Annons

Oskärpa Nikon 14-24 f/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

steppolito

Medlem
Hej!
Jag har ett nyinköpt Nikkor 14-24mm f/2.8 och är fundersam över dess oskärpa vid lågt bländartal. Är det fel på mitt objektiv eller ska det vara så oskarpt utanför bildens centrum? Bifogar tre bilder på samma motiv, en tagen med f 2.8, en med f 8 och en med f 22.

Tacksam om någon har någon kommentar kring detta
 

Bilagor

  • f2_8.jpg
    f2_8.jpg
    14.1 KB · Visningar: 473
  • f8.jpg
    f8.jpg
    14.7 KB · Visningar: 469
  • f22.jpg
    f22.jpg
    13.8 KB · Visningar: 475
Nej, det där är definitivt inte friskt. Kan man se det t.o.m på en 400x267 stor bild är det ganska mycket. Det ser dessutom ut som det är mycket mer oskärpa i vänster del av bilden.

Tillbaka till butik.
 
Tack för detta. Misstänkte att det var nåt fel, men alltid skönt att få någon annans syn på det hela innan man ramlar in som den missnöjda kunden i butiken. Det stämmer också att det är oskarpare i vänsterkanten.
 
Inte så lätt att se på så små bilder, men håller med dig och övriga i att det inte borde se ut så där. 14-24 är ett ruggigt bra objektiv (om det är friskt) och borde definitivt ge skarpare resultat. Verkar nästan som om något linselement sitter snett eller så.
 
Helt klart att det är något fel på gluggen. Jag har samma glugg och det är solklart att något är fel på ditt exemplar. Även på full öppning har den mycket god kantskärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.