Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa med polfilter!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas84

Medlem
Hej!
Vart nere i varberg å fota lite sten för jag tänkte fixa lite bilder å hänga upp på väggen hemma. Men till sak!! jag Har alltid uv/pol filter på när jag fotar ute nästan oavsett..men efter ett tag så blev bilderna oskarpa även i sökaren såg de lite kassa ut. Kom hem testade utan pol/uv etc.. å kom fram till att när jag har polfilter på så blir det oskarpt mer likt rörelseoskärpa än ofokus:/ nån som har haft liknande problem?? Kör nikon d80 å ägt mitt tele sen i höstas utan problem!
//Nicklas

Vad är det för filter/vad kostade det? Billiga filter ger överlag sämre kontrast och dålig skärpa. Det skall dessvärre svida i plånboken när man köper polfilter.

Vad är det för filter/vad kostade det? Billiga filter ger överlag sämre kontrast och dålig skärpa. Det skall dessvärre svida i plånboken när man köper polfilter.

Han köpte det begagnat av mig. Kostade 1400kr nytt.. Dessvärre rätt så okänt märke och ja köpte det också begagnat.. (inte för 1400kr men kvittot sa det) . Har för övrigt aldrig haft problem me varken skärpa eller märkbar kontrastförlust med det.

Jag köpte det av en vän som inte hade använding av det han i sin tur köpt det av en som sa det kosta 1400:- man vet inte..men asså jag har kört filtret sen förra året utan några problem...

Be att få prova med ett (dyrt) filter i en affär, eller om du känner någon som har ett, och ta ett par jämförande bilder så kanske du ser om det beror på filtret.

Kolla också slutartiderna, ett polfilter drar ju ner ljusstyrkan en hel del (bortåt två hela steg tror jag) så du kanske har lite kameraskakningar?

Har testat det nu på mitt sigma 10-20 å tamron 70-200 skärpan ser likadant på sigmat med pol å utan filter. Ja, jag har testat olika lägen etc testade 70 läget me/utan såg nästan bra ut men när jag hade 200 läget så blev det bara skit. Tror dock inte det kan vara filtret:( måste vara objektivet. det konstiga var att jag bara bytte ställning när detta hände. Här e de 2 bilderna så i skiftet där imellan hände detta! kör stativ!!

Bilagor

• skit.jpg
    skit.jpg
    25.5 KB · Visningar: 796
  • skit2.jpg
    skit2.jpg
    18.1 KB · Visningar: 796
Jag förstår inte riktigt hur du testat.

Menar du att de två testbilderna båda är tagna med samma filter?

Eller är den övre utan filter och den undre med?

Vad har du haft för inställningar på bländare?

Jag tycker det ser ut som den undre bilden har kortare skärpedjup men bilderna är alltför olika för att utgöra en bra test tycker jag.

Edit: menar du att den övre bilden är från 70 och den undre från 200? Du måste väl jämföra bild med filter vs bild utan filter - i övrigt samma brännvidd etc, för att det skall vara meningsfullt.

Är det ett linjärt eller cirkulärt polfilter? Jag har hört att linjära kan ställa till det för både ljusmätning och autofokus.

Jag förstår inte riktigt hur du testat.

Menar du att de två testbilderna båda är tagna med samma filter?

Eller är den övre utan filter och den undre med?

Vad har du haft för inställningar på bländare?

Jag tycker det ser ut som den undre bilden har kortare skärpedjup men bilderna är alltför olika för att utgöra en bra test tycker jag.

Edit: menar du att den övre bilden är från 70 och den undre från 200? Du måste väl jämföra bild med filter vs bild utan filter - i övrigt samma brännvidd etc, för att det skall vara meningsfullt.

Detta e inte testbilderna, den 1a i 70mm läge är innan oskärpan hände. den 2 bilden var 175mm e tagen direkt efteråt med den nu oskärpan. Jag har samma skärpedjup på dessa rätt kort ja, samma tid å samma filter är på. taget med trådlös utlösare å stativ för minsta rörelse oskärpa. Jag har efterhand testat här hemma. lägen som 70mm 125mm och 200mm skärpedjup från 2,8,10,22 å 32f alla bilder. Med å utan filter. Alla bilderna med polarfiltret på mitt tamron blir oskarpa likt rörelse oskärpa å gör inge oskärpa på mitt sigma 10-20 som jag oxå testat i olika vidder.

Knepigt..men det det enda jag gjorde mellan dessa 2 bilder var att jag sänkte stativet å zooma in..har fotat med maxzoom i tidigare bilder med bra skärpa:/

"Sänkte och zoomade in" - måste köra en kontrollfråga då, ställde du in skärpan på nytt efter det? Annars kan det ju bli oskarpt.

Behöver du filtret?

Är filtret smutsigt?

Rengjort innan varje fotning.
Hmm..när jag fotar bilar så tycker jag pol-filtret gör rätt mycket nytta!

Testat lite till...å det jag kommer fram till är att det känns som att bilden blir 2lager men ett e lite förkjutet. men känner inte av detta på mitt sigma men är ju inget tele utan grov vidvinkel på 10-20mm. men värst är ju vid maxzoom å 2,8f 32f på max funkar men inte acceptabelt från min sida. Testade även mitt andra tamron 17-50mm 2,8 man ser ju väldigt liten skärpe skillnad men inge jag stör mig på. borde testa gluggen på min gamla d50 kanske? köpte ju d80 beg. men den ligger bara på 15k!

Senast ändrad:
Jag har stött på samma problem. Kan tydligen bli problem med tele och polfilter.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=63951

Precis som det står i tråden ovan ska man undvika tele i kombination med filter. FOTO hade en artikel om det för länge sedan (15 år sedan?) och kom fram till samma sak. Jag testade i samband med att artikeln kom ut, med mitt 300 mm och kunde bara konstatera att FOTO hade rätt. Tele + filter = inte bra.

(sen finns det ju filter och filter...)

Men frågan i detta läget e ju vrf det BARA hände så. Har ju kört max zoom utan problem me pol filtret. Man tycker att det borde ju vara skit från 1a början när man satte på filtret, har jag fel? Det e som chippet i gluggen slått slint^^

Du kanske har fått kondens mellan glasskivorna i filtret, men det borde nästan ge ännu större oskärpa. Annars kan jag hålla med dem som säger att filter fungerar dåligt med teleobjektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar