Annons

Oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

czappa

Aktiv medlem
Jag får oskarpa bilder med min D100. Exempel på detta är lite svårt att visa här på detta forum men jag lägger upp en bild som hustrun tog med 20-35mm 1:2.8 objektiv, kameran i A läge ISO 200 med bildformat Fine L.
Någom med tips om problemet?

Bilagor

• dsc_00151.jpg
    dsc_00151.jpg
    58.1 KB · Visningar: 846
Det gamla planka framför objektet syndromet har plågat fotografer i alla tider. Mycket svårt läge!
Byt fru?

Mina kameror har också en tendens att ge suddiga bilder när min sambo håller i dem...
Vet inte riktigt varför, bildstabilisator kan vara en bra idé.. =)

Nej men allvarligt talat, skärper du dom i efterhand eller något i datorn?

Kikade på dina bilder som du lagt upp på FS och dom ser ju OK ut fast hade sett bättre ut med lite USM i Photoshop...

I stort sett alla foton tagna med DSLR blir ju lite "mjölkiga" innan skärpning.

Ahaa.. Trode att det inte skulle behövas manipulera foton med en hyfsad kamera. Men det är väl sådant man får leva med!

czappa skrev:
Ahaa.. Trode att det inte skulle behövas manipulera foton med en hyfsad kamera. Men det är väl sådant man får leva med!

Digitala kameror (även proffsmodellerna) har ett filter framför sensorn som gör att bilderna måste skärpas i efterhand. Fotograferar man i jpeg gör oftast kameran det automatiskt (och inte alltid helt bra), men kör man i råformat bör bilderna skärpas i bildbehandlingsprogrammet.

Kollade upp kameran extra noga och upptäkte att det var inställd på: ingen skärpning utföres.
Ställde om den till: bilder bearbetas för ökad skärpa. Och vips så blir bilderna mycket skarpare.

Bra finess.

Mvh Kari

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto