Alagazam
Avslutat medlemskap
Helt ärligt tycker jag det är konstigt att många inte kan se vad (och hur) det är oskarpt.
I den senaste bilden är fokus satt rätt. Ingen tvekan om saken. Däremot har du nästan 10 pixlars skakoskärpa i Y-led (upp/ner). Alla kanter som är vertikala är skarpa, alla kanter som är horisontella är suddiga.
Det som är lite lustigt (i denna bilden) är att om man tittar t.ex på bänken långt bak i bakgrunden är effekten mycket tydligare.
-Antagligen har alltså DU rört dig i höjdled medans du tog kortet, men hållt kameran så att den hela tiden pekar exakt mot något på pojken (antagligen ansiktet).
Tänk på att hålla kameran stadigt, och att försöka stå still när du trycker av.
Jag tycker det är minst lika konstigt att du uttrycker dig som du gör, om jag ska vara ärlig.
"I den senaste bilden är fokus satt rätt.", skriver du. Om tanken var att få barnet i fokus så är fokuseringen inte korrekt utan ligger för långt fram. Det kan mycket väl vara så att pojken rört sig i djupled mellan fokusering och exponering.
Sedan håller jag med dig om att bilden drabbats av skakningsoskärpa. Att det är skarpare i mitten beror helt enkelt på att skakningarna inte märks lika mycket där som ute i kanterna där vidvinkeln påverkar mer.