Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder - vad gör jag för fel??

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt ärligt tycker jag det är konstigt att många inte kan se vad (och hur) det är oskarpt.

I den senaste bilden är fokus satt rätt. Ingen tvekan om saken. Däremot har du nästan 10 pixlars skakoskärpa i Y-led (upp/ner). Alla kanter som är vertikala är skarpa, alla kanter som är horisontella är suddiga.

Det som är lite lustigt (i denna bilden) är att om man tittar t.ex på bänken långt bak i bakgrunden är effekten mycket tydligare.

-Antagligen har alltså DU rört dig i höjdled medans du tog kortet, men hållt kameran så att den hela tiden pekar exakt mot något på pojken (antagligen ansiktet).

Tänk på att hålla kameran stadigt, och att försöka stå still när du trycker av.

Jag tycker det är minst lika konstigt att du uttrycker dig som du gör, om jag ska vara ärlig. :)

"I den senaste bilden är fokus satt rätt.", skriver du. Om tanken var att få barnet i fokus så är fokuseringen inte korrekt utan ligger för långt fram. Det kan mycket väl vara så att pojken rört sig i djupled mellan fokusering och exponering.

Sedan håller jag med dig om att bilden drabbats av skakningsoskärpa. Att det är skarpare i mitten beror helt enkelt på att skakningarna inte märks lika mycket där som ute i kanterna där vidvinkeln påverkar mer.
 
Handhållet med slutartiden 1/25 är väldigt, väldigt svårt att få skarpt. Att fota barn i rörelse är definitivt inget som gör saken lättare. :)

....

Håller med. Jag tror att tumregeln är ganska gammal. Vid slutartider längre än 1/125 brukar jag söka stöd mot dörrposter, stolpar, vad som helst som finns i närheten.


Petter ...
 
Vad bra att det är mig det är fel på och inte utrustningen. Kan låta ironiskt men jag menar det. Då går det ju att fixa utan större kostnader.

Jag kan erkänna att jag inte har någon större koll på hur man får till en bra exponering. Jag fattar grundprinciperna med slutartider och bländare etc men har aldrig satt mig in i det ordentligt. Läste boken "hur man tar bra bilder" eller vad den hette som kom med kameran men det är så mycket information att man glömmer av vad man läste först.

Min uppfattning var att i läge "P" så skall kameran sköta slutartiderna och bländaren med mera. Tydligen är detta inte fallet?? Vad som är konstigt är att jag har behärskat "P" innan då jag tog bra kort i början. Men uppenbarligen har jag någonstans längs vägen "kluddat till det"...


Om jag säger så; Vart online kan man hitta bra och pedagogiska tips och tricks? Känns som om jag måste repetera grunderna igen...


Tack för hjälpen

mvh Jonas
 
Vad bra att det är mig det är fel på och inte utrustningen. Kan låta ironiskt men jag menar det. Då går det ju att fixa utan större kostnader.

Jag kan erkänna att jag inte har någon större koll på hur man får till en bra exponering. Jag fattar grundprinciperna med slutartider och bländare etc men har aldrig satt mig in i det ordentligt. Läste boken "hur man tar bra bilder" eller vad den hette som kom med kameran men det är så mycket information att man glömmer av vad man läste först.

Min uppfattning var att i läge "P" så skall kameran sköta slutartiderna och bländaren med mera. Tydligen är detta inte fallet?? Vad som är konstigt är att jag har behärskat "P" innan då jag tog bra kort i början. Men uppenbarligen har jag någonstans längs vägen "kluddat till det"...


Om jag säger så; Vart online kan man hitta bra och pedagogiska tips och tricks? Känns som om jag måste repetera grunderna igen...


Tack för hjälpen

mvh Jonas

Den bok du fick med kameran är väldigt bra. Läs kapitlet om exponering så kommer du att få den kunskap du behöver för att undvika de vanligaste nybörjarproblemen.
 
Det är nog inte säkert att det är du som "klöddat till det" - om vi uttrycker det som så.

-Det är möjligt att ditt kamerahus fått sig en smäll. Det vet vi inte. Om spegeln ändrat sig bara lite, lite kan detta förorsaka att kameran "ofta" fokuserar lite framför det du siktat på. Detta kan du bara komma fram till genom att titta på bilderna lite nogrannare, och försöka se var i bilden det är skarpast - och om denna punkt stämmer med det du (antagligen) siktade på.

Detta kollar du säkrast utomhus i stabilt dagsljus. Använd "A"-läget på kameran och så stor bländare som möjligt (maxbländaren objektivet klarar). Lägg nåt lagom stort & kontrastrikt på marken - på ett underlag där man tydligt ser vad som är skarpt eller inte. Singel är bra, gräs är bra - t.ex. Se bilderna nedan. Själv testar/kontrollerar jag så mycket utrustning att jag har ett par färdiga pappskivor i hyllan, och ett par i fotoväskan. Bra när man måste kontrollera t.ex ett lånat objektiv så att det fungerar med de egna kamerahusen.

Om objektivet har lite större bländare kan det då se ut så här:
http://ezpicshare.com/images/gravel1200.jpg
-Ganska lätt att se var fokus ligger!

Det är bra om det är bra ljus ute så att du hamnar på ganska korta slutartider (1/400 eller snabbare, det gör inget om du måste använda ISO400 för att få ner tiderna!) - då vet du att bilderna inte påverkas speciellt mycket av skakningar. Det är ju fokuseringen, inte skakningarna du kollar med detta.

Glöm inte att kolla all zoomlägen.... Börja på 18mm, ganska nära (2m?) och backa efter hand som du zoomar in. 200mm använder man ju oftast på 5m+ avstånd.

När detta är kollat vet du att kameran / objektivet är ok. Eller ja.... Bara för att det fokuserar rätt på 2-5m betyder inte att det fokuserar rätt på 50m+ - men det är en annan sak.
 

Bilagor

  • gravel_400.jpg
    gravel_400.jpg
    93.1 KB · Visningar: 367
  • model_400.jpg
    model_400.jpg
    98.2 KB · Visningar: 363
Vilka tider du klarar av att handhålla bilder med får du komma fram till själv. Det kan skilja väldigt mycket från person till person - och det skiljer du dessutom en hel del på vilka krav man har!

Men normalt sett gäller det som upprepats tidigare - samma slutartid som brännvidden, om inte det du fotograferar rör sig snabbt - då är det kortare tider som gäller (om det går).

P-läget brukar funka bra.

Någon som är duktigare på Canons instegskameror än jag kanske kan hjälpa dig med hur man ställer in Auto-ISO i ett vettigt läge - detta hjälper också en hel del. Oftast är det bättre med lite brus än med suddiga bilder.

Och som sagt - TITTA på bilderna. Oftast är det ganska lätt att se varför en bild har blivit oskarp om man lägger lite eftertanke bakom.
 
Kameran har aldrig varit tappad. Men en gång var jag med på en skjutning med militären och tog plats ganska nära granatgevärsskytten. Ganska hög tryckvåg när den skjuter. Direkt efter tänkte jag att det nog inte var så smart men jag testade aldrig där och då. Nu var det ett tag sedan så svårt att dra slutsats av det. Men jag skall ut på gräsmattan och testa fokuspunkten kontra resultatet...

tackar
 
Kameran har aldrig varit tappad. Men en gång var jag med på en skjutning med militären och tog plats ganska nära granatgevärsskytten. Ganska hög tryckvåg när den skjuter. Direkt efter tänkte jag att det nog inte var så smart men jag testade aldrig där och då. Nu var det ett tag sedan så svårt att dra slutsats av det. Men jag skall ut på gräsmattan och testa fokuspunkten kontra resultatet...

tackar

Mitt råd är att du först tar bilder med lämpliga inställningar. Att försöka hitta kamerafel är verkligen ingen lätt uppgift. Dessutom tror jag det är helt onödigt i det här fallet.

Krångla inte till det. Ställ in kameran så att den får en chans att ta bra bilder. Framför allt: undvik långa slutartider. ;-)
 
Nu har jag redan hunnit ut och testat vad Joakim föreslog så här kommer det:


Jag lägger upp en bild, tog fler. Med läge "A" så antar jag att du menar "Av", dvs ställa in bländaren själv. Så gjorde jag iaf.

Tydligast blev resultatet (kanske uppenbart) med 200 mm...

018.jpg


Förstod i efterhand att man kanske borde valt något annat objekt som tillåter att man ser gräs även på vänster sida om objektet men men...


Ser väl bra ut??



För övrigt:
Efter mycket funderande så tror jag att anledningen till varför jag föredrar "P" framför "grön rektangel" är att man kan välja fokuspunkt bättre, Annars känns bilderna så platta(?). Men det enda man egentligen kan påverka i det läget är ISO. Om bilderna blir skakiga, skall jag frångå "automatisk ISO" och sänka manuellt? Dvs om jag är skakigare än medelfotografen ;)


Och när vi ändå är inne på att jag förmodligen behöver mer ljus, kan någon rekomendera ett objektiv som täcker ca 18 - 50 och helst har en ljuskänslighet någonstans mellan 1.8 - 2.5? Alla är ju så jädra dyra men finns det ok objektiv för under 4 tkr? Kan vara begagnade... Om jag har problem i dagsljus så kan ni förstå hur mina bilder blir hemma hos folk på kvällar! Skämt å sido, mitt fasta 50 mm 1.8 fungerar bra* men svårt att få med fler än en person i mindre rum...

*när jag väl lärt mig grunderna igen
 
Ja, det ser bra ut.

Då återstår det ju att hålla koll på slutartider, att hålla koll på att rätt fokuspunkt (för tillfället) är vald - och att öva på att hålla kameran still :)

Slutartiderna anges ju nere i sökaren, så titta på det när du tar bilder i dåligt ljus. Blir tiderna för långa med auto-ISO får du höja ISO mer själv. Jag vet inte hur auto-ISO i din kamera beter sig. Blir tiderna långa i bra utomhusljus så vrid kontrollhjulet till lägre bländartal (läge "P" då...) - så får du kortare tider.

http://www.pricerunner.se/pl/543-25...-70mm-F2.8-4-DC-Macro-OS-HSM-for-Canon-priser
och
http://www.pricerunner.se/pl/543-11...-XR-Di-II-LD-Aspherical-(IF)-for-Canon-priser
http://www.pricerunner.se/pl/543-11...a 18 50 2.8|200:sigma 18 50 2.8;;3737;&sort=4

Dessa dyker ju dessutom upp ibland begagnade här på FS.
 
Jag tackar för inköpstipsen och tack även ni andra som tog er tid. Känns lite roligare att ta tag i kameran igen, har haft en motivationssvacka pga dåliga kort... ;)

Blir svårt ibland att ta sig tid att sätta sig ner och sätta sig in i kameran...


tack igen, mvh Jonas
 
Min uppfattning var att i läge "P" så skall kameran sköta slutartiderna och bländaren med mera. Tydligen är detta inte fallet?? Vad som är konstigt är att jag har behärskat "P" innan då jag tog bra kort i början. Men uppenbarligen har jag någonstans längs vägen "kluddat till det"...

Du har redan fått massor av utmärkta råd, jag tänkte därför bara bidra med en liten förklaring till varför det kan bli fel även i läge "P".

Kameran är tyvärr ganska dum, den förstår inte vad vi tänker utan följer ett antal förinställda regler. En av dessa regler är den redan omtalade tid = 1/brännvidden (egentligen är regeln för din kamera tid = 1/1,6 x brännvidden beroende på din kameras mindre sensor), det är en regel som har hängt med väldigt länge och som tar ganska liten hänsyn till omständigheterna.

Tittar vi på din bild med barnet har du valt brännvidden 18 mm och kameran har valt tiden 1/25 sekund, vilket ligger ganska nära vad regeln skulle ha gett i denna situation (1/1,6x18 = 1/30 sekund). Den lilla skillnaden i tid kompenseras ganska enkelt av objektivets inbyggda bildstabilisering ("OS"). Hade sedan motivet varit helt stilla skulle du ha fått en användbar bild med dessa inställningar, problemet är nu bara att ditt motiv (och du själv) rör på sig.

När det gäller rörliga motiv finns det andra regler som också styr valet av slutartid. Tiden 1/25 sekund är på tok för lång för att fotografera något som rör sig, för att fotografera människor bör enligt min personliga erfarenhet slutartiden vara som mest 1/60 sekund (gärna kortare).

Nu går formeln att använda även baklänges, den kan ge oss vilken brännvidd som är lämplig för en specifik tid. Om vi väljer tiden 1/60 sekund innebär detta att kameran väljer en tillräckligt lång tid så länge vi håller oss till 35 mm eller längre brännvidder. För kortare brännvidder än 35 mm kommer kameran att välja för långa slutartider. Så anledningen till att du upplever att det har fungerat tidigare kan helt enkelt vara att du har använt objektivet mer inzoomat då än i det aktuella fallet.

Ett sätt för oss att tala om för kameran att det vi fotograferar rör på sig är att ställa kameran i läget "Sport", då väljs slutartid med hänsyn tagen till att motivet rör på sig. Sportläget hade förmodligen gett dig ett bättre resultat i det aktuella fallet. Men det bästa är om du lär dig vilka slutartider du själv kan använda, och sedan hjälper kameran att välja rätt när den har valt fel i förhållande till motiv och din förmåga.
 
Ha ha ha, roligt att du frågar det, Petter. Under tiden jag läste Sarnors post så fick jag en rysning längs ryggraden och jag slängde mig på kameran och kollade OS-switchen. Visst f*n var den avstängd. Hur länge den har varit det vet jag inte, jag låter den alltid vara på (trodde jag). Jag la 7 - 800 kr extra för att få ett objektiv med OS för jag vet att jag är ganska darrhänt.
Usch va dumt att jag inte kontrollerat detta tidigare... Men som sagt, den kan ha varit av en dag eller 1 år, ingen aning...

Men nu skall det fotas så det står härliga till igen!


Bra förklaring på läge "P", Sarnor. Jag vet inte varför men jag hade fått för mig att kortare brännvidder släppte in mer ljus och således borde kameran välja kortare slutartider, men så är alltså inte fallet? Nu i efterhand så vet jag iofs inte vart det kommer ifrån, om det bara är någon fix idé jag fått. Kanske har är det för att jag ofta upplever som slutartiderna känns längre när man har längre brännvidder??

Men för att själv ändra slutartiderna så måste man väl switcha över från "P" till "Tv"? Om inte jag minns fel så kanske alla läge på det hjulet, från "P" till "A-dep" ingår i "P"-sectionen... Svamlar jag bara nu eller förstår ni vad jag menar?? ;)



Jag tror att vi alla kan komma fram till att jag borde kolla över inställningarna på min kamera (OS m.m.) samt läsa boken igen. Kanske hade jag för lite kunskap när jag läste den första gången för att verkligen förstå vad dom skrev...


mvh Jonas
 
jag hade fått för mig att kortare brännvidder släppte in mer ljus och således borde kameran välja kortare slutartider, men så är alltså inte fallet?


De flesta "Konsumentobejktiv" beter sig på det sättet. 18-55/3.5-5.6 och 55-200/4.0-5.6 är ju ganska vanliga. Ett sådant objektiv är alltså ljusstarkare i sitt vidvinkelläge.

Dyrare optik behåller samma maxbländare genom hela sitt omfång.
 
...Men för att själv ändra slutartiderna så måste man väl switcha över från "P" till "Tv"? Om inte jag minns fel så kanske alla läge på det hjulet, från "P" till "A-dep" ingår i "P"-sectionen... Svamlar jag bara nu eller förstår ni vad jag menar?? ;)
...

Du kan styra över tiden även i läge P. Det är bara att rulla på hjulet så flyttar sig tid och bländare samtidigt. Men du får kanske rulla på hjulet inför varje bild eftersom kameran försöker vara lika listig varje gång enligt Saras beskrivning.

Med Av läget bestämemr du den bländare du vill ha. Kameran kommer ihåg vald bländare mellan bilderna, men för varje bild försöker den hitta en tid som ger rätt exponering till den bländaren.
och "tvärtom", med Tv läget bestämmer du en tid som kameran kommer ihåg och sedan försöker den hitta en bländare som ger rätt exponerig till vald tid


Lycka till nu!


Petter ...
 
En tråd som slutar utan märkeskrig och debatter om varför något annat egentligen är bäst... :)

Kors i taket.

(Jag tänkte inte ens på att det kunde vara den stabiliserade varianten av objektivet...) :)

Ut och öva nu!
 
Middag hos svärföräldrarna idag gav ett bra tillfälle att testa och jag tyckte minsann att det blev bättre. Lite andra grejer som gör att jag inte är 100 % nöjd med korten men inte alls kopplat till skakningar och inte heller något stort problem. Det är mer finlir som behövs... Plötsligt kul att fota igen ;)


Tänkte däremot bara passa på och ställe en fråga ang objektiv. Jag har ju tittat efter ett objektiv som är lite ljuskänsligt och något vidvinkel som passar för trevliga hemmakvällar där man vill få plats med några personer på samma kort... Hittade ett begagnat Sigma 20mm f/1.8 EX DG som verkade intressant men säljaren varslade mycket ärligt om att om min sensor inte var fullstor så blir objektivet defacto längre vad gäller brännvidden, kanske typ 35 mm...

Enligt uppgift har min Canon EOS 1000 en sensor på 22,4 x 14,8 mm. Vad är "normalstor"?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar