Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimal studioutrustning med begränsad ekonomi.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ifall ni gör det i photoshop med actions eller droplets så kan ni ju använda noise ninja eller likvärdig produkt för brusreducering. Noise Ninja vill jag minnas är ännu billigare än Lightroom, kring 500-700kr för en pro licens.
 
Re: Läs på

Om du hade läst alla mina citeringar, hade du något förståt.

1. Det är bestämt att vi ska ha en riktigt mörk bakgrund, nästintill svart, alltså mörkgrå.
2. För att uppnå detta, när bakgrunden i själva verket är, ja, grå, fast en nyans åt det mörka hållet, är att underexponera bilder och att använda oss av blixtljuset ifrån sidan, för att inte få något ljus på bakgrunden.
3. Detta medför att bakgrunden blir underexponerad och brusig.
4. 30D'n, är enligt mig ganska förlegad när det kommer till brushantering.

Jag har funderat på om jag ska gå ned till F2.8 och sätta en riktigt svag styrka på blixtarna, eller, ifall jag har en en bländare på F9, slutare 1/250 och en ganska stark blixtstyrka.

Jag får väl pröva detta och återkomma..

Tack för er hjälp, eller ja, ifrågasättande, haha.. :)

Inte för att jag är någon expert på studiofotografering, men jag skulle rekommendera att läsa på hur ljussättning görs. Ex på http://www.strobist.blogspot.com/

Jag skulle underexponera bakgrunden 2 steg och sedan så ljussätta produkten från bägge sidorna så att den är rätt exponerad i förhållande till ett gråkort. Svarta kläder mot svart bakgrund är inte det enklaste. Med DX-optik skulle jag välja stor stor bländare som möjligt, dvs (f2.0 eller liknande)
 
Inte för att jag är någon expert på studiofotografering, men jag skulle rekommendera att läsa på hur ljussättning görs. Ex på http://www.strobist.blogspot.com/

Jag skulle underexponera bakgrunden 2 steg och sedan så ljussätta produkten från bägge sidorna så att den är rätt exponerad i förhållande till ett gråkort. Svarta kläder mot svart bakgrund är inte det enklaste. Med DX-optik skulle jag välja stor stor bländare som möjligt, dvs (f2.0 eller liknande)

Tack, jag ska kika och se ifall det är något användbart.

Om du läser alla kommentarer, så hade du läst att jag redan försöker underexponera bakgrunden, osv.
Jag funderade just på någon ljuskänslig L-optik.

Ifall ni gör det i photoshop med actions eller droplets så kan ni ju använda noise ninja eller likvärdig produkt för brusreducering. Noise Ninja vill jag minnas är ännu billigare än Lightroom, kring 500-700kr för en pro licens.
Alright, jag får kika på detta.

Ännu en bild som tyder på hur roligt det är att fota med Sigma-optik + mörkbakgrund:
http://sv.tinypic.com/r/vcqvc3/4
 
Tack, jag ska kika och se ifall det är något användbart.

Om du läser alla kommentarer, så hade du läst att jag redan försöker underexponera bakgrunden, osv.
Jag funderade just på någon ljuskänslig L-optik.


Alright, jag får kika på detta.

Ännu en bild som tyder på hur roligt det är att fota med Sigma-optik + mörkbakgrund:
http://sv.tinypic.com/r/vcqvc3/4


Om bakgrunden är underexponerad så att den precis inte brusar, hur se den ut då och vilka inställningar har du då?
 
Om bakgrunden är underexponerad så att den precis inte brusar, hur se den ut då och vilka inställningar har du då?

Möjligt att ögat uppfattar det som om det inte är brus, men i vilket fall, såhär är ett praktexemplar på hur min chef vill att bilderna ska se ut:

http://sv.tinypic.com/r/2ywy7ts/4

1/200, F9, styrka 4 på blixtarna(2 st).

Dock återstår problemet att själva t-shirten gärna smälter in i bakgrunden och att bruset kommer så fort jag börjar pilla med bilden.

En svag blixt framifrån kan nog ha underlättat, dock kommer väl bakgrunden då att bli en aning upplyst.

Edit; Jag testade dessutom med F2.8, 1/250 och lägsta styrkan på blixtarna(2):
http://sv.tinypic.com/r/ohj05j/4

Jag slipper en del brus, men bakgrunden blir för ljus(vilket beror på att jag har vinklat blixtarna lite fel, men jag testade väldigt många olika versioner av vinklar).
 
Senast ändrad:
Möjligt att ögat uppfattar det som om det inte är brus, men i vilket fall, såhär är ett praktexemplar på hur min chef vill att bilderna ska se ut:

http://sv.tinypic.com/r/2ywy7ts/4

1/200, F9, styrka 4 på blixtarna(2 st).

Dock återstår problemet att själva t-shirten gärna smälter in i bakgrunden och att bruset kommer så fort jag börjar pilla med bilden.

En svag blixt framifrån kan nog ha underlättat, dock kommer väl bakgrunden då att bli en aning upplyst.

Om du har ett långt avstånd mellan vägg och motiv så hinner ett väl riktat ljus inte lysa upp bakgrunden, men kommer att exponera tröjan rätt.

Jag tror inte ett kamerabyte skulle hjälpa även om en ny fullformatarare är rolig ;-)
 
Om du har ett långt avstånd mellan vägg och motiv så hinner ett väl riktat ljus inte lysa upp bakgrunden, men kommer att exponera tröjan rätt.

Jag tror inte ett kamerabyte skulle hjälpa även om en ny fullformatarare är rolig ;-)


Precis, men det är lite problematiskt, som sagt, aja, jag får se hur jag löser detta.
Haha, precis, men en 5D och ett ljuskänsligt normalzoom hade varit ,mysigt(ej Sigma..). :)
 
Du kanske kan hyra ut din egen 5D? Det är du själv som fotograferar va?

Det skulle jag kunna göra, dock vill jag inte ta på exponeringarna, då jag fick tag på ett exemplar med 900 exponeringar, haha...

Nej, men, det är sant, jag har också tänkt på det, dock känns det som om kameran kommer förbli på jobbet(slutsatsen jag drar av empiriska slutsatser).
 
Det ser ju snarare ut som att du har missat att lägga skärpan på modellen. Nu har alla här sagt att det inte är utrustningen det är fel på, varför kan du inte lyssna?

Okej, varför kan du inte lära dig att läsa? Optiken bakfokuserar, lägger skärpan för långt fram, osv - vilket är delvis mitt fel, ja.

Bara för att någon säger något, utan källa, hänvisning, eller bevis, då litar du på det?
Snälla..

Dessutom har jag sagt att jag håller på att ändra ljussättning, konstant, för bästa resultat. Jag vet inte hur många bilder som har haft olika ljussättningar, olika inställningar osv. Men jag antar att bruset(m.m.) beror på min bristande kunskap om ljussättning(delvis, ja, delvis, nej), god morgon.

Föresten, vem har sagt att jag inte lyssnar?
 
Alright, du förstår helt enkelt inte.
ISO 100 är självklart att jag använder mig av. Föresten, jag ska ladda upp en bild i originalstorlek(som enbart är beskuren):

http://sv.tinypic.com/r/2q1yqz6/4

Om du inte ser det bruset, är du antagligen synskadad(tryck på hq-versionen). :)

Jo, jag har också funderat på en helsvart bakgrund, som en kvalificerad och utbildad snickare(osv.) får göra, samt att belysa den. Tack för din hjälp.

Det bruset ser ut precis som när färgbrusreduceringen är helt avstängd. Har tyvärr inga liknande jpg-bilder direkt ur kameran utan färgbrusreducering, men däremot kan jag visa exempel på hur det ser ut när jag i camera raw stänger av färgbrusredigeringen helt respektive har på den på enligt standard (25). Detta med 5d mark II.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2124060&target=_blank

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2124061&target=_blank

MVH,

Matias
 
Okej, varför kan du inte lära dig att läsa? Optiken bakfokuserar, lägger skärpan för långt fram, osv - vilket är delvis mitt fel, ja.

Bara för att någon säger något, utan källa, hänvisning, eller bevis, då litar du på det?
Snälla..

Dessutom har jag sagt att jag håller på att ändra ljussättning, konstant, för bästa resultat. Jag vet inte hur många bilder som har haft olika ljussättningar, olika inställningar osv. Men jag antar att bruset(m.m.) beror på min bristande kunskap om ljussättning(delvis, ja, delvis, nej), god morgon.

Föresten, vem har sagt att jag inte lyssnar?

Så optiken både bak och framfokuserar? Godmorgon på dig också. Du har sagt att du inte lyssnar, genom dina svar.
 
Så optiken både bak och framfokuserar? Godmorgon på dig också. Du har sagt att du inte lyssnar, genom dina svar.

Är det helt omöjligt, eller är det så att det aldrig har hänt för dig och då antar du att det är omöjligt?
Det har jag inte sagt, men om du tolkar det så, är det upp till dig.
Dra igen kakhålet om du inte har något att tillföra, förutom att få mig att vara tyst.

Det bruset ser ut precis som när färgbrusreduceringen är helt avstängd. Har tyvärr inga liknande jpg-bilder direkt ur kameran utan färgbrusreducering, men däremot kan jag visa exempel på hur det ser ut när jag i camera raw stänger av färgbrusredigeringen helt respektive har på den på enligt standard (25). Detta med 5d mark II.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2124060&target=_blank

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2124061&target=_blank

MVH,

Matias

Tack, äntligen ett hjälpande svar! Det är mycket möjligt att det är så, jag ska ta fram kameran direkt och kolla.
 
Brusreducering i kameran sker väl bara när man fotar i jPG? Om bilderna fotas i JPG så kan brus/komprimeringsartefakter uppkomma under efterbearbetningsfasen beroende på hur man laddar och sparar om bilderna.
 
Provat att fota i raw och först konvertera till JPG när du sparar ner de slutliga croppade och skärpta bilderna?
Efterskärpning av JPG förstärker brus och komprimeringsartefakter.
 
Alltså kan du inte få brusfria bilder i storlek 700*700 med en 30d på iso 100 så kommer du inte heller att få det med en 1ds mark III eller 5d mark II. Hoppas jag hjälpte till lite nu.
 
Alltså kan du inte få brusfria bilder i storlek 700*700 med en 30d på iso 100 så kommer du inte heller att få det med en 1ds mark III eller 5d mark II. Hoppas jag hjälpte till lite nu.

Ännu ett konstaterande, jag älskar sarkasm.
Vi får väl se.

Provat att fota i raw och först konvertera till JPG när du sparar ner de slutliga croppade och skärpta bilderna?
Efterskärpning av JPG förstärker brus och komprimeringsartefakter.

Jag har inte provat det, pga. att min chef tyckte det tog för lång tid, jag har sagt att vi bör fota i Raw-format för bästa resultat och redigeringsmöjligheter, men han lyssnar inte. Alltså har vi inget konverteringsprogram heller, inte för att det är svårt att ladda ned, men, ja.. Något jag får prova!
 
Jag har inte provat det, pga. att min chef tyckte det tog för lång tid, jag har sagt att vi bör fota i Raw-format för bästa resultat och redigeringsmöjligheter, men han lyssnar inte. Alltså har vi inget konverteringsprogram heller, inte för att det är svårt att ladda ned, men, ja.. Något jag får prova!

Konverteringsprogram? Eftersom du kör Photoshop så har du alltid Camera Raw som fixar raw-konverteringen, men annars rekommenderas igen Lightroom.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar