Annons

Oskarpa bilder - vad gör jag för fel??

Produkter
(logga in för att koppla)
Då innebär det att alla mina objektiv ger en högre brännvidd än angivet pga min lilla sensor eller?

Kanske slår jag till ändå, jag tycker att när jag kör på "18 mm" med mitt sigma 18 - 200 så får jag med rätt mycket på korta avstånd. "20 mm" borde ju ligga rätt nära "18 mm" så det får väl gå... Fast man i verkligheten använder motsv 30 - 35 mm....
 
Då innebär det att alla mina objektiv ger en högre brännvidd än angivet pga min lilla sensor eller?

Kanske slår jag till ändå, jag tycker att när jag kör på "18 mm" med mitt sigma 18 - 200 så får jag med rätt mycket på korta avstånd. "20 mm" borde ju ligga rätt nära "18 mm" så det får väl gå... Fast man i verkligheten använder motsv 30 - 35 mm....


Nja, alltså brännvidden är den samma, men utsnittet är annorlunda så att man får ett "upplevt bildutsnitt" som är annorlunda. (För din kamera är det faktor 1.6 som gäller)
 
Nu känner jag att jag inte hänger med dig riktigt... Hur uppfattar man utsnittet? Vad menar du med utsnitt?

mvh Jonas


Ställ en APS-C kamera (som du har) och en Fullformatskamera (Exempelvis 5DMkII) på EXAKT samma ställe och ta en bild med ett 50mm objektiv på bägge.

Det kommer att SE UT som om om bilden från din kamera är mer "inzoomad".

Sätter du ett 80mm objektiv på 5DMKII så kommer bilderna att "se likadana ut".

Men bränvidden är INTE ändrad, bara utsnittet/bildvinkeln.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor
 
Jag har inte läst alla inlägg så detta kan möjligen redan ha påpekats. Jag hade tidigare en EOS 40 D och på den fanns en inställning för att justera objektivets skärpa till kameran. Det var en liten ratt som satt intill objketivet och som var till för att finjustera skärpan. Eftersom du verkar ha samma problem med alla objektiv så kan det vara så att du eller någon skruvat på den ratten om den nu finns på din kamera. Titta i instruktionsboken om det finns en sådan ratt.
 
Jag har inte läst alla inlägg så detta kan möjligen redan ha påpekats. Jag hade tidigare en EOS 40 D och på den fanns en inställning för att justera objektivets skärpa till kameran. Det var en liten ratt som satt intill objketivet och som var till för att finjustera skärpan. Eftersom du verkar ha samma problem med alla objektiv så kan det vara så att du eller någon skruvat på den ratten om den nu finns på din kamera. Titta i instruktionsboken om det finns en sådan ratt.

Nä du har verkligen inte läst alla inlägg! I den här tråden har vi pratat om fokuspunkt och rörelseoskärpa. Och en avstängd bildstabilisator.


Petter ...
 
Som precis blivit förklarat är en brännvidd alltid samma, oberoende av kameran du monterar objektivet på. Men det ger olika utsnitt på olika sensorstorlekar.

Så 20mm på det nämnda Sigma 20/1.8 bör ge ganska exakt samma bildvinkel som om du ställer "20mm" på din zoom - samma sak gäller alla objektiv. Det som står på gäller.

20mm är dock inte så tuff - helt ok, men av Sigmas tre vidvinkelalternativ 20, 24 och 28mm F1.8 så föredrar jag helt klart 24mm. Skarpast, mest användbar. Jag tycker att 20mm är för vid bildvinkel att ha som standardobjektiv på kameran, men det är ju jag personligen. Prova sätta en tejpbit över zoomringen på din zoom - ställd på 20mm. Prova sedan att gå runt och fota lite... Ganska jobbigt.

http://photo.net/equipment/sigma/sigma20-vs-canon2035
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=639

Bor du i Sthlm? isf:
http://www.blocket.se/stockholm/Sig...n_17_50mm_2_8_Canon_32061017.htm?ca=23_11&w=3
 
Men hur är det med fattningen? Fungerar Sigma EX 20/1,8 DG fysiskt på min Canon EOS 1000? Det står "Sigma EX 20/1,8 DG för Canon AF". Har inte riktigt fattat AF / EF grejen. Enligt vissa personer på vissa trådar så står AF för autofokus och att det inte har med saken att göra, andra säger att AF är gamla motsvarigheten för EF...


Det behovet jag har är att ha ett objektiv som fungerar i mindre rum med dåligt ljus, typ trevliga middagar med kompisar där man vill få med flera personer på samma bild...

Men jag är öppen för förslag...
 
Men hur är det med fattningen? Fungerar Sigma EX 20/1,8 DG fysiskt på min Canon EOS 1000? Det står "Sigma EX 20/1,8 DG för Canon AF". Har inte riktigt fattat AF / EF grejen. Enligt vissa personer på vissa trådar så står AF för autofokus och att det inte har med saken att göra, andra säger att AF är gamla motsvarigheten för EF...

Står det för "Canon AF" så ska objektivet fungera på din kamera, AF är en generisk förkortning för AutoFokus. EF är Canons beteckning för autofokusobjektiv avsedda för EOS kameror, EOS är i sin tur Canons beteckning för sina autofokuskameror. Så ett EF objektiv är underförstått också ett AF objektiv.

Det behovet jag har är att ha ett objektiv som fungerar i mindre rum med dåligt ljus, typ trevliga middagar med kompisar där man vill få med flera personer på samma bild...

Det finns få alternativ till den specifikationen, 20/1.8 är helt klart det vidvinkligaste du kan hitta med så stor bländaröppning för din kamera. Vill du ha vidare vinklar tappar du genast ljusstyrka, det bästa du då kan få är förmodligen Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX men det är i gengäld rätt så rejält vidvinkligt. (Det finns även 14/2.8 från flera tillverkare, men jag rekommenderar då ändå zoomen.)

Själv tycker jag att 20 mm är en ganska trevlig brännvidd på din kamera, du får med mer av motivet utan att det som är i kanterna förvrängs markant.
 
... Jag hade tidigare en EOS 40 D och på den fanns en inställning för att justera objektivets skärpa till kameran. ....

Jag kollade på min nyinköpta 40D. Hade jag missat denna fina knapp? Men tyvärr. Jag kunde inte hitta någon sådan knapp. Tittade i instruktionsboken också för säkerhets skull.

Det måste vara en missuppfattning. Mikrojustering kom på 50D om jag minns rätt, försvann igen på 60D men finns på 7D och uppåt.

Bara så nu ingen springer och köper en 40D av det skälet och blir besviken....

Till ämnet: Förr, när man hade en analog spegelreflex med en snittbild i sökaren var det lätt att sätta skärpan rätt. Det har hänt mig många gånger att autofokus luras på mina digitala kameror, och jag börjar allt oftare ställa skärpan manuellt i situationer med stor bländare och lite långre brännvidder (om jag hinner). Men de digitala kamerornas sökare är inte lika bra till detta som de analoga oftast var.
 
... Det har hänt mig många gånger att autofokus luras på mina digitala kameror, och jag börjar allt oftare ställa skärpan manuellt i situationer med stor bländare och lite långre brännvidder (om jag hinner). ....

Visst är det så. Autofokus är ingen garanti för rätt fokus, precis som att exponeringsautomatik inte är någon garanti för rätt exponering. Det är bekvämligheter som ger hysat resultat för det mesta. Och ibland mer än hyfsat. När mina döttrar i lågstadieåldern lånar min kamera ställer jag in den på helautomatik, och det är riktigt förunderligt hur himla skarpa och välexponerade bilder de tar.
Ett tag tyckte jag att de lyckades bättre än jag. Bilderna var gnistrande skarpa ända ner på pixelnivå i kamerans display, vilket mina bilder inte är. Jag kom sedan på vad skillnaden egentligen var. I fullauto använde kameran bildstilen standard vilken lägger på några steg skärpa direkt. Själv brukar jag använda bildstil neutral och istället lägga på skärpa i efterbehandling om jag vill. Men då blir det också stor skillnad i displayen.

Och då ett tips till trådskaparen. Bilden på din grabb i vardagsummet är tagen med bildstil porträtt. Den bildstilen är avsedd för att "softa" bilderna något så att inte rynkor mm framgår så bra. Om du inte fotar i RAW, och inte efterbehandlar bilderna bör du välja bildstil som passar det resultat du vill ha.


Petter ...
 
...Och då ett tips till trådskaparen. Bilden på din grabb i vardagsummet är tagen med bildstil porträtt. Den bildstilen är avsedd för att "softa" bilderna något så att inte rynkor mm framgår så bra. Om du inte fotar i RAW, och inte efterbehandlar bilderna bör du välja bildstil som passar det resultat du vill ha.


Petter ...

Hur får ni fram exif-data ur bilderna? När jag höpgerklickar och trycker på egenskaper ser jag bara de mest grundläggande uppgifterna som antal pixlar och filstorlek.

F ö anser jag att man ska undvika allt vad bildstilar och sånt heter som pesten. Det blir så lätt fel. Kör helst i RAW med neutral inställning. Om man kör JPEG kan man göra en egen grundinställning med lite ökad kontrast, skärpa och mättnad. Men bara lite!
 
Hur får ni fram exif-data ur bilderna? När jag höpgerklickar och trycker på egenskaper ser jag bara de mest grundläggande uppgifterna som antal pixlar och filstorlek.

F ö anser jag att man ska undvika allt vad bildstilar och sånt heter som pesten. Det blir så lätt fel. Kör helst i RAW med neutral inställning. Om man kör JPEG kan man göra en egen grundinställning med lite ökad kontrast, skärpa och mättnad. Men bara lite!

Jag måste lägga till att en egen grundinställning bara är möjlig i det som Canon kallar "kreativa zonen" dvs P, Av, Tv, M och A-dep.

Man går in i meny 2, bildstil, egen 1 och sätter förslagsvis skärpa till 3 eller 4, kontrast till 1 eller2 och mättnad till 1 eller 2. Då får man lite mer "tryck" i bilderna direkt ur kameran. Canon är ganska försiktiga i sin grundisntällning jämfört med t ex Nikon som ger mycket mer kontrastrika och mättade bilder. Men det är alltså en inställningsfråga.

Det här fungerar rakt av med JPEG

Kör man RAW däremot måste man använda DPP som råkonverterare (det som följer med kameran) för att få med de inställningar man gjort. Andra råkonverterare som Adobe ACR (inbyggt i Elements) eller Lightroom gör inte det däremot och i så fall kan man llika gärna strunta i inställningarna. Men då fixar man det lätt själv i efterhand, och det är det som är så kul med digitalfotografering!

Det här kanske var överkurs, men man kan ju alltid prova lite. Själv kör jag RAW med neutral grundisntällning och fixar allt efteråt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.