Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oseriöst betygsättande?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag har bara det senaste dygnet trillat in på tre bilder där två olika modeller kommenterat bilderna med sig själva och satt en 5a i betyg på dem. Hur seriöst tycker ni att detta är??
Personligen undviker jag att sätta betyg på t e x pojkvännens bilder och skulle definitivt aldrig betygsätta en bild med mig som modell..
Hur gör ni andra?

So what ?

Det här är ju ingen tävling precis. Den som tagit bilderna vet säkert vem modellen är och kan då ta hänsyn till detta ändå.

Deesutom kanske modellen helt enkelt tyckte att bilden var bra, eller hur ?

Ok, det är sant att modellen säkert gillar bilderna och att det inte är någon tävling men min fråga är, hur seriöst intryck tycker ni att det ger och hur gör ni själva?

Jag sätter inte betyg.

Jag betraktar det du nämner som vare sig mer eller mindre seriöst än betygsättandet i allmänhet på denna sida.

En bild sägs säga mer än tusen ord, en vettig kommentar säger mer än tusen betyg.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:

En bild sägs säga mer än tusen ord, en vettig kommentar säger mer än tusen betyg.

Mvh
Maverick

Håller med till 100%.
Det som retar mig är om jag skulle få upp dessa bilder genom att söka på fallande betyg och visst jag retar mig på att modellerna tycks vara medlemmar endast för att kommentera/betygsätta de bilderna.....

Jag har inte varit medlem så länge men har märkt att flera är här och kommenterar bilder enbart för att få skriva av sig och få ur sig sin frustration. De verkar inte alls vara intresserade av foto. Någon som har någon idé hur man ska bli av med de oseriösa medlemmarna?

Har lärt mig med tiden

Hejsan!
Jag har varit här ett bra tag, och har lärt mig med tiden. Nog inte mycket man kan göra förrutom att nonchalera dom man inte gillar eller dom man tycker är oseriösa. Själv gav jag mig in i en diskution för ett tag sedan, jag sa kanske dumma saker själv, men blev så irriterad, men som sagt har lärt mig nu:)) Hoppas du kommer trivas här på fotosidan ivarjefall
BiNo

Är det verkligen det rätta att ignorera dem?
Om en person beter sig fel så tycker jag att den ska få en tillrättavisning. Eftersom Fotosidan väl är till för seriösa fotografer så borde de oseriösa kunna uteslutas.
Jag medger att det kan vara svårt att dra gränsen för seriositet, men om man på sin sida skriver att man är medlem för att kommentera sin mammas bilder, så tycker jag att man inte platsar som medlem.

Håkan_S skrev:
men om man på sin sida skriver att man är medlem för att kommentera sin mammas bilder, så tycker jag att man inte platsar som medlem.

Jag har också reagerat på den men i det fallet rör det sig om ett barn och då anser jag att det även ligger på mamman att sätta stopp...
Hon borde ju vara mån om att kunna uppfattas som seriös...

Lite svår diskusion

Lite svårt det där tycker jag, det du uppfattar som oseriöst kan ju en annan uppfatta som seriöst, så det kan vara lite svårt. Smaken är ju som baken. Visst kan jag hålla med om att när man kommenterar en bild ENBART för att man själv är modellen tex (har ej läst det inlägget så vill inte fördjupa mig i det)är det fel, man ska ju kommentera fotografiet i sig.

BiNo

Det Maverick skrev håller jag med om.

Det tycks också som om betygssättningen är en del i upphovet till detta eviga tackande till höger och vänster (vi kan kalla det ryggdunkande med efterföljande returdunk).

Att en person som aldrig tidigare varit i nätkontakt med bedömaren tackar, kan väl gå an (det finns dock mail). Men att personer som dagligen "träffas" här på siten, kan sitta och tacka varandra 5-10 ggr är bara tröttande.

Betyg utan kommentar eller med obefintlig kommentar, ger jag inte mycket för. En välmotiverad bedömning plus en siffra (som dock spelat ut mycket av sin roll då), är väl okej.

Hur som helst - efter bara några veckor som medlem här på siten, så märker jag ju hur sifferbetygen är devalverade i trovärdighet.

Det här drabbar ju mer de som tar det seriöst (vilket inte är detsamma som att se det som en tävling) än de som tar det som en kul grej.

Så, var ska nivån ligga?

Håkan_S skrev:
Är det verkligen det rätta att ignorera dem?
Om en person beter sig fel så tycker jag att den ska få en tillrättavisning. Eftersom Fotosidan väl är till för seriösa fotografer så borde de oseriösa kunna uteslutas.
Jag medger att det kan vara svårt att dra gränsen för seriositet, men om man på sin sida skriver att man är medlem för att kommentera sin mammas bilder, så tycker jag att man inte platsar som medlem.

Och om jag nu vore medlem bara "för att kommentera ex Terjes bilder" får inte jag heller vara med då ?

Allt det här har stötts och blötts massor av gånger.

Nån tycker att den och den skall uteslutas på grund av nånting. Detta måste skötas av redaktionen, för annars är det fel på redaktionen. Redaktionen å sin sida sköter sidan på sin fritid, och måste isåfall ta mer betalt.
Vill dom höja priserna så kommer en annan grupp och säga, vi vill inte betala " vi trodde att fotosidan.se var till för alla" och inte bara proffsfotograferna. "Proffsen" i sin tur tycker kanske att alla andra bara lägger in katt bilder och solnedgångar som hör hemma i albumet i bokhyllan och funderar på att lämna sidan.
Nån annan undrar sedan varför ingen kan svara på de frågor som jag ställde igår.

Slutsats:

Låt redaktionen va ifred, de gör så gott de kan, och gör det bra.

Vi är just nu 8 612 medlemmar som har lagt upp 33 112 bilder i 8 391 album som fått 138 233 kommentarer. Med andra ord "alla kan inte gilla alla", eller hur ?

Sluta bli uppretade på småsaker, bläddra bara förbi den där katt/flickvän/solnedgångs-bilden, läs inte den tråkiga/onödiga/gamla diskussionen och framför allt acceptera att andra inte har samma åsikter som du själv vare sig det gäller en bild, ett kameramärke eller betygsättning.

Jag startade forumet och förmodligen var jag lite "luddig". De kommentarer jag sett tillsammans med betygen jag syftade på fanns absolut ingen bedömning av fotot utan i stället en text typ: Visst är jag snygg eller något i den stilen.
Men jag har även sett en modell skriva att "fotot var fint, det är ju lilla jag ju" och då är trots allt fotot kommenterat....
Rätt eller fel, det är nog upp till var och en att bedöma. Jag är bara nyfiken på hur ni uppfattar det.

Jag tycker att redaktionen gör ett mycket bra jobb. Men jag tycker inte man ska ignorera oseriösa medlemmar. Med oseriös menar jag att man inte är fotograf. Det står ju längst upp på sidan "Fotosidan.se Där fotografer möts". Uppfyller man detta har jag inga synpunkter på vilka bilder man visar eller vad man har för bildsinne.

Fredrik H skrev:

Sluta bli uppretade på småsaker, bläddra bara förbi den där katt/flickvän/solnedgångs-bilden, läs inte den tråkiga/onödiga/gamla diskussionen och framför allt acceptera att andra inte har samma åsikter som du själv vare sig det gäller en bild, ett kameramärke eller betygsättning.

Såvitt jag sett har ingen diskuterat varken bilder eller tråkiga/onödiga diskussioner i detta forumet. Personligen har inte jag svårt för andras åsikter heller, då hade jag väl knappast laddat upp bilder för bedömning eller startat något forum.
På en annan fotosajt råkade jag själv få följande kommentar på en bild "Den snyggaste bilden av alla är den på dig" Det anser jag oseriöst eftersom den bilden bara fanns i min profil. Här på fotosidan verkar det fungera betydligt bättre, men nog börjar i alla fall jag undra vart det bär i väg om alla börjar registrera sina nära och kära som inte är fotointresserade bara för att få deras kommentarer. Vad skulle resultatet då bli om man söker på fallande betyg eller i topplistorna?
Jag uppskattar fotosidan jättemycket och hoppas verkligen att vi fotointresserade ska kunna lära av kommentarer här. Det gör jag av de som skriver angående foto, inte av de som skriver för att pojkvän/mamma/kompis lagt ut en bild på dem.

Håkan_S skrev:
Jag tycker att redaktionen gör ett mycket bra jobb. Men jag tycker inte man ska ignorera oseriösa medlemmar. Med oseriös menar jag att man inte är fotograf. Det står ju längst upp på sidan "Fotosidan.se Där fotografer möts". Uppfyller man detta har jag inga synpunkter på vilka bilder man visar eller vad man har för bildsinne.

1: Vem bestämmer var gränsen för oseriös går ?

2: Har du själv kontaktat redaktionen om den eller de oseriösa medlemmarna, eller förväntar du dig att dom skall läsa igenom 8612 st medlemmars beskrivning för att hitta dessa oseriösa ?

3: Kom med lösningar istället för problem !

4: Leta lite i dom gamla trådarna så ser du snart i tidigare diskussioner att vi aldrig kommer hitta en form som alla är nöjda med.

lotelo skrev:

På en annan fotosajt råkade jag själv få följande kommentar på en bild "Den snyggaste bilden av alla är den på dig" Det anser jag oseriöst eftersom den bilden bara fanns i min profil. Här på fotosidan verkar det fungera betydligt bättre, men nog börjar i alla fall jag undra vart det bär i väg om alla börjar registrera sina nära och kära som inte är fotointresserade bara för att få deras kommentarer. Vad skulle resultatet då bli om man söker på fallande betyg eller i topplistorna?
Jag uppskattar fotosidan jättemycket och hoppas verkligen att vi fotointresserade ska kunna lära av kommentarer här. Det gör jag av de som skriver angående foto, inte av de som skriver för att pojkvän/mamma/kompis lagt ut en bild på dem.

1: Det är ganska dumt att använda ordet "alla" i detta sammanhang, tror inte att risken är så stor.

2: Varför så fixerad vid betyg, det är fortfarande ingen tävling.

Ta exempelvis bilden Barn av Helena Karlsson, tror du på fullt allvar att någon lyckas få mer än 149 familjemedlemmar att gå in och betygsätta en egen bild med 5:a bara för att komma högre än Helena ? Dessutom så loggas allas Ip nummer vid röstning vilket försvårar att man röstar från samma dator.

3: Återigen så behöver du ju inte läsa kommentarer som inte intresserar dig.

I och med detta så avslutar jag min medverkan i denna tråden eftersom den tenderar att bli en kopia av många tidigare trådar.

Varför så fixerad vid betyg, det är fortfarande ingen tävling.
Det är jag inte heller. Tror jag förklarade i ett tidigare inlägg att det handlar om kommentarerna och att jag utryckte mig fel i starten...

Igrund och botten har du rätt Lotta. Nu kommer vi till olika anledningar till att man kommenterar.
Jag tror jag förstår vad du menar och håller med dig, men jag tycker heller inte det är så himla störande.

Medlem bara för att kommentera mamma är oödigt, men kan vara seriöst.
När kommer man till gränsen att man känner någon för mycket för att kommentera? Jag har vissa favoriter jag går in till ibland och kollar om det finns nytt. Jag vet hur den personen fungerar och hur mycket de tål. Det kan ju inte vara oseriöst.
Eller om man råkar bli kompis med någon på sidan och tar kort på varandra, får man inte kommentera då?

Så frågan blir mer komplex om man tänker på det, så det är lika bra att låta bli känns det som.

Fotosidan är väl en sida för fotografer? Då tycker jag att man ska ha det som krav för att vara medlem. Om man har anmält sig som medlem för att skriva hälsningar till folk man känner, eller spy galla över bilder så tycker jag att man har passerat gränsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar