckligt nya så går en AF-justering på garantin.

Petter ...

Ok tack..gäller detta kameran eller objektiven?
Alltså vart sitter felet?

Så fort jag tar porträttbilder på längre än 3 m avstånd med min canon550d (50mm-1,8 och 85mm) så blir det inte skarpt?!
Är det kameran det är fel på eller gör jag fel? Jag har testat kort slutartid, högre bländartal och hållet mig till lågt Iso..men aldrig blir det riktigt skarpt när jag laddar in bilderna i datorn..
Ska fota bröllop i sommar och börjar bli nervös..jag vill ju kunna ta fina skarpa bilder på brudparet på avstånd och ändå ha kort skärpedjup.

Snälla hjälp!!!
Vad beror detta på

Det må vara en självklarhet, men kan vara bra att klargöra. Du använder väl enpunktsfokusering så du själv bestämmer var du vill att skärpan ska vara?

Och en sak till.. du säger bara att det inte blir skarpt. På vilket vis blir det inte skarpt? Hamnar fokus för långt bak, för långt fram, eller är den rätt men bilderna blir ändå oskarpa?

Huruvida fokusen hamnar rätt eller inte kan du testa med ett fokuschart som du skriver ut och fokuserar på. Läs hela det här dokumentet och printa ut näst sista sidan för testerna:

http://focustestchart.com/focus21.pdf

Det är dock alltid bra att testa även på längre avstånd än nära närgränsen, så komplettera testet ovan med tester på föremål som ligger lite längre bort.

Ett annat ganska enket test att kolla om skärpan hamnar rätt är att fokusera på en dataskärm från lagom avstånd (kameran på stativ!) och knäppa av nån bild. Prova manuell fokus också med liveview på; då du ser maximalt med moaré i dataskärmen så är skärpan rätt enligt sökaren. Kolla då också om focus confirmation visar att skärpan sitter rätt eller om det visar fel. Blir det oskarpt med autofokusen eller om focus confirmation visar att du är utanför fokus när du får skarpast möjliga resultat med manuell fokusering, borde objektiven och helst också kameran (och i så fall även resten av dina objektiv) skickas för kalibrering.

Har du någon exempelbild att visa? Att diskutera bildproblem utan att ha en bild att titta på är alltid svårt, och leder ofta bara till gissningar och spekulationer.

Hej!
Jag tänker att jag slänger in min fråga i denna tråd då jag har funderingar på ungefär samma sak.
Jag har en canon 5D och ett objektiv 24-70mm, jag har upplevt att fokusen inte legat rätt och lämnat in rubbet till canon som kalibrerade det.
Men jag kan vara nitisk, men jag tycker fortfarande inte att skärpan sitter 100% vid bländare 2,8 på längre avstånd.
Finns det någon längsta gräns för när man kan använda en så stor bländare? Jag har försök testa fram men tycker det är svårt att veta vad oskärpan kan bero på, jag kan vara ostadig på handen och objektivet har ju ingen stabilisering.
Så frågan är alltså var går närgränsen? Någon klok person som vet?

Tack!

Maria

Ett 24-70/2,8 brukar sällan vara som skarpast på just f/2,8. Skärpan blir förmodligen bättre om du använder t.ex. f/4 eller f/5,6, men då blir förstås också skärpedjupet längre, och du får längre slutartider (eller högre ISO).

Som vanligt är exempelbilder väldigt bra att få se.

Tekniskt tror jag inte att det finns någon bortre gräns för skärpan. Kolla här http://www.dofmaster.com/dofjs.html för att se vilket skärpedjup du får vid olika inställningar.
Problemet kan vara att inte ens ett mycket bra zoom-objektiv förmår att återge alla detaljer som ligger mycket långt bort. Hur långt bort är "långt bort" enligt dig?

Det blir mer luft mellan objekt och objektiv och det påverkar, speciellt om det är varm luft som stiger (dallrar). Så visst borde det finnas även en teoretisk gräns.

Förvisso, men avståndet är det samma oavsett vilken bländare man använder. Bländare 8 ger säkert skarpare bilder än bländare 2,8 men det har inte med avståndet mellan objekt och kamera att göra.

Tack alla.

Det är ett canon-objektiv 24-70 mm 2,8 och jag tänker att "långt bort" för mig kan vara 15-20 meter.

Men jag skulle så gärna vilja ha oskärpan som 2,8 ger samtidigt som ögon till exempel är skarpa, jag har fotat ett antal bröllop och irriterat mig på att skärpan inte alltid sitter när jag väl får in bilderna i datorn, även om de ser OK ut på displayen(som för visso är mycket mindre).

Med det objektivet borde det bli skarpt också på full glugg vid såna avstånd. Om det inte blir skarpt så är någonting fel, och det gäller att luska ut vad som är fel.

Du har fått ett antal tips här, men det kan vara svårt att riktigt förstå hur man ska göra för att testa skärpan på ett 70 mm på femton meters håll. Där funkar ju inte testbladet, som är gjort för att testa på mellan en och två meters håll, exempelvis genom att med kameran på stativ i ögonhöjd och bladet på golvet ungefär lika långt bort, ta en provbild med full öppning och enpunktfokuserat på det tjocka strecket.

För att prova fokuseringen på femton meters håll, kan exempelvis ett broräcke fungera bra. Helst om det finns en skylt att fokusera på, och man kan se staketspjälorna hitom och bortom det man ställer fokus på. Då kan man få en uppfattning om skärpan ligger närmre eller längre bort, eller om den ligger där den ska. Bästa vinkeln är kanske mellan 30 och 45 grader mot räcket, så att man ganska tydligt kan se spjälorna och utvärdera var skärpan hamnar och var den börjar bli sämre hitom och bortom det skarpaste.

För att prova att objektivet kan ställas skarpt kan du använda direktvisning, och då använder ju kameran kontrastavkänning. Manuellt med förstorad bild på skärmen bör också visa om du alls kan få skarpt med objektivet. Men sökaren är dessvärre ganska dålig för att ställa skärpa manuellt, så det bästa är att använda skärmen om du vill se om det går att få bättre skärpa än AF.

Och om det är AF som inte stämmer, så är det lämna in kameran och objektiven som gäller.

Tack alla.

Det är ett canon-objektiv 24-70 mm 2,8 och jag tänker att "långt bort" för mig kan vara 15-20 meter.

Men jag skulle så gärna vilja ha oskärpan som 2,8 ger samtidigt som ögon till exempel är skarpa, jag har fotat ett antal bröllop och irriterat mig på att skärpan inte alltid sitter när jag väl får in bilderna i datorn, även om de ser OK ut på displayen(som för visso är mycket mindre).

15-20 meter till motivet innebär, även på 70 mm, att motivet blir en ganska liten del av den totala bilden. Ju mindre motivet är i bilden desto färre pixlar blir det för att skapa motivet (du kanske beskär också?) och därmed blir skärpan i den slutliga bilden sämre.

Återigen: bildexempel tack. Med förklarande data: ISO, bländare, slutartid samt info om eventuell beskärningsgrad.

Hej, en annan enkel variant för test av AF på lite håll är att ställa en ensam gubbe på gräsmatta. Det motivet kan inte missuppfattas av AF och man ser tydligt i gräset var det skarpa området ligger.

Tack för alla tips, jag ska ge mig ut och testa om det är AF som kanske krånglar. jag har trots allt lämnat in objektiven och kameran för kalibrering hos Canon då jag tyckte att det inte funkade sist, men är ändå som sagt inte helt nöjd.

Jag bifogar två bilder, de kan se skarpa ut så här men öppnade i PS och insoomade till 100% så är de inte det. Jag stod kanske 8-10 m från paret här och använde 2,8. tiden minns jag inte men iall afall 1/125 (som minst) och Iso försökte jag hålla på max 400 (kan nog varot mindre också).

/Maria

Bilagor

• IMG_0562.jpg
    IMG_0562.jpg
    24 KB · Visningar: 187
  • IMG_0608.jpg
    IMG_0608.jpg
    17.5 KB · Visningar: 189
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar