ANNONS
Annons

Oriental new Seagull

Produkter
(logga in för att koppla)
Jepp, men den görs i Kina och har inget med Japan att göra förutom den köpta namnet. det säljs adelles för billigt i Japan för att vara tillvekad där om inte gjort det besväret att man byggde an fabrik i ett fängelse och använder av sig gratis arbetskraft.:)

anonymous skrev:
Jepp, men den görs i Kina och har inget med Japan att göra förutom den köpta namnet. det säljs adelles för billigt i Japan för att vara tillvekad där om inte gjort det besväret att man byggde an fabrik i ett fängelse och använder av sig gratis arbetskraft.:)
Med tanke på att priset på Oriental new Seagull ligger i nivå med Ilford multigrade varmton fiber så uppstår då frågan om även ilford använder sig av slavarbetare. Det finns som bekant bara en handfull fabriker i världen som gjuter fotopapper, så vart det enskilda pappret är tillverkat är väl av ganska lite intresse. Tex Bergger, som av många höjs till skyarna var tillverkat av Forte. Det som betyder något när det gäller fotopapper är ju receptet på emmulsion och bas. Precis som ett bageri både kan göra kanelbullar och prinsesstårtor, kan en fabrik för fotopapper göra olika papper.

alf109 skrev:
Med tanke på att priset på Oriental new Seagull ligger i nivå med Ilford multigrade varmton fiber så uppstår då frågan om även ilford använder sig av slavarbetare. Det finns som bekant bara en handfull fabriker i världen som gjuter fotopapper, så vart det enskilda pappret är tillverkat är väl av ganska lite intresse. Tex Bergger, som av många höjs till skyarna var tillverkat av Forte. Det som betyder något när det gäller fotopapper är ju receptet på emmulsion och bas. Precis som ett bageri både kan göra kanelbullar och prinsesstårtor, kan en fabrik för fotopapper göra olika papper.

Men alla kanelbullar smakar inte likadant.

Dessutom Bergger inte tillverkade något hos Forte dom köpte en Forte product som Forte själv har inte tillverkade längre och Det är likadant med deras filmer! Det är/var ompaketerad Forte.

Infon som jag gav dig kommer ifrån en vän i japan och han påstår att den inte tillvekas där vilket jag litar på mer än någon annan, dessutom vet jag att namnet återuppväcktes av jänkarna som producerar papret i kina.Om du hade lite tekniska kuskaper om processteknik då hade du vetat att man kan bara inte lifta ut och överföra en recept ifrån ena fabriken till det andra eftersom alla de fabrikerna är unika och skiljer sig ifrån varandra. Det är ju olika processteknik som involverad delvist dessutom flesta av maskinerna är hemligt! Det är inget man går in i ett affär och köper.

Inte ens en företag som Kodak klarade av detta när de ville tillverka medalist papper i kanada i en nytt tillverkningplan och gav up det senare! Och så är samma med Fuji som försökte återuppta några av deras gamla filmer.

Och det är verkligen sorgligt att du sprider information som du inte kan någonting om.

Och priset då ja det är skit billigt i Japan men till Europa och till Amerika kommer det på omvägar och tull och moms tilkommer över allt. just nu är tullen är mycket hög i amerika på grund av att man will skydda sina inhemska marnad som Kodak då, allt eftersom Kodak sparkar folk och ytterligare 5000 måste gå värden över under det här året.

Det är precis vad som händer med Forte's recept både Kentmere och Foma var där men insåg att de skulle alldrig kunde tillverka nåt av Fortes kvalite i deras fabrik recepten är inte den så kallad "suitable" för deras process! DVS inte anpassningsbart.

anonymous skrev:
Företaget är japanskt, vart tillverkningen ligger vet jag inte, men som jag skrev ovan ligger priserna i nivå med andra högklassiga papper..

alf109 skrev:
Du får vara mycket rädd om den vännen...

Det gör jag alltid!

Problemet är att han har skickade över några förpackningar och det står inte "made in Japan" på därmot på de gamla lådor jag har står det klart och tydligt. Det säger väll en hel del. Orientall som företag finns kvar men det verkar vara ett kontor.
Det pågår mycket snack kring just detta över allt. många har adresserat sina frågor till orietall USA men dom säger ingeting och det japanska kontoret likaså. folk får inget svar.
Jag har nu gjort bilder på och har funnit att papret är inte lika vitt som den gamla och svarar inte på toningen heller som den gamla. dessutom papret verkar vara tunnare med!

Man har klart och tydligt försökt återväcka massor med gamla företagsnamn för att det är enklare med namn som redan finns i människors minne! Rollei, Voightlander bara för att nämna några. du behöver int ens lämna Europa titta bara på Forte. J&C classic, Freestyle Edu, Bergger, Sterling, Mako, Europan och några fler sålde Forte.

Ta bara en sådant sak att Agfa fösvann många år sedan men ändå värden är fullt med agfa film som har utgångsdatum på 2008 eller 9. Develope before brukar ges för två år!!!.
Saken är klar papret är inte samma som den gamla och att det inte tillverkas i japan.

Jag glömde att det kommer alldrig att finnas en paper som Agfa vad det gäller teknisk kvalite den var helt enkelt överlägsen. Forte är också en föbaskat bra papper! du anar inte vilken toner du kan plocka ut av denna paper med rätt framkallare.

Senast ändrad:
Jag har för mig att Agfas sista batch av APX100 tillverkades i slutet av 2005 och den är datumstämplad till slutet av 2010, dvs 5 år. Som tur är hann jag aldrig testa Agfa MCC innan det försvann men APX och jag hade (och har) en liten kärlekshistoria ihop. Det är en underbar film.

Oriental gjorde om sitt Seagull-papper i början/mitten av 90-talet för att de inte längre fick använda kadmium i emulsionen. 1998 gick Oriental i konkurs och rekonstruerades men därefter har det varit ganska tyst om dem. Freestyle Photo i USA lagerför idag flera Seagull-papper i olika storlekar.

Emil-G skrev:
Jag har för mig att Agfas sista batch av APX100 tillverkades i slutet av 2005 och den är datumstämplad till slutet av 2010, dvs 5 år. Som tur är hann jag aldrig testa Agfa MCC innan det försvann men APX och jag hade (och har) en liten kärlekshistoria ihop. Det är en underbar film.

Oriental gjorde om sitt Seagull-papper i början/mitten av 90-talet för att de inte längre fick använda kadmium i emulsionen. 1998 gick Oriental i konkurs och rekonstruerades men därefter har det varit ganska tyst om dem. Freestyle Photo i USA lagerför idag flera Seagull-papper i olika storlekar.

ja, de kanske snodde lite konserveringsmedel från svenska rulltårstillverkare! Du vet, det som gamla tanter hittade bortglömd i femton år i skafferiet. :)

Nej, Photax har inget Oriental-papper i sin prislista. Däremot såg jag just att de har plockat in tre Kentmere-papper; Kentona, Fineprint VC och VC-Select RC samt ett plastpapper från Tetenal, TT Vario.

Emil-G skrev:
Agfa MCC är/var ett mycket fint papper. Jag hann bara börja använda det när det försvann. Jag hade även ett par askar Portriga Rapid, som var otroligt. Bara att kasta sedan de blev slöjade (troligtvis för att jag då inte hade lärt mig att INTE använda stinkande svaveltonare i samma rum som papperet) :(

Jag har APX 25 och 100 i frysen så att jag klarar mig i flera år. Försöker spara på dem och använder Efke, Ilford och lite Kodak, som jag hoppas inte lägger av de med.

Tack för tipset om tonarna Patric, det skall jag undvika. Som tur är har fotoklubben två mörkrum så jag kan tona i det ena och förvara papprena i det andra. Mörkrummet har inte använts på flera år och när jag var där för några veckor sedan fanns det gott om papper liggande, bland annat ett par askar MCC.

Köpte själv ett 100-pack APX100 från Agfas konkursutförsäljning och har hälften kvar i frysen. Har blivit rekommenderad Fomapan som ersättare så jag skall testa den i vår. Synd bara att den är svår att få tag på i Sverige/Norge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar