Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp mask på flera bilder samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Jag har förstått att inga frågor är för dumma för fotosidans snälla och hjälpsamma medlemmar.

Jo, så här är det:
Min kamera (digital) skärper inte upp bilderna med automatik. Det får jag göra själv i photoshop.

Nu undrar jag om någon vet ett smidigt sätt att göra oskarp mask på många bilder samtidigt.
Nu brukar jag öppna en bild i sänder och välja oskarp mask. Det är inte svårt, men lite omständigt när det gäller många bilder.

Jag skall göra ett bildspel med bilder här från vår ö, som skall visas på filmduk för alla som vill se. Det rör sej om flera hundra bilder och jobbet känns lite tungt, om ni förstår?

Finns det något smidigt sätt?

Tack på förhand.

/Catarina

Hej

HAr du fullversionen av PS så kan du spela in en sk Action.

I actionpalleten så trycker du på spela in
Namnger actionen, tex skärpning och sedan gör du exakt det du vill, dvs öppnar en bild, skärper den, sapar den.

Därefter stoppar du inspelningen i actionpalleten.

Du förutsätter vi att du inte har en bild uppe utan PS är helt tom.

1. Välj File -> Automate-> batch
2. Välj den action du sparade längst upp, skärpning i den andra dropdownen, då jag antar att du la den i default

3. Välj katalog där dina bilder finns i Source
Kryssa i översta o nedersta krysset i de tre kryssen

4. Välje en annan katalog dit de skärpta bilderna skall
5. Kryssa i krysset under valet av katalog
6. Tryck OK

Och den skall nu köra det du spelade in för varje bild.

Maila om du har fler frågor

Roine

Jag har svensk PS-version & har sett att många här på fotosidan snackar om actions & inte förstått vad det är, nu upptäcker jag dock att det är samma som makro i min svenska version.

Jag har i paletten där macro finns gått tillväga som Roine beskriver. Det bästa med makro är att du kan spela in många steg som du vill behandla bilderna med, du kanske vill göra nåt mer än att skärpa...

Larsa

Tack!

...men jag har "bara" Photoshop Elements här hemma. På jobbet är det annat, men inte här tyvärr.
Går det inte på något annat sätt? *snyftar*
/Catarina

Nu kom jag på hur!

Jag kopierade bilderna över till min mans pc och där hade han ju ett riktigt photoshop. Efter lite pysslande har vi nu gemensamt ordnat ett funktionsmakro!
Tack Roine!
Nu skall här skärpas bilder!
/Catarina

Det verkar inte bättre.

Men jag hade inte koll på att min man hade photoshop på sin dator...

Vi hinner ju aldrig prata med varandra...

/Catarina

Jag undrar hur det funkar mellan en pc och en mac?
Är photoshop precis likadant till dom olika datorerna?
Det är väl bara att prova.
Vi har ett litet nätverk här, så det är bara att skicka hit och dit.
/Catarina

Re: Re: Nu kom jag på hur!

gunte skrev:
Vilken tur att dom utlovat sommarväder
hela helgen då,fniss...
mvh/gunte

:)

Hon har ju en digitalkamera, Gunte, så hon hinner nog BÅDE skärpa och plåta... Och brännvidden skrivs in i EXIF-filen (eller motsvarande!). Helt automatiskt!

Trevlig helg!

mvh Janne

Re: Re: Nu kom jag på hur!

gunte skrev:
Vilken tur att dom utlovat sommarväder
hela helgen då,fniss...
mvh/gunte

Jag jobbar i helgen!

MEN - jag hade tänkt att släppa dom där bilderna i mappen jag skapade igår innan jag går ut. Ett funktionsmakro är ju rätt fantastiskt på det sättet att det kan behandla många bilder på en gång. Jag lägger mappen med 400 bilder där, går ut på altanen och fikar, sedan när jag kommer in är bilderna klara.

Idag när jag gick upp och åkte till jobbet var det en strålande morgon i skärgården. Vattnet var blankt som en spegel och ute vid horisonten fanns det bulliga rosa moln. Solen gick upp och några dimslöjor svävade över fastlandet.
Men ju längre in mot Göteborg jag kom ju mer dimma blev det. Här inne är det tjockt som en gröt. Nu känns det rätt ok att jobba trots allt.

/Catarina

roinek skrev:
Hej

I actionpaletten så trycker du på spela in
Namnger actionen, tex skärpning och sedan gör du exakt det du vill, dvs öppnar en bild, skärper den, sparar den.

2. Välj den action du sparade längst upp, skärpning i den andra dropdownen, då jag antar att du la den i default

4. Välj en annan katalog dit de skärpta bilderna skall
6. Tryck OK

Tack för denna, den är guld värd nu när jag har skaffat mig en Canon 20D. Sparar massor med tid för mig när jag behöver göra USM på många bilder samtidigt.

:) Håkan

Kan ju vara smidigt, men om man ska vara petig är väl skärpning nåt som borde göras individuellt och övervakas noga manuellt för varje bild. Ingen bild kräver ju exakt samma som en annan.

roinek skrev:
Hej

I actionpalleten så trycker du på spela in
Namnger actionen, tex skärpning och sedan gör du exakt det du vill, dvs öppnar en bild, skärper den, sapar den.

4. Välje en annan katalog dit de skärpta bilderna skall
6. Tryck OK

Maila om du har fler frågor

Roine
Detta är ju grymt bra även om jag inser att olika bilder behöver olika skärpning. MEN, när jag kör macrot och sedan kikar efter mina nysparade filer så hittar jag inga bilder i den katalog jag angett. Vad kan vara fel?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar