Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder och fel färger..

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Hej,
Jag var på läger nyligen och tg ca 350 bilder med min D80. Det var mycket actionbilder i dåliga förhållanden och en del blev riktigt dåliga.
Varför får jag så gröna färger och varför blev skärpan så dålig??
Jag vet att det är motljus och skitjobbigt ljud, men jag hade inget val, det var bara att ta bilderna eller glömma det..
Är det bara skakoskärpa för att jag inte hade stativ?

Här är två dåliga bilder och en ok.

Dåliga
DSC_0289.jpg

CSC_0321.jpg

Ok
DSC_0161.jpg
 
personligen så tippar jag på skakoskärpa (är dock ingen expert :)) och jag ser inga större fel i de gröna färgerna på min skärm iaf.
 
Den första är det skakningsoskärpa som är iögonfallande. Den andra vet jag inte riktigt vad du menar med dålig, men är lite svår att exponera rätt då "huvudmotivet" är i skugga och resten är i solljus. Nr:3 är mycket söt! Vitbalansen är en annan femma, men vilken ganska lätt kan åtgärdas i tex Photoshop.

/K
 
keckax skrev:
Den första är det skakningsoskärpa som är iögonfallande. Den andra vet jag inte riktigt vad du menar med dålig, men är lite svår att exponera rätt då "huvudmotivet" är i skugga och resten är i solljus. Nr:3 är mycket söt! Vitbalansen är en annan femma, men vilken ganska lätt kan åtgärdas i tex Photoshop.

/K
Redigerar mej själv: -Bara ansiktet är ju i skugga ser jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.