alf109 skrev:
Du får vara mycket rädd om den vännen...
Det gör jag alltid!
Problemet är att han har skickade över några förpackningar och det står inte "made in Japan" på därmot på de gamla lådor jag har står det klart och tydligt. Det säger väll en hel del. Orientall som företag finns kvar men det verkar vara ett kontor.
Det pågår mycket snack kring just detta över allt. många har adresserat sina frågor till orietall USA men dom säger ingeting och det japanska kontoret likaså. folk får inget svar.
Jag har nu gjort bilder på och har funnit att papret är inte lika vitt som den gamla och svarar inte på toningen heller som den gamla. dessutom papret verkar vara tunnare med!
Man har klart och tydligt försökt återväcka massor med gamla företagsnamn för att det är enklare med namn som redan finns i människors minne! Rollei, Voightlander bara för att nämna några. du behöver int ens lämna Europa titta bara på Forte. J&C classic, Freestyle Edu, Bergger, Sterling, Mako, Europan och några fler sålde Forte.
Ta bara en sådant sak att Agfa fösvann många år sedan men ändå värden är fullt med agfa film som har utgångsdatum på 2008 eller 9. Develope before brukar ges för två år!!!.
Saken är klar papret är inte samma som den gamla och att det inte tillverkas i japan.
Jag glömde att det kommer alldrig att finnas en paper som Agfa vad det gäller teknisk kvalite den var helt enkelt överlägsen. Forte är också en föbaskat bra papper! du anar inte vilken toner du kan plocka ut av denna paper med rätt framkallare.