Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpt på avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag bifogar två bilder, de kan se skarpa ut så här men öppnade i PS och insoomade till 100% så är de inte det. Jag stod kanske 8-10 m från paret här och använde 2,8. tiden minns jag inte men iall afall 1/125 (som minst) och Iso försökte jag hålla på max 400 (kan nog varot mindre också).

/Maria

Bildstorleken som de är postade här visar ingen skärpa någonstans, det är nödvändigt att ta ut ett mindre utsnitt om man ska kunna se det på bilder som postas direkt på Fotosidan. Om du kan lägga bilder med högre upplösning på någon annan plats och länka, kan man kanske se bättre.

På bilden med trädet har du tillräckligt stort djup för att kanske kunna se om det finns skärpa längre bort, och på den framför byggnaden kan du ju se om skärpan är bättre på dörren än på paret. Det är typiska fel som brukar förekomma på DSLR, och det är ganska enkelt att åtgärda. För att få det rätt ska man skicka in alla objektiven och kamerahuset, och det kan ändå så småningom ändra sig med tiden, så att man får göra om. Men om man har tur behövs det bara en gång.

På objektiv utan IS är det svårt att få skarpt på så lång tid som 1/125 med 70 mm eller mer när man tar på fri hand. Varje stöd man kan ta hjälp av kan vara av stort värde. enbensstativ är en rätt vettig lösning om man behöver vara mycket rörlig. Det dämpar kamerarörelse även om det inte står mot marken, och ibland kan man stöda det mot kroppen, hopskjutet. Ett litet bordsstativ som man stöder mot bröstet kan också vara en hjälp att få bättre skärpa, men helst kanske man inte bör gå så långt bort som mer än fem meter, så att man måste öka brännvidden mycket över 50 mm.

Det finns nästan inga bilder som är riktigt skarpa vid 100%. Det viktiga är ju att bilden upplevs som skarp i den storlek som ska visas på skärm eller skrivas ut, vilket sällan är mer än A4. Jag tycker att det är omöjligt att avgöra hur bra skärpan är på de små bilder som du bifogat. När du tittar på bilden i 100%, upplever du då att skärpan är som bäst där du valt att fokusera, eller sitter bästa skärman hitom eller bortom den punkten? Använder du en central fokuspunkt eller flera. Jag tycker att det är svårt att få riktigt bra skärpa om man låter kameran välja fokuspunkt(er). Jag använder nästa uteslutande enbart centrumpunkten.

Det är i verkligheten orealistiskt att kräva av en kamera att den alltid ska sätta skärpan exakt när man pixelpeepar i hundra procent. Då sitter man ju och tittar på ett utsnitt från en bild som är flera meter stor. Ju fler pixlar desto större bild. En enkel regel är att ser bilden bra ut i 50% så blir det bra.

Det finns ett knep för att verkligen få skärpan rätt, och det är att gaffla fokusen. Låt kameran fokusera, sedan vrider du fokus manuellt lite utanför fokus. Sedan tar du en serie bilder samtidigt som du sakta manuellt fokuserar tillbaka och förbi punkten där kameran fokuserade. Då lär du garanterat få minst en bild som sitter som ett smäck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar