Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Var på mantorp för ett par helger sedan och fota men när jag ladda hem bilderna så upptäkte jag en viss oskärpa i många bilder .
Men vissa var ok kolla på dessa 2 bilder dom är tagna med samma iso/tid dock så skiljer bländaren . Beror oskärpan på bil bilden att jag har "skakat" el är det något annat som är fel ? Bilen står nästan still på bilden ifråga .Större bilder ligger i mitt allbum

Bilagor

• Skräp.jpg
    Skräp.jpg
    25.3 KB · Visningar: 629
  • _DSC1318-2.jpg
    _DSC1318-2.jpg
    12.4 KB · Visningar: 629
Det finns två olika alternativ, antingen har du rört kameran, eller så har det du fotat rört sig.

Kortare slutartid och du slipper båda två.

Nog tycker jag att både tid å bländare borde räcka då bilen rör sig i kanske 10-15 km .Alla data står i EXIF filen på bilderna i mitt allbum objektivet är ett Sigma AF 70-300/1;4-5.6 DL Zoom Macro

Senast ändrad:
Nog tycker jag att både tid å bländare borde räcka då bilen rör sig i kanske 10-15 km .Alla data står i EXIF filen på bilderna i mitt allbum objektivet är ett Sigma AF 70-300/1;4-5.6 DL Zoom Macro

Med all respekt för dig så tycker jag nog att du kunde bemöda dig med att skriva ut detta här då och inte tvinga folk att börja leta i dina bilder. Och fö så hittar jag inte ens dom bilderna hos dig.

/Håkan

edit annars kan mycket påverka. Slutartid, rörelseoskärpa, felfokusering och inte minst kan olika bländare ge olika skarpt resultat.

På bilbilden ser det nästan ut som fokus ligger bakom bilen, på staketet. Men det är svårt att se på den lilla bilden. Jag brukar leta i bilden och se om det är fokus någonannanstans om den är oskarp när jag vill veta vad som gått fel.

Hej Affe. Jag hittar inte bilderna i större format i ditt album som du skriver. Inte de bilderna du visar i tråden i alla fall. Jag hittar inte EXIF infon i de få bilder du har ligger där heller. Det gör det ju lite svårt att svara på din fråga. Men som redan påpekats så handlar det nog till viss del om rörelseoskärpa. En sak att tänka på är ju att panorera med det rörliga objektet (bilen) när du trycker av och inte lita till att slutartiden ska kunna frysa motivet helt. Detta karäver en del träning. Men det kanske du redan tänkt på.
En annan sak är att du kanske ställer för höga krav på objektivet du har. Dels är det en zoom, och zoomar bygger ju alltid optiska kompromisser i jämförelse med ett fast objektiv. Dels är det en väldigt billig telezoom. Om bilden i tråden på kvinnan är en telebild med zoomen i längsta läget tror jag du får nöja dig med den skärpan. Bättre ljusförhållanden och en stadigare hand (stativ?) kan kanske hjälpa en del. Men alltför stora krav tror jag inte du ska ställa.
Detta sagt med reservation för att jag inte kunnat skärskåda bilderna och EXIF ordentligt.

/Jerry.

Bilbilden är felfokuserad. Porträttet blir inte skarpare med det objektivet. Testat att skärpa i PS? Bilder tappar mycke skärpa när man skalar ner dem för att lägga in på internet, så brukar behövas efterskärpning.

Gjorde en test igår fotade bilar på motorvägen med mitt objektiv å sedan lånade jag ett motsvarande minolta objektiv och det vart skillnad kan jag säga så en viss del i oskärpan ligger i objektivet
helt klart Så det blir till å sammla ihop lite kulor å köpa ett bättre objektiv fram över
Men tack i alla fall för visat intresse å svar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar