Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ordning på skärpa och brusred?

Produkter
(logga in för att koppla)

drjoshua

Aktiv medlem
Jag fotar i RAW med min 60D. Jag redigerar mina bilder i Photoshop elements och öppnar raw-filen där. I vilken ordning ska jag utföra skärpning och brusreducering? Ska jag använda verktygen i raw-importen eller de inne i Elements? Jag har även Noise Ninja.
 
Yup, skärpning allra sist. Annars skärper du ju även bruset du sen ska ta bort... Skärpning görs i regel som allra sista steg, efter att man skalat om till det format man ska exportera (eller så gör iaf jag).
 
Ska och ska.... Jag börjar med att skärpa, en grundskärpning. Speciellt om man fotar i raw. Det går fint att skärpa i raw-konverteraren. Samma sak med brusreduceringen, kan man ställa i raw-konverteraren.
Sen är frågan om man skall vara så hysterisk med brusreducering. Är det nått fel på bilderna?
Slutskärpning gör man sist som vanligt, efter det att sorleken är anpassad.
 
Badmintonbilder ==> brusreducering. Ren överlevnad faktiskt. Är det någon som kör en plugin för skärpa eller brusreducering?
 
Jag körde med noise ninja och neatimage tills LR3 kom ut. Sen dess tycker jag inte man behöver dessa specialprogram. Testade även en kombo med LR och programmen men LR3 var klart bättre och naturligare ändå de senaste Camera Raw är ju samma motor som LR3. Varför tycker du de inte räcker till?
Tillagt att jag brusreducerar iso så högt som 12800!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Jag har en fråga: hur lite brus brukar ni brusreducera? Eller hur mycket brus är det innan ni tycker på brusreduceringsknappen? Varför jag frågar är att jag tycker det sällan brukar synas så mycler brus när man skriver ut.
 
Jag har en fråga: hur lite brus brukar ni brusreducera? .

Så lite som möjligt. Dessutom förblir ju mycket brus osynligt om man printar ut som småbilder. Om man gör förstoringar får man kanske vara lute mer försiktig men å andra sidan blir en stor bild med smetig brusreducering sällan särskilt lyckad. Jag har aldrig några fixa värden utan brusredcerar med öga och magkänsla... För övrigt håller jag med dig om att skärpningen görs bäst i omgångar (jag utgår från att det är RAW-hantering inläggen avser) - grundskärper, brusreducerar och slutskärper. Jag använder också bara LR numera.
 
Så gör jag

Jag fotar i RAW med min 60D. Jag redigerar mina bilder i Photoshop elements och öppnar raw-filen där. I vilken ordning ska jag utföra skärpning och brusreducering? Ska jag använda verktygen i raw-importen eller de inne i Elements? Jag har även Noise Ninja.

Jag har provat olika taktik (med EOS 7D=samma sensor) och jag får klart bäst resultat så här.
1. grundskärper och kör brusreducering motsvarande inställning Low i kameran. /Går automatisk för mig eftersom jag använder DPP där kamerans inställningar följer med in i rawhanteraren

2. I PS gör jag beskärningar, storleksändring och slutskärpning samt om det behövs ytterligare brusreducering av jämnfärgade ytor som lätt uppvisar brus annars.

Har provat att köra raw "utan brusreducering" och med mindre skärpning (med olika raw-hanterare och sedan göra så bra som möjligt i Photoshop. Jag kommer inte i närheten av samma detaljskärpa utan brus på det sättet. Fast det kan också vara så att jag är mer inkörd på mitt arbetssätt med lite arbete i DPP först.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.