Annons

Oskarp mask, nivå?

Produkter
(logga in för att koppla)

c0nne

Aktiv medlem
Vad innebär egentligen nivåer längst ner?
Och vad blir dess effekt?

Är det någon slags tollerans?



MVH
Conrad
 
Vad innebär egentligen nivåer längst ner?
Och vad blir dess effekt?

Är det någon slags tollerans?



MVH
Conrad

Om du menar "Threshold" eller "tröskelvärde" innebär det att om värdet står på noll påverkar skärpan ända ner i de minsta beståndsdelarna, t.ex. brus. Om en bild innehåller brus kan det vara en bra idé att ställa upp värdet en aning så att inte bruset förstärks.
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för väl förklarad beskrivning!

Kommer dra stor nytta av den nya informationen :)



MVH
Conrad
 
Tack så mycket för väl förklarad beskrivning!

Kommer dra stor nytta av den nya informationen :)



MVH
Conrad

Lite bakgrund till varför oskarp mask blir skarp:

Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital, redan på 50-talet.

Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning. För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.

Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.

När jag började jobba med digitala bilder 1981 var scannrarna utrustade med denna effekt och så småningom kom metoden in i datorerna.

1989 skaffade jag två st "monsterdatorer" och då kom "oskarp mask" in i datorvärlden.

Du kanske inte har så stor nytta av den här informationen, men ibland kan det vara kul att veta bakgrunder till olika saker...
 
Lite bakgrund till varför oskarp mask blir skarp:

Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital, redan på 50-talet.

Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning. För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.

Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.

När jag började jobba med digitala bilder 1981 var scannrarna utrustade med denna effekt och så småningom kom metoden in i datorerna.

1989 skaffade jag två st "monsterdatorer" och då kom "oskarp mask" in i datorvärlden.

Du kanske inte har så stor nytta av den här informationen, men ibland kan det vara kul att veta bakgrunder till olika saker...

Tack Mats, kuriosa är alltid kul!
 
Jodå helt klart intressant fakta :)

Det måste tagit lång tid när man gjorde så?
Och nu tar de bara några sekunder att lösa det.


När jag ändå startat tråden så kan jag fråga lite till i ämnet;

Finns det någon regel eller tabell på vad man ska sätta för Level på tröskelvärdet? Eller ska man köra på känsla och syn?

syn får man väl iofs alltid köra på då allt skiljer ju sig från bild till bild, men vad jag menar ifall de finns nått utgångsläge att gå efter till olika bilder?
 
Jodå helt klart intressant fakta :)

Det måste tagit lång tid när man gjorde så?
Och nu tar de bara några sekunder att lösa det.


När jag ändå startat tråden så kan jag fråga lite till i ämnet;

Finns det någon regel eller tabell på vad man ska sätta för Level på tröskelvärdet? Eller ska man köra på känsla och syn?

syn får man väl iofs alltid köra på då allt skiljer ju sig från bild till bild, men vad jag menar ifall de finns nått utgångsläge att gå efter till olika bilder?

Hej Conrad!
Någon regel eller tabell har jag aldrig sett och inte heller letat efter. Synen är min ledstjärna även om det finns några hållpunkter:
Om bilden användas i webvisning tål den inte särskilt mycket skärpepåläggning. Dessa bilder är lågupplösta och i regel ganska små. I tryck eller print kan man brassa på betydligt mer. På en högupplöst bild avsett för tryck/print kanske värdena kan vara 250/1-2. För webvisning funkar det inte så bra med en stor radie, värdet kan iofs vara högre men radien betydligt mindre, kanske 0,2-0,5 pixlar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.