Annons

Oskarpa bilder D90+Tamron 1,8 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Maleron

Medlem
Hej
Jag har en Nikon D90 som jag fotat flitigt med sen den kom ut. Jag köpte ett Tamron 1,8 70-200 objektiv för 2 år sedan. Nu så fungerar inte fokuseringen längre och bilderna blir oskarpa. Sätter jag det gamla orginalobjektivet på som har egen autofokus så fungerar den som den ska.
Är det objektivet det är fel på, vad en som tipsade om att de kan ha blivit osynkade men vad gör jag åt det? Eller är det kamerahuset som gjort sitt?

Tacksam för hjälp!
 
Ingen som kan hjälpa mig? Vart kan man vända sig med kameror som gått sönder eller andra bekymmer när det inte fungerar som det ska?
 
Fokuserar den inte als på huset? Den står inte på M på objektivet isf?

Jag hade gått till tex ScandinavienPhoto de kan snabbt se med hjälp av andra objektiv om det är objektivet eller huset och min gissning är att det inte är lönande att laga utan billigare att köpa ett "nytt" begagnat
 
Hej
Jag har en Nikon D90 som jag fotat flitigt med sen den kom ut. Jag köpte ett Tamron 1,8 70-200 objektiv för 2 år sedan. Nu så fungerar inte fokuseringen längre och bilderna blir oskarpa. Sätter jag det gamla orginalobjektivet på som har egen autofokus så fungerar den som den ska.
Är det objektivet det är fel på, vad en som tipsade om att de kan ha blivit osynkade men vad gör jag åt det? Eller är det kamerahuset som gjort sitt?

Tacksam för hjälp!

Hej!

Kräver gluggen "skruvfokus" från huset? Om så: Testa att vrida/fokusera på gluggen o se om motsvarande skruv på fattningen på objektivet roterar fint, det kanske går för trögt. Kanske inte af-skruven skjuts ut ordentligt när du vrider på af-vredet, fastnat i indraget, MF -läge. Har du någon äldre "AF-D" att testa på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.