Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa vid modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Slinters

Aktiv medlem
Har vid några tillfällen kört tfp och fotat med min sony a300 + tamronXR Di 28-75 2.8 objektiv.
Stort sett alltid så blir många bilder oskarpa och nästan uteslutande i helkropps bilder. Varför?

När jag fotar modellbilder så brukar jag köra med bländare 4, iso 200 och sen låser jag fokus på ögonen komponerar bilden och sen skjuter. Bilden kan väl ändå inte bli oskarp för att jag komponerar om bilden med låst fokus? Plåtar jag inzoomat (halvkropp, porträtt) så blir överlag de flesta bilder bra i skärpa.

Vad gör jag för fel? Är objektivet kasst (3 månader gammalt), sensorn kass, eller är jag helt galen som låser fokus och sen flyttar kameran (nu snackar vi mikromillimeter som jag flyttar kameran, vad jag tror iallafall... he he.. ). Eller är det mitt UV filter som spökar med mig?

Bifogade två bilder som exempel:
Översta bilden har jag klippt ut från ett helkroppsfoto;
Oskarp bild: F/4.5 1/400 sek, ISO 200 (Har flera oskarpa med bländare 3.2 och tid 1/1000 iso200)

Och bilden under är från ett halvkroppsfoto.
Skarp bild: F/3.2, 1/1600 sek, ISO200

Bilagor

• OSkarp helkropp exempel.jpg
    OSkarp helkropp exempel.jpg
    22.5 KB · Visningar: 642
  • Skarp halvkropp exempel.jpg
    Skarp halvkropp exempel.jpg
    21.7 KB · Visningar: 637
Du bör kolla hur ditt objektiv/kamera fokuserar. Fram-/bakfokusering lider alla produkter av mer eller mindre. Oftast lägger men märket till det vid stor bländare (lågt f-värde).

Verkar lite konstigt att närbilder blir skarpare medan exempelvis helkropp blir oskarpt. Du skulle kunna testa på liknande sätt med bländare f2.8:

1) Närbild - ta ett rutat papper och rita ut en punkt på mitten av pappret. Fota på nära håll, längs med pappret och fokusera på punkten. Du bör lätt kunna se om fokus ligger framför eller efter punkten.

2) Helkropp - på liknande sätt bör du kunna testa genom att fota mot en tegelvägg. Hitta en lämplig punk på väggen och fota längs väggen med fokus på punkten. Är fokus bättre framför eller bakom din fokuspunkt?

Du kan liknande test inzoomat resp. utzommat för att se om det är nåt knasigt när du exempelvis börjar ha zoomat in max.

Du skrev att du fokuserar och komponerar om bilden. Om detta görs är det stor risk att fokus hamnar fel. Säkrast är här att istället flytta fokuspunkten till önskad plats och inte komponera om bilden efter att kameran låst fokus.

Svårt att se något på de små bilderna men det verkar som om ditt objektiv frontfokuserar. Komponerar du om med låst fokus från mittpunkten så borde skärpan teoretisk ligga lite bakom ögonen.
Du bör göra ett fokustest för att se om ditt objektiv front eller bakfokuserar. Finns massa trådar om hur du gör det här på Fotosidan.
Du kan även ta en bild på en tegelvägg rakt framifrån med bländare 2.8 för att se att du inte har några sneda linser i objektivet (vänster och högersida ska ju vara lika skarpa).

Skillnad

http://static.photo.net/attachments/bboard/00T/00TU0p-138337684.jpg
Som bilden visar tiltas fokusplanet när du komponerar om. Om du använder mittersta fokuspunkten och komponerar om vid helkroppsbild blir skärpeplanet ganska kraftigt tiltat, därför hamnar fokus vid ansiktshöjd lite för långt bort.

DEt borde märkas på halvkroppsbilden minst lika mycket då man ju brukar läggar ögonen i övre delen av bilden och tilltningen på nära håll är bra mycket större! (Pythagoras sats ni vet). På lite längre håll blir ju avståndsskillnaden mindre.

Vad gör jag för fel? Är objektivet kasst (3 månader gammalt), sensorn kass, eller är jag helt galen som låser fokus och sen flyttar kameran (nu snackar vi mikromillimeter som jag flyttar kameran, vad jag tror iallafall... he he.. ). Eller är det mitt UV filter som spökar med mig?

Enklast är väl att testa?

Fota något UTAN att fokuser om, utan UV-filter. Hur blir det då?

Personligen gillar jag inte att fokusera om, det är alldeles för lätt att hamna fel. Säkrare då att flytta fokuspunkten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar