Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskärpa på canon 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

bländer

Medlem
Någon som har funderingar kring följande:

Upplever att bilderna i min canon 400d saknar riktig skärpa. Känns som om bilderna blir lite "mjölkiga". Detta trots att jag ställt upp skärpan på max i kameramenyn. Svårt att få till "blänket" i ögonen trots att jag är noga med att lägga autofokuspunkten över ögat.
Fotar med canon 50/1,8. Har provat andra likadana objektiv så jag tror inte att det beror på objektivet.
Ser många bilder här på fs tagna med samma utrustning där skärpan känns mycket bättre. Kan jag förvänta mig bättre skärpa på bilderna av min 400d eller är det denna kvalitén man får räkna med utan någon som helst efterbehandling?
Kamera- eller fototekniskt bekymmer?

Inställningar bild 1: 1/250, f 2,0.
Inställningar bild 2: 1/200, f 2,8.
 

Bilagor

  • IMG_1519 250, 2a.jpg
    IMG_1519 250, 2a.jpg
    14.9 KB · Visningar: 1,143
  • IMG_1440 200, 2,8a.jpg
    IMG_1440 200, 2,8a.jpg
    15.3 KB · Visningar: 1,142
Senast ändrad:
Någon som har funderingar kring följande:

Upplever att bilderna i min canon 400d saknar riktig skärpa. Känns som om bilderna blir lite "mjölkiga". Detta trots att jag ställt upp skärpan på max i kameramenyn. Svårt att få till "blänket" i ögonen trots att jag är noga med att lägga autofokuspunkten över ögat.
Fotar med canon 50/1,8. Har provat andra likadana objektiv så jag tror inte att det beror på objektivet.
Ser många bilder här på fs tagna med samma utrustning där skärpan känns mycket bättre. Kan jag förvänta mig bättre skärpa på bilderna av min 400d eller är det denna kvalitén man får räkna med utan någon som helst efterbehandling?
Kamera- eller fototekniskt bekymmer?

Inställningar bild 1: 1/250, f 2,0.
Inställningar bild 2: 1/200, f 2,8.

För att ge ett bra svar måste vi nog veta:
1. Vilken skärpa har du inställd i kameran?
2. Har du kollat att AF ligger riktigt?

PS du kan inte kika på bilderna i smått format/eller förminska dem utan att efterskärpa åtminstone (fast det kanske du har gjort?)
 
Ofta uppkever man att ilder från digitala systemkameror är lite grå och matta. Det beror på att dessakameror inte processar bilden lika hårt som kompaktkameror. Just mjölkigheten som du upplever beror troligen på att kontrasten i bilden inte är tillräcklig för ditt tycke.

Sen har vi det som kallas skärpa som är en hel vetenskap i sig. I kompaktkameror vill man ofta ha bilden så färdig som möjligt direkt ur kameran och därför får man ofta med sig slut skärpningen direkt ur kameran. I system kamera världen för väntas man mer göra den sista skärpninngen när man fixat allt annat med bilden dvs precis innan man tar ut bilden på papper eler skärm. Skärpan bestäms då av vad man ska ha ut bilden på och i vilket format. Så slutskärpningen är olika om den ska visas på bildskärm eller papper.

Om du söker i artikel arkivet på "unsharp" så hittar du lite artiklar som behandlar detta.
 
Eftersom du har ställt upp skärpan i kameran så borde det bli bättre än så där, har du testat att fokus kontrollera kamera och objektiv ?

/kent
 
Kent: Hade ett annat likadant objektiv tidigare som front- och bakfokuserade (!) rejält. Har nu fått ett nytt. Tycker dock fortfarande att bilderna överlag känns "mjölkiga".
Tomas: Har ett B+W-filter, vilket väl ska vara helt ok???

Lagt in nya bilder. Såg att de första jag la upp var sparade i väldigt låg kvalité.
Man ska väl inte behöva efterbehandla alla bilder man ta för att få bättre kvalité än så här? Skärpan är i kameran som sagt uppdragen till 6 (av 7) och kontrasten till 5 (av 7). Kan man inte förvänta sig bättre bilder i systemkamera än kompakt även om man inte efterbehandlar bilderna?
 

Bilagor

  • IMG_1440 200, 2,8c.jpg
    IMG_1440 200, 2,8c.jpg
    15.3 KB · Visningar: 961
  • IMG_1519 250, 2c.jpg
    IMG_1519 250, 2c.jpg
    9.7 KB · Visningar: 962
Om man använder RAW så påverkas inte bilden av inställningarna i kameran. Så hade det varit bilder i RAW från kameran så hade det inte hjälpt vilka inställningar du har. Men nu var det jpeg så då är det "problemet" inte aktuellt.
 
Jo

Kent: Hade ett annat likadant objektiv tidigare som front- och bakfokuserade (!) rejält. Har nu fått ett nytt. Tycker dock fortfarande att bilderna överlag känns "mjölkiga".
Tomas: Har ett B+W-filter, vilket väl ska vara helt ok???

Lagt in nya bilder. Såg att de första jag la upp var sparade i väldigt låg kvalité.
Man ska väl inte behöva efterbehandla alla bilder man ta för att få bättre kvalité än så här? Skärpan är i kameran som sagt uppdragen till 6 (av 7) och kontrasten till 5 (av 7). Kan man inte förvänta sig bättre bilder i systemkamera än kompakt även om man inte efterbehandlar bilderna?

Ser du till skärpa, kontrast och lyster i färgerna får du vara beredd att behandla bilderna om du ska få likadana bilder (eller bättre som de då kan bli) som i en bra kompakt. Oftast räcker det inte med att ställa upp skärpa och färgmättnad.
 
Jag skulle då inte vara nöjd med det där resultatet, gör ett korrekt fokustest innan du gör något annat, ditt B+W filter har ingenting med problemet att göra, som jag ser det är bilderna ur fokus.

/kent
 
Efter att ha försökt se var fokus ligger i bilderna skulle jag säga att på utomhusbilden är fokus några centimeter närmare än ögat. Det verkat som att polokragen närmast i bild är i fokus.
Ögat och mössan saknar fokus. Vid bl. 2 så behövs inte så värst mycket rörelse för att fokus ska hamna lite snett. Men för att veta om det är kameran som felfokuserar måste man utföra ett riktigt test och kanske inte dra för stora slutsatser ur en lågupplöst bild.

Den andra bilden kan jag inte avgöra var fokus liggar pga den dåliga upplösningen. Men jag tror att den kan bli bättre med lite mer skärpa.

Båda bilderna kan göras bättre med lite efterbehandling med kurvor.
Å andra sidan har jag ingen aning om vad man ska förvänta sig för kvalité på jpg ur kameran.
 
Min känsla har nog varit att fokus tenderar att hamna aningen långt fram. Eftersom jag nu är inne på mitt andra objektiv är det kanske mest sannolikt att tro att det beror på kameran, eller?
Finns det några standardsätt att fokustesta kameran hemma?
Med efterbehandling med kurvor som nämns: Förbättrar man verkligen skärpan då?
 
Du kan inte med de verktygen förändra den skärpa som finns ursprunligen.
Med kurvor kan du fixa kontrast och ljusa upp tona ner hög/lågdagrar.

Skärpa som du ställer i kameran eller lägger till i efterbehandlingen ljusterar inte den skärpa som avses när du fokuserar med objektivet. Den ökar kontrasten mellan olika toner i bilden viket gör att skärpan upplevs kraftiare/mjukare. Den kan alltså inte fixa en fel fokusering.

För att testa autofokusen brukar man fotografera av en linjal där man markerar vilket skalstreck man fokuserat på. Sen kan man på resultatet se om fokus hamnat där eller på en anna punkt på linjalen.

Prova att fokuser från närgräns och ut och från oändliht och in och se om det påverkar resultatet.
 
Har nu AF-testat kameran. Den känns tämligen säker på kort avstånd men frontfokuserar ca 1 cm på lite längre avstånd. Kan detta stämma, att AF fungerar olika på långt och kort avstånd? Jag tycker också att felfokuseringen inte är konstant, dvs den hamnar inte fel varje gång. Kan det stämma att kameran "av och till" felfokuserar?
 
avslutat medlemskap sa:
jag har samma problem. eller när jag har annvänt min 40D med
70-200/4L, 50/1.4 eller 24-70/2.8L får jag jätte oskarpa bilder. även om jag kör manuell fokusering i skärmsökar-läget. en med mitt kitobjektiv, 18-55 får jag jätte skarpa bilder med maxskärpa i kameran!
bild:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=84520&stc=1&d=1225903552


Skärpan ser ut att ligga längre bak, eller är det bara jag som inbillar mig ?

men gör ett vanligt AF test, fokusera på ett parallelltplan och ha sedan något som ligger 45 grader mot planet.
 
Skärpan ser ut att ligga längre bak, eller är det bara jag som inbillar mig ?

men gör ett vanligt AF test, fokusera på ett parallelltplan och ha sedan något som ligger 45 grader mot planet.
jag fokuserade på ögonen i 10x förstoring så det borde vara konstigt i så fall och jag kan bara uttrycka mig att jag inte alls är nöjd med mina L-gluggar. De ända jag riktigt har fastnat för är EF 35/1.4L och FD 85/1.2L
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.