Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

kellton

Aktiv medlem
kanske en dum fråga men jag måste alla fall fråga. Har en Canon 50D och har stött på ett problem ofta blir bilderna oskarpa med mitt objektiv Efs 17-55 inte oskarp när jag skjuter utan i kameran och på datan är det oskarp vad beror detta på ??

Vad för oskärpa - Felfokus? Skakoskärpa? Rörelseoskärpa? Eller är bilden bara lite oskarp då du ser på den i 100% förstoring på skärmen? Det är omöjligt att säga vad som är fel förrän du gett mer information.

Prova ta en bild i svag belysning på iso 100, bländare f/8, 1/60s slutartid och med den interna blixten påkopplad. Fokusera på nåt som är kanske 1-1½ meter från kameran, t.ex. någons ansikte, och ta en bild. Blixten gör att du fryser motivet under en superkort period (långt under 1/1000s) och du borde få till skarpast möjliga bild om allt är i sin ordning. Blir bilden ändå oskarp av nån anledning får du gärna lägga upp en exempelbild så vi ser vad du menar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar