cocuyo
Avslutat medlemskap
Jag bifogar två bilder, de kan se skarpa ut så här men öppnade i PS och insoomade till 100% så är de inte det. Jag stod kanske 8-10 m från paret här och använde 2,8. tiden minns jag inte men iall afall 1/125 (som minst) och Iso försökte jag hålla på max 400 (kan nog varot mindre också).
/Maria
Bildstorleken som de är postade här visar ingen skärpa någonstans, det är nödvändigt att ta ut ett mindre utsnitt om man ska kunna se det på bilder som postas direkt på Fotosidan. Om du kan lägga bilder med högre upplösning på någon annan plats och länka, kan man kanske se bättre.
På bilden med trädet har du tillräckligt stort djup för att kanske kunna se om det finns skärpa längre bort, och på den framför byggnaden kan du ju se om skärpan är bättre på dörren än på paret. Det är typiska fel som brukar förekomma på DSLR, och det är ganska enkelt att åtgärda. För att få det rätt ska man skicka in alla objektiven och kamerahuset, och det kan ändå så småningom ändra sig med tiden, så att man får göra om. Men om man har tur behövs det bara en gång.
På objektiv utan IS är det svårt att få skarpt på så lång tid som 1/125 med 70 mm eller mer när man tar på fri hand. Varje stöd man kan ta hjälp av kan vara av stort värde. enbensstativ är en rätt vettig lösning om man behöver vara mycket rörlig. Det dämpar kamerarörelse även om det inte står mot marken, och ibland kan man stöda det mot kroppen, hopskjutet. Ett litet bordsstativ som man stöder mot bröstet kan också vara en hjälp att få bättre skärpa, men helst kanske man inte bör gå så långt bort som mer än fem meter, så att man måste öka brännvidden mycket över 50 mm.